با این‌حال به مرور زمان، پتانسیل فناوری بلاک‌چین مورد‌توجه توسعه‌‌‌‌‌دهندگان قرارگرفت و توکن‌‌‌‌‌های عرضه‌شده بر بستر این فناوری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و کاربرد‌‌‌‌‌های متنوعی برخوردار شدند. یکی از این موارد، توکن دارایی‌های دنیای‌واقعی نام دارد که می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای اتصال دنیای‌واقعی و دنیای دیجیتال بلاک‌چینی عمل کند. درحالی‌که این توکن‌‌‌‌‌ها هنوز در ابتدای مسیر قرار دارند، اما هم‌اکنون نیز اهمیت و کاربرد‌‌‌‌‌های خود را پیدا کرده‌اند و بسیاری از تحلیلگران و سرمایه‌گذاران نسبت به آینده و گسترش استفاده از این توکن‌‌‌‌‌ها امیدوار هستند.

دارایی‌های دنیای‌واقعی در بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال

از زمان آغاز فعالیت اولین ارز دیجیتال بازار، دارایی‌های بلاک‌چینی همواره در تلاش بوده‌اند تا با دنیای فیزیکی ارتباط خود را حفظ کرده و برای زندگی روزمره کاربران ابزار‌‌‌‌‌ها و راهکار‌‌‌‌‌های خود را ارائه دهند. درحالی‌که امروزه دنیا نسبت به گذشته ماهیت دیجیتالی‌‌‌‌‌تری پیدا کرده و بسیاری از فعالیت‌ها به‌صورت آنلاین قابل انجام هستند، اما دنیای دیجیتال با تمام پیشرفت‌های خود هنوز در سطحی قرار ندارد تا به‌عنوان جایگزین برای بسیاری از دارایی‌ها و فعالیت‌های فیزیکی عمل کند، به‌همین‌دلیل فناوری بلاک‌چین برای گسترش هرچه بیشتر، همچنان نیازمند راهی برای ارتباط بیشتر با این نوع از دارایی‌ها و ارائه ابزار‌‌‌‌‌های کاربردی در این حوزه به‌کاربران است.

در نتیجه‌ توکن دارایی‌های دنیای‌واقعی به‌عنوان پاسخی به این نیاز راه‌اندازی شده‌اند. این توکن‌‌‌‌‌ها؛ در واقع به‌عنوان نماینده دارایی‌های فیزیکی مختلف در فضای بلاک‌چین عمل می‌کنند و به‌کاربران این امکان را می‌دهند تا در دنیای دیجیتال از این دارایی‌ها استفاده کرده و آنها را معامله کنند. توکن دارایی‌های دنیای‌واقعی در فضای بلاک‌چین به‌طور کلی به دو دسته قابل تعویض و غیرقابل تعویض تقسیم می‌شوند.

دارایی‌های تعویض‌‌‌‌‌پذیر را می‌توان با یکدیگر مبادله کرد زیرا هر واحد از آن دارایی، ارزشی یکسان دارند. استیبل‌کوین‌‌‌‌‌ها از جمله این دارایی‌ها به‌شمار ‌‌‌‌‌می‌روند که به‌عنوان نماینده دارایی‌های با ارزش مختلف فیزیکی مانند پول کشور‌‌‌‌‌ها، طلا و نقره در فضای بلاک‌چین عمل می‌کنند. به‌عنوان مثال، تتر یک استیبل‌کوین محبوب در بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال است که به‌عنوان یک توکن دارایی‌های دنیای‌واقعی فعالیت دارد. با خرید و فروش تتر، کاربران می‌توانند بدون نیاز به استفاده از دلار فیزیکی و کاغذی، این ارز فیات را بر بستر بلاک‌چین ذخیره، انتقال و معامله کنند.

در این بین، برخی از توکن دارایی‌های دنیای فیزیکی منحصربه‌فرد و غیرقابل معاوضه هستند. هریک از این توکن‌‌‌‌‌ها ارزش خود را دارند و بنابراین دو توکن را نمی‌توان با یکدیگر مبادله کرد. توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی از جمله محبوب‌‌‌‌‌ترین این نوع از توکن‌‌‌‌‌های دارایی دنیای‌واقعی در فضای بلاک‌چین به‌شمار ‌‌‌‌‌می‌روند که طی چند سال‌اخیر سر و صدای زیادی به‌پا کرده و فرصت‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری ارائه داده‌اند. این توکن‌‌‌‌‌ها امروزه امکان ثبت مالکیت و معاملات دارایی‌های فیزیکی مختلفی از آثار هنری گرفته تا حتی املاک و مستغلات را امکان‌پذیر کرده‌اند.

چرایی اهمیت دارایی‌های دنیای‌واقعی

توکنیزه‌کردن دارایی‌های دنیای‌واقعی فواید و کاربرد‌‌‌‌‌های خود را دارد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها، افزایش نقدینگی و بهبود دسترسی به‌شمار می‌رود. به‌عنوان مثال، با توکنیزه‌کردن دارایی‌های فیزیکی مانند املاک، معاملات آنها در خارج از مرز‌‌‌‌‌ها و در سراسر جهان به‌راحتی قابل انجام می‌شود که نقدینگی را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

این معاملات به نفع هر دو فروشندگان و خریداران خواهد بود و فرصت‌های بسیار بیشتری برای سرمایه‌گذاری، بهبود شرایط اقتصادی و رشد بازار‌‌‌‌‌های مالی در کشور‌‌‌‌‌های مختلف فراهم می‌کند. همچنین توکنیزه‌کردن دارایی‌ها دسترسی به آنها را نیز بسیار آسان می‌کند.  به‌عنوان نمونه، در گذشته خرید و فروش دلار و دیگر ارز‌‌‌‌‌های فیزیکی دردسر‌‌‌‌‌های خود را داشت و کاربران نیازمند مراجعه به صرافی‌‌‌‌‌ها در ساعات خاص، ایستادن در صف و انتظار‌‌‌‌‌های طولانی برای خرید یا فروش ارز مورد‌نیاز خود بودند. امروزه به کمک استیبل‌کوین‌‌‌‌‌ها، به‌راحتی می‌توان دلار و دیگر ارز‌‌‌‌‌های فیات جهانی را در عرض چند دقیقه خریداری و به هر نقطه از جهان ارسال کرد.

علاوه بر آن، ذخیره‌سازی و نگهداری این دارایی‌ها نیز ساده و سریع است و کاربران به کمک کیف‌پول‌های ایمن و پیشرفته بلاک‌چینی این امکان را پیدا کرده‌اند تا دارایی‌های مختلف ارزشمند دنیای‌واقعی را بر بستر بلاک‌چین نگهداری کرده و در هر زمان به‌راحتی آنها را منتقل کنند.  با این حال این نوع از توکن‌‌‌‌‌ها برخی مشکلات خود را نیز دارند که از رشد و گسترش استفاده از توکن دارایی‌های دنیای‌واقعی جلوگیری کرده‌است. چالش‌های قانونی و نظارتی یکی از مهم‌ترین این مشکلات به‌شمار می‌رود. به‌طور کلی بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال تا به امروز در اکثر کشور‌‌‌‌‌ها قانون‌گذاری نشده‌است و فعالیت در این بازار و معاملات توکن‌‌‌‌‌های بلاک‌چینی تحت‌نظارت و تایید قانون نیست. بنابراین ثبت مالکیت یک دارایی دنیای‌واقعی و انتقال آن بر بستر فناوری بلاک‌چین می‌تواند در چشم قانون قابل‌قبول نباشد.

این موضوع به‌ویژه برای انتقال مالکیت مواردی مانند املاک بر بستر بلاک‌چین مشکل‌ساز می‌شود زیرا تنها اسناد فیزیکی و ثبت‌شده در دفاتر اسناد رسمی در دادگاه از ارزش برخوردار است و توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی به‌عنوان سند عمل نمی‌کنند. علاوه بر آن، فرآیند توکن‌‌‌‌‌سازی و انتقال مالکیت دارایی‌های فیزیکی به میزان اعتماد میان طرف‌‌‌‌‌های درگیر وابسته است.  به‌عنوان مثال در زمان خرید تتر، افراد مالک واقعی دلار نیستند و در واقع برای حفظ ارزش یک‌دلاری تتر به شرکت عرضه‌‌‌‌‌کننده آن اعتماد کرده‌اند. اگر شرکت تتر در هر زمان ورشکسته شود یا کلاهبرداری کند، توکن‌‌‌‌‌های تتر نیز ارزش خود را از دست می‌دهند. بنابراین با وجود اینکه امروزه ذخیره و انتقال مالکیت دارایی‌های مختلف فیزیکی بر بستر بلاک‌چین امکان‌پذیر شده‌است، حفظ ارزش این مالکیت و نگهداری ایمن کالا برعهده افراد یا شرکت‌ها قرار دارد که خطر معاملات این نوع از دارایی‌ها را افزایش می‌دهد، به‌همین‌دلیل امروزه بسیاری از افراد از توکن دارایی‌های دنیای‌واقعی برای خرید و فروش کالا‌‌‌‌‌های فیزیکی استفاده نمی‌کنند، زیرا راهی برای اعتمادسازی قابل‌اطمینان وجود ندارد.

آینده درخشان

درحالی‌که مشکلات حال‌حاضر، استفاده از توکن دارایی‌های دنیای‌واقعی را با چالش‌های مختلفی مواجه کرده‌است، اما استیبل‌کوین‌‌‌‌‌ها به‌خوبی پتانسیل این توکن‌‌‌‌‌ها را نشان‌داده‌اند و امروزه‌میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از آنها استفاده می‌کنند. فناوری بلاک‌چین هنوز عمر زیادی ندارد و هم‌اکنون نیز در مسیر توسعه و رفع معایب خود است. توسعه‌‌‌‌‌دهندگان بلاک‌چینی و علاقه‌مندان به این فناوری طی سالیان گذشته بار‌‌‌‌‌ها خدمات جدیدی را معرفی کرده‌اند که دید فعالان نسبت به این فناوری، کاربرد‌‌‌‌‌ها و مزایای آن تغییر داده‌اند، بنابراین قابل پیش‌بینی است که به مرور زمان و در آینده نه‌چندان دور، توکن دارایی‌های دنیای‌واقعی نیز راهی پیدا خواهند کرد تا کاربرد‌‌‌‌‌های بسیار بیشتری پیدا کنند و به یکی از اجزای مهم دنیای همیشه در حال تغییر دیجیتال تبدیل شوند.  تا آن زمان، دارایی‌های دنیای‌واقعی همچنان می‌توانند کاربرد‌‌‌‌‌های خود را برای علاقه‌مندان داشته باشند و فرصت‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری و استفاده از خدمات دیجیتال و غیرمتمرکز بلاک‌چین در اختیار کاربران قرار دهند.