پاداش نزولی، قیمت صعودی

بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال طی سالیان گذشته مسیر پرفراز  و نشیبی را طی کرده‌است، اما با وجود ‌هزاران ارز دیجیتال متنوع، بیت‌کوین همچنان بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص داده‌است و شرایط این ارز همچنان بر روندهای قیمتی بازار اثرگذار است؛ به همین‌دلیل رویداد‌‌‌‌‌ها و اتفاقات رخ‌داده در شبکه بیت‌کوین همچنان برای اکثر سرمایه‌گذاران بازار اهمیت زیادی دارد. یکی از این رویداد‌‌‌‌‌های مهم هاوینگ نام دارد که نقش مهمی در کنترل عرضه بیت‌کوین و پویایی بازار آن ایفا می‌کند.  با توجه به انجام اولین هاوینگ تاریخ بیت‌کوین در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲، هم‌اکنون به مناسبت یازدهمین سالگرد اولین هاوینگ بیت‌کوین فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان این ارز و سرمایه‌گذاران بازار ایجاد شده‌است تا نگاهی به هاوینگ‌‌‌‌‌های گذشته این ارز دیجیتال داشته باشند و اطلاعات مهمی را پیش از انجام هاوینگ بعدی در سال‌۲۰۲۴ به‌دست آورند.

هاوینگ و دلیل اهمیت آن

به‌عنوان یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز، فعالیت بیت‌کوین وابسته به هیچ سازمان و دولتی نیست. خالق آن، ساتوشی ناکاموتو این ارز دیجیتال را به‌گونه‌ای توسعه داده‌است تا با کدنویسی‌‌‌‌‌های دقیق و فناوری بلاک‌چین به‌صورت خودکار فعالیت کند و کاربران، مشارکت‌‌‌‌‌کنندگان و توسعه‌‌‌‌‌دهندگان براساس قوانین از پیش تعیین‌شده در کنار یکدیگر همکاری داشته باشند. ناکاموتو برای بیت‌کوین یک مدل ضد‌تورمی نیز پیاده‌‌‌‌‌سازی کرده که اولین ویژگی آن، عرضه محدود ۲۱‌میلیونی بیت‌کوین است، به این‌معنی که در نهایت تنها ۲۱‌میلیون بیت‌کوین قابل‌استخراج هستند و پس از رسیدن به این عدد استخراج بیت‌کوین متوقف می‌شود.  استخراج مکانیزم اصلی فعالیت بیت‌کوین است. برای پردازش تراکنش‌ها، شبکه بیت‌کوین نیازمند افرادی از سراسر جهان است تا قدرت پردازشی رایانه‌‌‌‌‌های خود را با آن به اشتراک بگذارند.

طی فرآیند استخراج، این افراد با دستگاه‌های خود معادلات پیچیده ریاضی را برای اضافه‌کردن بلاک‌‌‌‌‌های جدید به زنجیره شبکه حل می‌کنند و در ازای آن از شبکه پاداش دریافت می‌کنند.  بلاک‌‌‌‌‌ها؛ در واقع فضا‌‌‌‌‌های ذخیره‌سازی داده با ظرفیت مشخص در بلاک‌چین هستند که به‌صورت زنجیره‌‌‌‌‌ای به یکدیگر متصل می‌شوند. درحالی‌که در سال‌های ابتدایی فعالیت بیت‌کوین، شبکه به ازای اضافه‌شدن هر بلاک BTC۵۰ پاداش می‌داد، هم‌اکنون این پاداش به BTC۶.۲۵ کاهش پیدا کرده‌است. دلیل این کاهش، مکانیزمی به‌نام هاوینگ است. اگر پاداش استخراج بیت‌کوین ۵۰ باقی‌مانده‌بود، استخراج‌‌‌‌‌کنندگان در همان سال‌های ابتدایی فعالیت بیت‌کوین می‌توانستند تعداد زیادی بیت‌کوین به‌دست آورند و استخراج بیت‌کوین تقریبا در ۸ سال‌به پایان می‌رسید. 

در چنین شرایطی بیت‌کوین دیگر یک دارایی کمیاب به‌شمار نمی‌رفت، در نتیجه ممکن بود که ارزش خود را از دست بدهد یا هرگز به سطوح قیمتی امروزه نرسد، به‌همین‌دلیل برای کاهش تورم این ارز دیجیتال، رویداد هاوینگ تقریبا هرچهار سال ‌یک‌بار  یا پس از استخراج هر ۲۱۰‌هزار بلاک انجام می‌شود که پاداش استخراج‌‌‌‌‌کنندگان شبکه را نصف می‌کند. این رویداد تا استخراج آخرین بیت‌کوین ادامه پیدا می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که در نهایت ۳۴هاوینگ رخ دهد.

هاوینگ‌‌‌‌‌های گذشته و آینده

اولین هاوینگ در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲، حدود سه سال ‌پس از شروع بیت‌کوین انجام شد. در آن زمان پاداش بلاک از ۵۰ بیت‌کوین در هر بلاک به ۲۵ بیت‌کوین کاهش یافت که نقطه‌عطف مهمی بود زیرا ماهیت تورم‌زدایی بیت‌کوین را نشان‌داد و آن را از ارز‌‌‌‌‌های سنتی که توسط بانک‌های مرکزی و سیاست‌های تورمی اداره می‌شوند، جدا کرد. توانایی بیت‌کوین از زمان پیدایش خود همواره با شک و تردید همراه بوده‌است و به همین دلیل، انجام موفقیت‌آمیز هاوینگ اول رویداد مهمی بود که پایبندی بیت‌کوین به برنامه از پیش تعیین‌شده خود و همچنین توانایی آن را برای عملکرد به‌عنوان یک ارز مستقل و بدون نیاز به کنترل متمرکز به نمایش گذاشت.

اولین هاوینگ کاربرد بیت‌کوین به‌عنوان یک محافظ در‌برابر تورم و ذخیره بالقوه ارزش را نشان‌داد و همچنین استقبال کاربران از اولین هاوینگ و اثرات مثبت قیمتی آن، زمینه را برای رخ‌دادن هاوینگ‌‌‌‌‌های بعدی فراهم کرد که هرکدام پاداش استخراج‌‌‌‌‌کنندگان را کاهش دادند و در نتیجه بر پویایی عرضه بیت‌کوین تاثیر گذاشتند. پس از اولین رویداد هاوینگ در سال‌۲۰۱۲، پاداش استخراج از ۵۰ به ۲۵ بیت‌کوین کاهش یافت و به‌دنبال آن هاوینگ دوم در سال‌۲۰۱۶ انجام شد که پاداش را به ۱۲.۵ بیت‌کوین کاهش داد. سومین و جدیدترین هاوینگ بیت‌کوین نیز در سال‌۲۰۲۰ رخ‌داد و پاداش را از ۱۲.۵ به ۶.۵ بیت‌کوین نصف کرد.

کاهش پاداش استخراج‌‌‌‌‌کنندگان به‌معنای کاهش عرضه بیت‌کوین است. همانند هر دارایی دیگری، کاهش عرضه در زمان ثابت‌ماندن یا افزایش‌یافتن تقاضا منجر به افزایش قیمت می‌شود و به‌همین دلیل رخ‌دادن رویداد هاوینگ به‌عنوان نشانه‌‌‌‌‌ای از احتمال رشد قیمت و ارزش بیت‌کوین به‌شمار می‌رود. درحالی‌که در زمان رخ‌دادن اولین هاوینگ بیت‌کوین تنها ۱۲ دلار قیمت داشت، ۱۵۰روز بعد به ۱۲۷ دلار رسید‌ و یک سال‌بعد در نزدیکی هزار دلار، نوسانات قیمتی را ثبت کرد. روندی که در هاوینگ دوم نیز دیده شد و ارزش بیت‌کوین حدود یک‌سال‌پس از رخ‌دادن هاوینگ سال‌۲۰۱۶، از محدوده ۶۵۰ دلار به نزدیکی ۲۰‌هزار دلار افزایش یافت.

پس از هاوینگ سال‌۲۰۲۰ و در بازه زمانی یک‌ساله نیز بیت‌کوین باری دیگر جهش قیمتی را تجربه کرد و از محدوده ۸‌هزار دلار به بیش از ۶۰‌هزار دلار رسید، به‌همین‌دلیل هم‌اکنون بسیاری از حامیان بیت‌کوین به نوسانات قیمتی این ارز دیجیتال پس از هاوینگ سال‌۲۰۲۴ خوش‌بین هستند. با توجه به سهم زیاد بیت‌کوین از ارزش کلی بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال، نوسانات قیمتی بیت‌کوین می‌تواند در دیگر ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال بازار نیز منعکس شود، در نتیجه ممکن است فرصتی برای بازار ایجادشده‌باشد تا بالاخره از زمستان سخت ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ عبور کند و باری دیگر سرمایه‌گذاران شاهد اوج‌‌‌‌‌های قیمتی باشند. با این حال توجه به این نکته مهم است که هاوینگ همواره تضمینی برای افزایش‌‌‌‌‌های قیمتی بیت‌کوین عمل نیست، درحالی‌که هاوینگ عرضه بیت‌کوین را کاهش می‌دهد، اما رشد قیمتی تنها در صورتی رخ می‌دهد که تقاضا نیز کاهش پیدا نکند. تا زمان رخ‌دادن هاوینگ سال‌۲۰۲۴ این احتمال وجود دارد که تقاضای بیت‌کوین بر اثر اتفاقات مختلفی مانند ورشکستگی صرافی‌‌‌‌‌های بزرگ جهانی یا افزایش سختگیری قانون‌گذاران کاهش پیدا کند و در نتیجه، هاوینگ نمی‌تواند منجر به رشد قیمتی این ارز دیجیتال شود. 

درحالی‌که هاوینگ می‌تواند اثرات مثبت قیمتی را در بلندمدت برای بیت‌کوین به‌همراه داشته‌باشد، اما سرمایه‌گذاران قدیمی به‌خوبی می‌دانند که این بازار تا به امروز بار‌‌‌‌‌ها برخلاف پیش‌بینی‌‌‌‌‌ها حرکت کرده است و هیچکس نمی‌تواند با قاطعیت روند‌‌‌‌‌های آینده را پیش‌بینی کند، بنابراین درحالی‌که با نگاه و بررسی به روند‌‌‌‌‌های قیمتی بیت‌کوین در هاوینگ‌‌‌‌‌های گذشته، افزایش قیمت این ارز دیجیتال طی سال‌۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ اجتناپ ناپذیر به‌نظر می‌رسد، احتمال رخ‌دادن کاهش‌‌‌‌‌های قیمتی نیز وجود دارد.  حتی در صورت رخ‌دادن سناریوی صعودی، بیت‌کوین در طول زمان رسیدن به محدوده‌‌‌‌‌های بالاتر ممکن است بار‌‌‌‌‌ها کاهش و نوسانات شدید قیمتی را ثبت کند؛ نوساناتی که ضرر‌‌‌‌‌های غیرقابل جبرانی را برای بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار به‌همراه دارد. 

سرمایه‌گذاران و معامله‌گران طی چند ماه آینده باید دقت و احتیاط بیشتری برای فعالیت در بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال داشته باشند تا در دام افزایش‌‌‌‌‌های قیمتی کوتاه‌مدت گرفتار نشوند و در صورت شروع روند نزولی، سرمایه خود را از دست ندهند. به همین دلیل در سالگرد اولین هاوینگ بیت‌کوین، پیشنهاد می‌شود تا علاقه‌مندان روندهای قیمتی گذشته این ارز دیجیتال در قبل و بعد از هاوینگ‌‌‌‌‌ها را دقیق‌تر بررسی کنند، زیرا این بررسی می‌تواند منجر به شناسایی الگوهای مهمی شود که در معاملات آینده نزدیک کاربرد خواهند داشت.