یکی از مهم‌ترین بخش‌های این بازار، حوزه دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز است. خدماتی که با حفظ آرمان‌های ساتوشی ناکاموتو، در تلاش هستند تا به جایگزین برای خدمات سنتی تبدیل شوند و راه‌حل‌های نوین را برای نیاز‌های کاربران و جامعه ارائه دهند. سازمان‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز وابسته به هیچ دولت و شرکتی نیستند و به‌طور مستقل به کمک جامعه و فناوری بلاک‌چین فعالیت می‌کنند. شرایطی که باعث شده است تمام کاربران در سراسر جهان بدون محدودیت امکان استفاده از خدمات آنها را پیدا کرده و در مسیر توسعه و رشد آنها شریک شوند.

امروزه در نتیجه پیشرفت فناوری بلاک‌چین و افزایش تعداد پروژه‌های غیرمتمرکز، مفهوم وب۳.۰ ظهور کرده است که نوید یک تجربه وب غیرمتمرکز، ایمن و مستقل‌تر را می‌دهد. در قلب این پیشرفت، کیف پول‌های ارز دیجیتال وب۳.۰ قرار دارند که یک جزء حیاتی برای مدیریت دارایی‌ها، تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز و محافظت از استقلال مالی و حریم خصوصی به شمار می‌روند.

وب۳.۰

وب۳.۰ هم‌اکنون به بخش مهمی از بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شده است، وب ۳.۰ نشان‌دهنده مرحله بعدی تکامل اینترنت است که بر تمرکززدایی، مالکیت داده‌ها و استقلال کاربران تمرکز دارد. وب۳.۰ در هسته خود از فناوری بلاک‌چین و قرارداد‌های هوشمند برای ایجاد یک زیرساخت وب غیرمتمرکز استفاده می‌کند که تعاملات همتا به همتا با حذف واسطه‌ها و امنیت بیشتر را ممکن می‌‎سازد. یکی از عناصر اساسی وب۳.۰، کیف پول ارز دیجیتال است که به‌عنوان دروازه‌ای به این قلمرو غیرمتمرکز عمل می‌کند و به کاربران امکان مدیریت، ذخیره و انجام تراکنش دارایی‌های دیجیتال مختلف را به‌صورت ایمن می‌دهد. این کیف پول‌ها در اشکال مختلفی از جمله کیف پول نرم‌افزاری و کیف پول سخت‌افزاری وجود دارند که هر کدام ویژگی‌های امنیتی و دسترسی مشخصی را ارائه می‌دهند.

تفاوت اصلی کیف پول‌های وب۳.۰ با دیگر کیف پول‌های ارز دیجیتال، تمرکز بیشتر بر تمرکززدایی و امکان ارتباط بهتر با پلتفرم‌ها و خدمات غیرمتمرکز است. علاوه بر امکان ذخیره و مدیریت دارایی‌ها، کاربران به کمک کیف پول‌های وب۳.۰ می‌توانند به شکل مستقیم به برنامه‌های غیرمتمرکز متصل و از خدمات آنها بهره‌مند شوند. بنابراین اهمیت کیف پول‌های وب۳.۰ در توانایی آنها در تعامل یکپارچه با برنامه و پروتکل‌های غیرمتمرکز است که خدمات بی‌شماری از جمله امور مالی غیرمتمرکز، توکن‌های غیرمثلی و صرافی‌های غیرمتمرکز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سرمایه‌گذاران به کمک این کیف‌ پول‌ها می‌توانند بدون نیاز به واسطه‌های سنتی از خدمات مختلف غیرمتمرکز از جمله وام، مشارکت در استخرهای نقدینگی و معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز بهره‌مند شوند. کیف پول‌های وب۳.۰ همچنین کاربران را قادر می‌سازند تا با حفظ حریم خصوصی، در رای‌گیری‌ها و مدیریت پلتفرم‌ها مشارکت داشته باشند و مسیر رشد و پیشرفت برنامه‌های مورد علاقه خود را شکل دهند.

کیف پول‌های وب۳.۰ به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به‌طور همزمان امکان استفاده از آنها در برنامه‌ها و پروتکل‌های غیرمتمرکز مختلف وجود داشته باشد. قابلیتی که یک تجربه یکپارچه را برای کاربران فراهم می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا به راحتی و بدون نیاز به کیف پول‌های مختلف، در اکوسیستم غیرمتمرکز فعالیت کنند. این کیف پول‌ها همچنین اصول تمرکززدایی را رعایت می‌کنند و به کاربران مالکیت و کنترل انحصاری بر دارایی‌هایشان را می‌دهند. درحالی‌که سیستم بانکداری سنتی اغلب مشمول مقررات، محدودیت‌ها و کنترل شخص ثالث است، کیف پول‌های وب۳.۰ به افراد این قدرت می‌دهند تا مالکیت کامل دارایی‌های دیجیتال خود را داشته باشند و به واسطه‌ها متکی نباشند. بنابراین دارایی این کیف پول‌ها معمولا به‌طور کامل تحت کنترل خود کاربران است و هیچ شرکت و سازمانی نمی‌تواند دسترسی کاربران را مسدود کند.

این کیف پول‌ها همچنین با بهره‌گیری از فناوری بلاک‌چین و اصول رمزنگاری، از امنیت بالایی برخوردار هستند که خطرات هک، کلاه‌برداری و دسترسی غیرمجاز را کاهش می‌دهد. استفاده‌کنندگان این کیف پول‌ها نیازی به نگرانی پیرامون حریم خصوصی خود نیز ندارند؛ زیرا اغلب کیف پول‌های وب۳.۰ هیچ اطلاعاتی شخصی از کاربران دریافت نمی‌کنند. ظهور توکن‌های غیرمثلی از جمله دیگر مواردی است که به محبوبیت بیشتر استفاده از کیف پول‌های وب ۳.۰ کمک کرده است. این توکن‌ها در ثبت و انتقال مالکیت دارایی‌های مجازی و فیزیکی کاربرد دارند و به کمک کیف پول‌های وب۳.۰ آنها را می‌توان ایجاد، منتقل و معامله کرد. امروزه کیف پول‌های وب۳.۰ محیطی امن را برای مدیریت و تجارت توکن‌های غیرمثلی ایجاد کرده‌اند؛ شرایطی که با کیف پول‌های قدیمی ارز دیجیتالی امکان‌پذیر نبود؛ زیرا بسیاری از آنها از این توکن‌ها پشتیبانی نمی‌کنند.

ترکیب خدمات متمرکز و غیرمتمرکز

با توجه به مزایای متنوع قابل توجه، خدمات متمرکز در بازار ارزهای دیجیتال پراستفاده هستند و به عقیده برخی از تحلیلگران و معامله‌گران هرگز به‌طور کامل با خدمات غیرمتمرکز جایگزین نمی‌شوند. با این حال، طی سال‌های گذشته برنامه‌ها و پلتفرم‌های غیرمتمرکز مورد توجه سرمایه‌گذاران بیشتری قرار گرفته‌اند و استفاده از این برنامه‌ها از جمله صرافی‌های غیرمتمرکز رو به رشد بوده است. این شرایط باعث شده است تا بازیگران بازار ارز‌های دیجیتال از فرصت‌ها و پتانسیل حوزه دیفای غافل نشوند و صرافی‌‌های متمرکز بزرگ جهانی نیز از کیف پول‌های وب۳.۰ خود رونمایی کرده‌اند. در آخرین نمونه، صرافی بایننس در روز چهارشنبه از کیف پول وب۳.۰ اختصاصی خود را معرفی کرد که از ۳۰شبکه بلاک‌چینی مختلف پشتیبانی می‌کند.

بایننس در نظر دارد تا این کیف پول علاوه بر کاربرد برای ذخیره و مدیریت دارایی‌ها، در بازار غیرمتمرکز فعال باشد و به‌عنوان دروازه‌ای برای ورود به فضای غیرمتمرکز و استفاده از این خدمات عمل کند. رونمایی از کیف پول وب۳.۰ توسط صرافی متمرکز و شناخته شده بایننس به خوبی نشان می‌دهد که جایگاه خدمات غیرمتمرکز روز به روز در حال افزایش و مرز میان خدمات متمرکز و غیرمتمرکز در حال باریک شدن است. شرایطی که در نهایت به نفع کاربران و سرمایه‌گذاران بازار خواهد بود و این امکان را برای آنها فراهم می‌کند تا با دردسر‌های کمتر و به روش‌های سریع‌تر و بهتری از هر دو مزایای خدمات متمرکز و غیرمتمرکز بازار ارز‌های دیجیتال بهره‌مند شوند.

البته استفاده از خدمات کیف پول‌های وب۳.۰ بی‌چالش نیست و این کیف پول‌ها مشکلات و نقاط ضعف خود را نیز دارند. به‌عنوان مثال استفاده از این کیف پول‌ها نسبت به کیف پول‌های پلتفرم‌های متمرکز دشوار و پیچیده‌تر است که منجر به دوری بخش قابل توجهی از کاربران امروزه بازار ارزهای دیجیتال از فضای غیرمتمرکز شده است. اما با نگاه به آینده، چشم‌انداز این کیف پول‌ها امیدوارکننده است. همان‌طور که فناوری بلاک‌چین به رشد خود ادامه می‌دهد، پیشرفت در رابط کاربری و رفع چالش‌های موجود نیز رخ خواهد داد که به کاهش شکاف میان سیستم‌های مالی سنتی و غیرمتمرکز کمک می‌کند و خدمات نوین را در دسترس تعداد کاربران بیشتری قرار می‌دهد. کیف پول‌های رمزنگاری وب۳.۰ نشان‌دهنده تغییری عظیم در نحوه مدیریت دارایی‌های دیجیتال و تعامل با برنامه‌ها است. تمرکززدایی، افزایش امنیت، دسترسی به ابزارهای مالی نوآورانه و تغییر شکل مفهوم مالکیت از جمله مواردی هستند که این کیف پول‌ها را به بخشی جدانشدنی از مسیر بازار ارزهای دیجیتال تبدیل کرده‌اند.