بیت‌کوین در مسیر رکوردشکنی جدید

عدم موفقیت بیت‌کوین برای عبور از محدوده ۷۰هزار دلار، برخی اصلاح‌های قیمتی را نیز رقم‌زده است و سرمایه‌گذاران طی چند ماه گذشته بار‌ها با کاهش‌های ناگهانی قیمت مواجه شده‌اند. بزرگ‌ترین سقوط قیمتی نیز در ماه مه رخ داد و ارزش بیت‌کوین از نزدیکی ۶۴هزار دلار به ۵۸هزار دلار کاهش یافت. اما با وجود این کاهش‌های قیمتی، بازار ارز‌های دیجیتال همچنان به‌طور کلی روند صعودی خود را حفظ کرده است و بسیاری از ارز‌های بازار از جمله بیت‌کوین فاصله زیادی با اوج قیمتی خود ندارند. روند افزایش قیمتی بلندمدت بیت‌کوین در طی سال۲۰۲۴ توجه شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نهادی را نیز به خود جلب کرده است و به نظر می‌رسد که هم‌اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران در تلاش برای افزایش موجودی خود و در انتظار برای حرکت صعودی بعدی هستند. با این حال، هنوز برخی شک و تردید‌ها نسبت به حرکت بعدی بیت‌کوین وجود دارد و برخی تحلیلگران نسبت به تکرار دوباره اصلاح قیمتی هشدار می‌دهند.

مسیر پر پیچ و خم رشد۲۰۲۴

پس از بازار نزولی ارز‌های دیجیتال در سال۲۰۲۲ و با عبور از اتفاقات تلخ مانند ورشکستگی صرافی FTX، بیت‌کوین و بازار ارز‌های دیجیتال طی ۲۰۲۳ موفق شدند تا روند صعودی را از سر بگیرند و افزایش‌های قیمتی قابل توجهی ثبت کنند. درحالی‌که این افزایش‌های قیمتی نشانه‌ای از بازگشت بازار تابستانه نبود و ارز‌های دیجیتال همچنان فاصله زیادی با اوج قیمتی خود داشتند، اما تایید درخواست راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله اسپات بیت‌کوین در ابتدای سال۲۰۲۴ همه چیز را عوض کرد.

با راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله اسپات در بورس آمریکا، حجم قابل توجهی از سرمایه روانه این ارز دیجیتال شد که اثرات روانی مثبت خود را برای سرمایه‌گذاران این ارز نیز به همراه داشت. در این بین اکوسیستم پیرامون بیت‌کوین نیز گسترش پیدا کرد و با راه‌اندازی پروتکلی به نام اوردینالز، ساخت، استفاده و معاملات توکن‌های غیرمثلی بر بستر این ارز دیجیتال محبوب جهانی امکان‌پذیر شد. این پروتکل به سرعت محبوب شد که برخی چالش‌ها مانند افزایش کارمزد شبکه و کاهش سرعت پردازش تراکنش‌ها را برای بیت کوین به همراه داشت؛ اما با وجود این چالش‌ها، توکن‌های غیرمثلی بیت‌کوین به محبوبیت هرچه بیشتر این ارز دیجیتال کمک کردند و نقش مهمی در افزایش حجم معاملات و ورود سرمایه به این ارز داشتند.

علاوه بر این سیگنال‌های مثبت، بیت‌کوین در ابتدای سال۲۰۲۴ رویداد بسیار مهم هاوینگ را نیز پیش رو داشت. از زمان عرضه بیت‌کوین در سال۲۰۰۹، این ارز همواره پس از رویداد هاوینگ اوج قیمتی جدیدی را ثبت کرده است. البته بیت‌کوین در سال۲۰۲۴ روندی متفاوت را در پیش گرفت و برای اولین‌بار در تاریخ، پیش از هاوینگ به اوج قیمتی جدید خود رسید. همچنین برخلاف برخی انتظارات و پیش‌بینی‌ها، رخ دادن رویداد هاوینگ نتوانست افزایش‌های قیمتی بیشتر را برای بیت کوین رقم بزند و ارزش این ارز در ماه آوریل از ۷۰هزار دلار به ۶۰هزار دلار سقوط کرد. درحالی‌که این کاهش ناگهانی قیمت نگرانی‌ها را پیرامون روند آینده بیت‌کوین افزایش داد و برخی تحلیلگران از احتمال سقوط ارزش این ارز به محدوده ۵۰هزار دلار خبر دادند؛ اما بیت‌کوین موفق شد تا در مدت کوتاهی این کاهش را جبران کند و در محدوده ۶۵ تا ۷۰هزار دلار به نوسانات خود ادامه دهد.

تلاش دوباره

پس از بازگشت قیمت، بیت‌کوین طی چند هفته اخیر به تلاش خود برای حفظ قیمت در بالای محدوده ۷۰هزار دلار و آغاز حرکت به بیش از ۷۳.۷۵۰دلار و ثبت اوج قیمتی جدید ادامه داده است. عملکرد اخیر صعودی بیت‌کوین از چشم سرمایه‌گذاران بزرگ و نهادی نیز پنهان نبوده و اخیرا شرکت خدمات مالی ولز فارگو از سرمایه‌گذاری ۱۴۳میلیون دلاری خود در بیت‌کوین و محصولات مرتبط با آن خبر داده است. ولز فارگو هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین بانک بزرگ آمریکا به شمار می‌رود که به خوبی اهمیت این سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد. ولز فارگو تنها یک نمونه اخیر است و طی چند وقت گذشته و همراه با راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله اسپات بیت‌کوین، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ جهانی به خرید و معاملات این ارز علاقه نشان داده‌اند. نزدیک شدن انتخابات آمریکا یکی دیگر از سیگنال‌های صعودی بیت‌کوین به شمار می‌رود. هم‌اکنون ارز‌های دیجیتال یکی از موضوعات داغ انتخابات هستند و هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برای کسب رای طرفداران این دارایی‌های بلاک‌چینی تلاش می‌کنند.

در این شرایط، قابل پیش‌بینی است که سخت‌گیری قانون‌گذاران و ممنوعیت‌ها در بازار ارز‌های دیجیتال حداقل برای مدت زمان کوتاه تا زمان انتخابات متوقف خواهد شد. در نتیجه این شرایط، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نیز اخیرا از تایید اولیه خود برای راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله اسپات‌اتریوم خبر داد. در صورت تایید نهایی درخواست‌های راه‌اندازی این صندوق‌ها، بازار می‌تواند رشد شدید قیمتی مشابه ابتدای سال۲۰۲۴ را تکرار کند. بنابراین با وجود اینکه بیت‌کوین در رسیدن به محدوده ۷۲هزار دلار و حفظ آن به چالش خورده است؛ اما بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که این محدوده قیمتی نمی‌تواند اوج روند صعودی اخیر باشد و این شرایط برای بیت‌کوین فراهم شده است تا ارزش آن افزایش بیشتری پیدا کند. هرچند این خوش‌بینی میان سرمایه‌گذاران بازار دیده نمی‌شود و عدم موفقیت بیت‌کوین در ثبت اوج قیمتی جدید، نشان می‌دهد که اکثر سرمایه‌گذاران نسبت به ادامه افزایش‌های قیمتی اطمینان ندارند.

در نتیجه، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در نزدیکی اوج قیمتی بیت‌کوین سرمایه خود را برای کسب سود به فروش می‌رسانند که از رشد بیشتر قیمت این ارز جلوگیری می‌کند. اما این مقاومت نمی‌تواند در بلندمدت ادامه پیدا کند. بسیاری از تحلیلگران هم‌اکنون بر این باور هستند در صورت موفقیت بیت‌کوین در حفظ منطقه حمایتی مهم ۶۶هزار دلار، این ارز دیجیتال دیر یا زود این فرصت را پیدا خواهد کرد تا با افزایش قیمت ناگهانی اوج جدیدی را ثبت کند. هرچند معامله‌گران باید توجه داشته باشند که هم‌اکنون تضمینی برای رخ دادن این اتفاق وجود ندارد. با وجود تمام اخبار و سیگنال‌های مثبت، بیت‌کوین طی سال‌های گذشته بار‌ها نشان داده است که افزایش و کاهش‌های ناگهانی بخشی جدانشدنی از روند‌های قیمتی آن است. خرید بیت‌کوین همچنان از ریسک زیادی برخوردار است و محبوب‌ترین ارز دیجیتال بازار می‌تواند در نتیجه انتشار یک خبر بد به سرعت روند نزولی خود را آغاز کند. بنابراین تحلیلگران در زمان معاملات بیت‌کوین در نزدیکی اوج قیمتی توصیه می‌کنند که معامله‌گران دقت و توجه کافی را داشته باشند و از اهمیت مدیریت ریسک معاملات و همچنین سرمایه خود غافل نشوند.