نهنگ اصطلاحی برای سرمایه‌گذاران بزرگ بازار ارز‌های دیجیتال است که سهم زیادی از یک ارز یا چندین ارز دیجیتال را در اختیار دارند. این موجودی عظیم، به نهنگ‌ها این قدرت را می‌دهد تا توانایی دستکاری بازار به نفع خود را داشته باشند. یکی از استراتژی‌های مورد استفاده این سرمایه‌گذاران بزرگ و نهنگ‌ها برای دستکاری قیمت و کسب سود، استاپ‌هانت نام دارد. در این استراتژی، نهنگ‌ها به کمک حذف کردن تریدر‌های خرد قیمت را کاهش می‌دهند تا موجودی مورد نیاز خود را با قیمت کمتر خریداری کنند و سپس، قیمت را به محدوده قبل بازمی‌گردانند. بنابراین استاپ‌هانتینگ به نهنگ‌ها این امکان را می‌دهد تا هزینه‌های خود را کاهش دهند و علاوه بر آن، در روند‌های صعودی سود بیشتری به‌دست آورند؛ روندی که ضرر‌های هنگفتی برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران خرد گرفتارشده در دام استاپ‌هانت به همراه دارد. با این حال سرمایه‌گذاران در برابر این استراتژی بی‌دفاع نیستند و راه‌هایی برای جلوگیری از تبدیل شدن به طعمه نهنگ‌ها وجود دارد.

آشنایی با استاپ‌هانت

قبل از بررسی استاپ‌هانت، آشنایی با ابزار استاپ‌لاس یا حد ضرر ضروری است.  برخلاف برخی بازار‌های مالی مانند بورس، بازار ارز‌های دیجیتال ساعت توقف و خاموشی ندارد و معامله‌گران این بازار مالی به‌طور مداوم و در هر ساعت شبانه روز در معرض نوسانات قیمتی هستند. به همین دلیل ممکن است در زمان‌هایی که معامله‌گران خواب هستند یا بر روند‌ها نظارت ندارند، تغییرات قیمتی به ناگهان برخلاف پیش‌بینی آنها حرکت کند و ضرر‌های سنگینی را رقم بزند. به همین دلیل، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار ارز‌های دیجیتال برای جلوگیری از ثبت ضرر‌های غیرقابل جبران از ابزار استاپ‌لاس استفاده می‌کنند. به کمک این ابزار، معامله‌گر می‌تواند در پلتفرم معاملاتی و صرافی خود تنظیم کند که در چه محدوده قیمتی و تا چه میزان از ارز دیجیتال به فروش برسد.به‌عنوان مثال، اگر فردی در ۵۰هزار دلار بیت‌کوین را خریداری کرده باشد، می‌تواند سفارش استاپ‌لاس خود را در ۴۸هزار دلار تعیین کند تا مطمئن شود در صورت رخ دادن کاهش شدید قیمتی، با ثبت یک ضرر جزئی در محدوده ۴۸هزار دلار از معامله به‌طور  خودکار خارج می‌شود.

استاپ‌لاس در زمان افزایش‌های قیمتی نیز کاربرد دارد و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا با خروج به موقع از موقعیت معاملاتی، فرصت‌های کسب سود کوتاه مدت را از دست ندهند. تعیین محدوده خروج برای استاپ‌لاس کاملا بر عهده خود معامله‌گران است. هر سرمایه‌گذار و معامله‌گر براساس شرایط و تحلیل خود استاپ‌لاس و محدوده‌های مناسب خروج از معاملات  را تعیین می‌کند.  با این حال، ممکن است که در برخی محدوده‌های قیمتی تعداد زیادی استاپ‌لاس قرار بگیرد که به آن نقاط محل تجمع استاپ‌لاس گفته می‌شود. با توجه به اینکه فعال شدن استاپ‌لاس به معنای فروش دارایی‌ها است، این نقاط تجمع از اهمیت زیادی در روند‌های قیمتی برخوردار هستند. اگر قیمت ارز در یک حرکت ناگهانی به این محدوده تجمع برسد، به سرعت تعداد زیادی از سفارش‌های استاپ‌لاس فعال می‌شوند که به معنای فشار فروش بیشتر و در نتیجه سقوط شدیدتر قیمت ارز است.

بنابراین زمانی که قیمت ارز دیجیتال در نزدیکی محدوده‌های تجمع استاپ‌لاس قرار دارد، نهنگ‌ها این فرصت را دارند تا با فروش بخشی از موجودی عظیم خود، استاپ‌لاس‌ها را فعال کنند و کاهش شدید قیمت ارز را رقم بزنند.  درنهایت، نهنگ‌ها در محدوده‌های پایین قیمتی دوباره موجودی کیف پول خود را افزایش می‌دهند و قیمت را به محدوده قبل برمی‌گردانند. به این استراتژی، استاپ‌هانت گفته می‌شود. به‌عنوان مثال، در‌آوریل سال۲۰۲۱ بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار ارز‌های دیجیتال محدوده ۵۶.۵ تا ۵۷.۵هزار دلار را به‌عنوان نقطه حمایت قدرتمند شناسایی کرده و در آن نقطه استاپ‌لاس خود را قرار داده‌اند. با این حال بیت‌کوین در یک حرکت غیرمنتظره و تحت تاثیر فشار فروش ایجادشده به این محدوده کاهش پیدا کرد و سفارش‌های استاپ‌لاس فعال شدند. پس از رخ دادن این کاهش قیمتی، نهنگ‌ها خرید خود را افزایش دادند و قیمت به محدوده‌های بالا برگشت.

 فرار از استاپ‌هانت

استاپ‌هانت به سود نهنگ‌ها و به ضرر معامله‌گران خرد است؛ زیرا در استاپ‌هانت نهنگ‌ها از معامله‌گران خرد به‌عنوان ابزاری برای تغییر روند قیمتی مورد نظر خود استفاده می‌کنند و از ضرر آنها موجودی خود را افزایش می‌دهند. به همین دلیل در زمان فعالیت و معاملات ارز‌های دیجیتال، مهم است که معامله‌گران توانایی بررسی و شناسایی نشانه‌های استاپ‌هانت را داشته باشند؛ درحالی‌که تمام استاپ‌هانت‌ها به راحتی قابل شناسایی نیستند؛ اما همواره برخی علائم وجود دارند که می‌توانند به تلاش نهنگ‌ها برای شکار معامله‌گران خرد اشاره کنند. استاپ‌لاس‌ها معمولا در نزدیکی محدوده‌های حمایت و مقاومت تعیین می‌شوند؛ زیرا ارز‌های دیجیتال در روز‌های آرام در میان نقاط حمایت و مقاومت به نوسانات قیمتی کوتاه‌مدت خود ادامه می‌دهند. بنابراین معامله‌گران با تنظیم استاپ‌لاس خود در بالای محدوده حمایت یا پایین منطقه مقاومت، اطمینان حاصل می‌کنند که برای حرکت ناگهانی صعودی یا نزولی ارز آماده باشند.

نهنگ‌ها نیز به خوبی از این موضوع آگاه هستند و مناطق محبوب حمایت و مقاومت را هدف خود قرار می‌دهند.  استاپ‌هانت‌ها نیز معمولا در این نقاط رخ می‌دهند؛ زیرا نهنگ‌ها این امکان را دارند تا به‌طور ناگهانی در نزدیکی آنها قیمت را دستکاری کرده و استاپ‌لاس‌های تنظیم‌شده را فعال کنند.

به همین دلیل بهترین آمادگی برای استاپ‌هانت، شناسایی نقاط حمایت و مقاومت محبوب عموم سرمایه‌گذاران بازار و همچنین مناطق تجمع سفارش‌های استاپ‌لاس است. با شناسایی این محدوده‌ها، معامله‌گران می‌توانند نظارت دقیق‌تری بر روند‌های قیمتی داشته باشند تا در صورت نزدیک شدن قیمت، استاپ‌لاس خود را به محدود پایین‌تر منتقل کنند. این موضوع به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا از فعال شدن استاپ‌لاس خود در زمان دستکاری قیمت جلوگیری کرده و در نتیجه ضرر نکنند. مهارت و تجربه تعیین صحیح استاپ‌لاس نیز اهمیت زیادی دارد. استاپ‌لاس درحالی‌که یک ابزار کاربردی و مفید به شمار می‌رود، اما تنظیم اشتباه آن می‌تواند به ضرر‌های بیشتر در زمان فعالیت و سرمایه‌گذاری در بازار ارز‌های دیجیتال منجر شود. برای تنظیم استاپ‌لاس مفید و کاربردی، معامله‌گران نیازمند مهات تکنیکال هستند تا به کمک اندیکاتور‌های مختلف و بررسی روند‌های قیمتی، بهترین محدوده‌ها را برای تنظیم استاپ‌لاس تعیین کنند. همچنین مهارت تحلیل تکنیکال برای شناسایی نشانه‌های استاپ‌هانت و بهره بردن از آنها ضروری است.

معامله‌گران در زمان تنظیم عدد استاپ‌لاس باید به فاکتور روانی نیز توجه داشته باشند و از تنظیم استاپ‌لاس در اعداد رند اجتناب کنند. اعداد رند می‌توانند ریسک فعال شدن استاپ‌هانت را افزایش دهند و مهم است که تنظیم عدد استاپ‌لاس تنها براساس داده‌ها و تحلیل‌های دقیق تکنیکال انجام شود. استاپ‌هانت همیشه یک استراتژی مورد استفاده و به سود نهنگ‌های بازار نیست و سرمایه‌گذاران نیز با شناسایی به موقع نشانه‌ها می‌توانند از آن بهره ببرند. در زمان شکل‌گیری استاپ‌هانت، معامله‌گران می‌توانند سفارش‌های استاپ‌لاس خود را غیرفعال کنند و همانند نهنگ‌ها از کاهش ناگهانی قیمت ایجادشده برای افزایش موجودی کیف پول خود استفاده کنند.

 تهدید و فرصت

استاپ‌هانت یکی از روش‌های دستکاری قیمت در بازار‌های مالی از جمله ارز‌های دیجیتال به شمار می‌رود که تا به امروز بار‌ها سرمایه‌گذاران را غافلگیر کرده و سرمایه آنها را از بین برده است. بنابراین معامله‌گران بازار ارز‌های دیجیتال باید همواره به نشانه‌ها و علائم استاپ‌هانت توجه کافی داشته و برای تغییرات ناگهانی قیمت‌ها آماده باشند. شناسایی به‌موقع استاپ‌هانت علاوه بر جلوگیری از ثبت ضرر، می‌تواند برخی فرصت‌ها را برای ثبت معاملات هوشمندانه در اختیار معامله‌گران قرار دهد و به کسب سود بیشتر از معاملات ارز‌های دیجیتال منجر شود.