30-01 copy

«همستر کامبت» بازی تلگرامی است که از هفته گذشته درمیان مردم دست به‌دست می‌شود و هر روز کاربران بیشتری به آن جذب می‌شوند. سازوکار مشابه نات‌کوین، باعث شده‌است تا افراد این تصور را داشته باشند که منتهی به نتیجه مشابهی خواهد شد و افرادی که خود را جاماندگان قافله قبلی می‌دانند برای جبران آن اکنون سخت درگیر بازی همستر شده‌اند. پروژه همستر از ابتدای راه‌اندازی در 6فروردین1403 توجهات زیادی را در جامعه‌‌‌‌ ارز دیجیتال به‌‌‌‌‌ خود جلب کرد و پس‌‌‌‌‌ از ۱۱روز از راه‌اندازی اولیه به رکورد قابل‌توجه یک‌میلیون کاربر رسید‌ و در پایان هفته‌ای که گذشت از مرز 100‌میلیون کاربر گذشت.

تلــگرام در ادامــه گسترش فعالیت‌های خود و در مسیر تبدیل این برنامه از یک پیام‌رسان صرف به اکوسیستم جامع؛ سراغ فناوری بلاک‌چین رفت و شبکه «تون» را ساخت؛ «تون» این قابلیت را به تلگرام می‌داد که بتواند میزبان ارزهای دیجیتال باشد. شبکه تون می‌تواند خدمات گوناگون مانند میزبانی از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز، ذخیره‌سازی داده‌ها و کیف‌پول‌های ارز دیجیتال را ارائه دهد. ارز دیجیتال تون‌کوین، رمزارز اختصاصی این شبکه است که در حال‌حاضر بین 15 ارز دیجیتال برتر بازار کریپتوکارنسی از نظر ارزش بازار قرار دارد. شبکه تون، به‌صورت متن باز تعریف شده و به‌دنبال میزبانی از برنامه‌های متنوع مالی و غیرمالی است. در ادامه تلگرام با معرفی بازی «نات‌‌‌‌‌‌کوین» که توکنی مبتنی بر شبکه تون‌کوین بود، سعی کرد کاربران بیشتری را متقاعد به استفاده از ارز خود کند. در بازی نات‌کوین با ضربه‌زدن بر روی سکه‌‌‌‌‌ای به موجودی کاربران افزوده می‌شد و می‌توان گفت ایده تبلیغاتی موثری بود؛ چراکه توانست در مجموع حدود 35‌میلیون کاربر فعال جذب کند. حال تون‌کوین با پشتوانه کاربران خود توانست در 27 اردیبهشت در صرافی‌‌‌‌‌های معتبر ارز دیجیتال لیست شود و خرید و فروش آن امکان‌پذیر شد.

در حال‌حاضر نات‌کوین دیگر همچون گذشته و از راه بازی استخراج نمی‌شود، با این وجود بخشی تحت‌عنوان استیکینگ در این برنامه قرارگرفته‌است که کاربران می‌توانند با گرو نهادن توکن‌‌‌‌‌ها خود و به پایان رساندن ماموریت‌های مشخصی پاداش دریافت کنند. هدف از راه‌اندازی این بخش، درگیر نگهداشتن کاربران با نات‌کوین برای آینده و حفظ ارزش رمزارز نات‌کوین است. اکنون تنها می‌توان با استیکینگ یا خرید نات‌کوین از صرافی‌‌‌‌‌ها، این ارز دیجیتال را به‌دست آورد. پس از نات‌‌‌‌‌‌کوین، بازی‌های زیادی در ادامه راه آن ظاهر شدند که به‌کاربران این وعده را می‌دادند تنها با ضربه‌زدن بر صفحه گوشی خود درآمد کسب کنند. داستان بازی همستر کامبت بسیار ساده است؛ کاربر انتخاب می‌کند تا مدیرعامل صرافی دلخواه خود از جمله Binance، OKX، MEXC و غیره باشد. در ابتدا، تنها کاری که لازم است انجام دهد این است که بر همستر روی صفحه ضربه بزنید تا شروع به کسب امتیاز کند. به محض اینکه به سقف امتیازی رسید، دوباره شروع به‌شمارش مجدد می‌کنند و کاربر را تشویق می‌کند که برگردد و برای کسب امتیاز بالاتر، بیشتر ضربه بزند. بازی همستر کامبت به‌کاربران امکان می‌دهد توکن‌‌‌‌‌های درون بازی را کسب کنند اما این توکن‌‌‌‌‌ها فعلا فقط برای ارتقای درون بازی یا سرمایه‌گذاری در بازی استفاده می‌شوند و امکان فروش آنها وجود ندارد.

برنامه ایردراپ بازی همستر کامبت به چهار بخش تقسیم می‌شود؛ مذاکره با صرافی‌‌‌‌‌ها، مذاکره با مارکت میکرها، انجام چند همکاری کلیدی با مجموعه‌‌‌‌‌های مختلف و در نهایت تهیه فهرستی برای تسک‌‌‌‌‌های ایردراپ. از بین این مراحل ۳مرحله پشت‌سر گذاشته‌شده و مرحله تهیه لیست تسک‌‌‌‌‌های شرکت‌‌‌‌‌داده‌شدن در ایردراپ همستر کامبت باقی‌مانده‌است. درون بازی هم گفته می‌شود که ایردراپ همستر کامبت به‌زودی اتفاق خواهد افتاد. هنگامی‌که بازیکنی به اندازه کافی امتیاز جمع‌‌‌‌‌آوری کند، به‌عنوان مدیرعامل، می‌تواند با ارزهای جمع‌‌‌‌‌آوری شده به معاملات خیالی بپردازد. از منظر بازاریابی، کاربر هرچه بیشتر بتواند افراد را وارد بازی کند و هرچه بیشتر به کانال‌های متصل بپیوندد، درآمد بیشتری برای رشد کسب‌وکار خود به‌دنبال دارد و دقیقا همین دلیل است که باعث‌شده تا بازی به‌صورت ویروسی درمیان مردم پخش شود و کاربران بسیاری را در مدت زمان کمی جذب کند.  اکنون تب بازی «همستر کامبت» میان کاربران ایرانی بالا گرفته‌است و حتی شاهد پیوستن مخاطبانی به تلگرام هستیم که تا قبل از این در این پیام‌رسان حضور نداشتند. حال این سوال به‌وجود می‌آید که آیا چنین وعده‌‌‌‌‌ای در وهله اول امکان‌پذیر است؟ و در مقام دوم آیا با «همستر کامبت» شدنی است؟

در جواب سوال اول باید گفت بلی. کسب درآمد از طریق ایردراپ ارزهای مختلف در تمامی این سال‌ها در جامعه رمزارزها مرسوم بوده‌است؛ همانند اعتماد کاربران وفادار تلگرام که به ایده نات‌کوین رونق دادند و در مقابل با لیست‌شدن این رمزارز جواب گرفتند. اینکه کاربران تلگرام توانستند به واسطه نات‌کوین به درآمدهای قابل‌توجهی دست‌یابند نیز می‌تواند گواهی بر امکان‌پذیر‌بودن این ادعا باشد.

اما آیا می‌توان با بازی در «همستر کامبت» به درآمد رسید؟ فعلا مشخص نیست. سازوکار بازی همستر تقریبا شبیه نات‌کوین است، هرچند که در جزئیات با هم تفاوت‌‌‌‌‌هایی دارند. در این بازی راه‌های مختلفی برای کسب سکه‌‌‌‌‌های بیشتر وجود دارد و یکی از آنها پاداش بین 20‌هزار تا یک‌میلیون سکه‌‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌ست که بسته به سطح کاربر دعوت شده به آن تعلق می‌گیرد. وعده پاداش قابل‌توجه برای دعوت از دوستان باعث شده‌است تا تب این بازی بین مردم واگیر داشته‌باشد و احتمالا درحالی‌که این خبر را می‌‌‌‌‌خوانید دوستی در فکر فرستادن دعوتنامه همستر برای شماست، اگر تاکنون نفرستاده باشد.

تیم همستر کامبت روز چهارشنبه 5 ژوئن اعلام کرد که تا به امروز 100‌میلیون بازیکن را به مینی بازی تلگرامی خود جذب کرده‌است و قبل از این نیز 60‌میلیونی‌شدن کاربران همستر در هفته گذشته خبر بزرگی بود. در حال‌حاضر، اسکرین‌‌‌‌‌شات‌‌‌‌‌های به اشتراک گذاشته شده توسط تیم همستر چیزی در محدوده 40 تا 45‌میلیون کاربر فعال روزانه را نشان می‌دهد، اگرچه بخش بزرگی از این رقم ممکن است افرادی باشند که برای اولین‌بار بازی می‌کنند.

این بازی اکنون با بیش از 27‌میلیون مشترک، بزرگ‌ترین کانال تلگرامی است و بیش از سه‌برابر کانال رسمی نات‌کوین عضو دارد. تیم همستر همچنین نزدیک به 17‌میلیون مشترک یوتیوب را جذب کرده‌است و در توییتر نیز تقریبا 6‌میلیون دنبال‌‌‌‌‌کننده دارد. در اسپیس توییتری، یکی از اعضای تیم همستر کامبت، گفت که هدف فعلی این گروه لیست‌شدن توکن‌‌‌‌‌ها در ماه ژوئیه است، اگرچه ممکن است بر اساس عوامل مختلف تغییر کند. همان‌طور که نات‌کوین نیز با اندکی تاخیر نسبت به زمان پیش‌بینی‌شده لیست شد، اما در نهایت انتظار بازیکنان نات‌کوین، به‌ویژه آنهایی که توکن‌‌‌‌‌های خود را نگه‌داشتند، جواب داد و این توکن در دو هفته گذشته 350‌درصد رشد داشته‌ و اکنون یکی از 60 ارز دیجیتال برتر در مجموع با ارزش بازار با 2.15‌میلیارد دلار است. در کنار رشد چشمگیر این برنامه باید درنظر داشت تا زمانی‌که ارز همستر وایت‌پیپر (سندی فنی و رسمی که اطلاعات، هدف و مسیر توسعه‌‌‌‌‌ محصول را مشخص می‌کند) ندارد و چشم‌‌‌‌‌انداز مشخصی برای پروژه همستر کامبت طراحی نشده (به این معنا که تعداد کل توکن‌‌‌‌‌ها مشخص نیست)، بسیار محتمل است روش توزیع آن منصفانه نباشد.

بازیکنان همستر کامبت بدون‌شک امیدوارند که پس از در دسترس قرارگرفتن توکن‌‌‌‌‌های در معرض خرید و فروش، سرنوشتی مشابه با نات‌کوین داشته باشند. ارز همستر بسیار شبیه نات‌کوین است اما هنوز اقبال آن را در بازار ندارد و در صرافی‌‌‌‌‌ها معامله نمی‌شود. در حال‌حاضر در سرتاسر جهان تنها ۷صرافی به شکل محدود ارز همستر را در کنار سایر رمزارزها لیست کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد کماکان راه طولانی تا خرید و فروش این ارز باقی‌مانده است. شما می‌‌‌‌‌توانید سکه‌‌‌‌‌های بسیاری را در این بازی جمع کنید، اما هیچ‌‌‌‌‌کس نمی‌تواند به شما اطمینان دهد به این زودی بتوانید آن سکه‌‌‌‌‌ها را به دلار تبدیل کنید.