استیبل‌کوین‌‌‌‌ها باثبات قیمتی خود حاشیه امنی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند تا با تبدیل سرمایه خود به این توکن‌‌‌‌های دیجیتال، از ارزش آنها در‌برابر نوسانات قیمتی و تورم محافظت کنند. به همین دلیل استیبل‌کوین‌‌‌‌ها در ایران نیز از محبوبیت زیادی برخوردار هستند و به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند تا دلار، یورو و دیگر ارز‌‌‌‌های جهانی را به روشی آسان و سریع خریداری کرده و در هر لحظه به‌فروش برسانند.

با این حال خرید و فروش برخی از استیبل‌کوین‌‌‌‌های برتر بازار مانند تتر خطر و ریسک‌های خود را نیز دارد که بسیاری از آنها مطلع نیستند. با توجه به افزایش نظارت قانون‌گذاران آمریکایی و سختگیری‌‌‌‌های بیشتر در بازار استیبل‌کوین‌‌‌‌ها، اهمیت بررسی و توجه به خطرات متوجه دارندگان ایرانی تتر افزایش پیدا می‌کند و ضروری است که خریداران و فروشندگان این استیبل‌کوین همواره در جریان آخرین تغییرات قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال و شرایط فعالیت شرکت تتر قرار داشته باشند.

ماهیت متمرکز  تتر

برای درک چگونگی تاثیر قانون‌گذاران آمریکایی بر استیبل‌کوین تتر، آشنایی با ماهیت فعالیت این ارز اهمیت دارد. در بازار ارز‌‌‌‌های دیجیتال، استیبل‌کوین‌‌‌‌ها به‌طور کلی به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز دسته‌بندی می‌شوند و فعالیت می‌کنند.

غیرمتمرکز به حالتی اشاره دارد که ارز دیجیتال صرفا به کمک فناوری بلاک‌چین و بدون نیاز به کنترل شرکت و دولت‌ها فعالیت دارد. ماهیت غیرمتمرکز همراه با عرضه بیت‌کوین معرفی شد و تا به امروز به‌عنوان پایه و اساس فعالیت اکثر ارز‌‌‌‌های دیجیتال و پروژه‌های بلاک‌چینی بازار باقی‌مانده‌است، با این حال در این بین برخی از ارز‌‌‌‌های دیجیتال مانند تتر ماهیت متمرکز پیدا کرده‌اند. این بدان معناست که این استیبل‌کوین برخلاف بیت‌کوین، ماهیتی کاملا مستقل ندارد و توسط شرکت آمریکایی تتر مدیریت می‌شود؛ شرایطی که مزایا و معایب خود را برای تتر به‌همراه داشته‌است. هدایت این استیبل‌کوین توسط یک شرکت معتبر و بزرگ، باعث شده‌است تا تتر اعتبار بالایی درمیان سرمایه‌گذاران پیدا کرده و به کمک خزانه تتر، کاربران از حفظ قیمت یک‌دلاری آن در هر شرایط بازار اطمینان حاصل کنند.

با این حال، شرکت تتر این قدرت را دارد تا علاوه‌بر بررسی و نظارت بر تراکنش‌ها، دارایی‌ها را در هر آدرس کیف‌پولی قفل کرده و در صورت نیاز از انتقال توکن‌‌‌‌های تتر جلوگیری کند، بنابراین با توجه به اینکه تتر یک شرکت آمریکایی است و تحت‌قوانین این کشور فعالیت می‌کند، کاربران و استفاده‌‌‌‌کنندگان این استیبل‌کوین در کشور‌‌‌‌های تحریم شده همواره در معرض خطر قفل‌شدن دارایی‌های خود قرار دارند، درحالی‌که تا به امروز این اتفاق به‌صورت گسترده برای کاربران ایرانی رخ نداده، اما ممکن است که به‌زودی این شرایط تغییر کند.

افزایش نظارت قانون‌گذاران آمریکایی

پس از سال‌۲۰۲۱ و افزایش قابل‌توجه محبوبیت ارز‌‌‌‌های دیجیتال، استفاده از این دارایی‌های بلاک‌چینی برای انجام تراکنش‌های مالی در سراسر جهان گسترش یافت. ارز‌‌‌‌های دیجیتال با حفظ حریم خصوصی و ناشناسی در تراکنش‌ها، راهی ایمن و غیرقابل شناسایی را برای جابه‌جایی پول در اختیار کاربران قرار داده‌اند و در این بین، مردم کشور‌‌‌‌های تحریم شده نیز به کمک این دارایی‌های بلاک‌چینی این امکان را پیدا کردند تا پرداخت‌های بین‌المللی خود را انجام دهند. این موضوع از چشم قانون‌گذاران آمریکایی پنهان نبوده‌است و در راستای جلوگیری از گسترش استفاده از ارز‌‌‌‌های دیجیتال در کشور‌‌‌‌های تحریم شده و انجام تراکنش‌های غیرقانونی، طی سالیان گذشته سختگیری و نظارت خود را به‌شدت افزایش داده‌اند که اولین تاثیرات منفی خود را برای صرافی‌‌‌‌های ارز دیجیتال به‌همراه داشته‌است.

در نتیجه این فشارها، اکثر صرافی‌‌‌‌های ارز دیجیتال جهانی قبل از ارائه خدمات به‌کاربران از آنها اطلاعات هویتی درخواست می‌کنند و به‌کاربران کشورهای تحریم‌شده خدماتی ارائه نمی‌دهند. حتی برخی از صرافی‌‌‌‌های محبوب و بزرگ مانند بایننس اخیرا به جرم عدم‌رعایت قوانین و ارائه خدمات به‌کاربران تحریمی ملزم به پرداخت جریمه شده‌اند. پس از صرافی‌‌‌‌ها، هم‌اکنون به‌نظر می‌رسد که نوبت شرکت‌های عرضه‌‌‌‌کننده استیبل‌کوین فرا رسیده‌است و این شرکت‌ها اخیرا برای شناسایی هویت کاربران و جلوگیری از ارائه خدمات به کشورهای تحریم شده تحت‌فشار قرارگرفته‌‌‌‌اند. با توجه به اینکه تتر هم‌اکنون برترین و بزرگ‌ترین استیبل‌کوین بازار است، شرکت تتر هدف اول و اصلی قانون‌گذاران آمریکایی به‌شمار می‌رود و در نتیجه افزایش فشار‌‌‌‌ها، این شرکت اخیرا از همکاری خود با شرکت تحلیل بلاک‌چینی چینالیسیس خبر داده‌است.

هدف اصلی این همکاری، ایجاد یک سیستم جدید برای جلوگیری از انجام تراکنش‌های مجرمانه، غیرقانونی و همچنین ارائه راهکاری برای شناسایی و جلوگیری از دورزدن تحریم‌ها عنوان‌شده‌است، بنابراین کاربران ایرانی یکی از اهداف اصلی همکاری میان شرکت تتر و چینالیسیس به‌شمار ‌‌‌‌می‌روند و تتر در تلاش است تا راهی را برای شناسایی کیف‌پول‌‌‌‌ها و آدرس‌‌‌‌های مورد‌استفاده مجرمان و همچنین کاربران فعال در کشورهای تحریم‌شده پیدا کند. براساس داده‌های منتشر‌شده، تتر قرار است از ابزار‌‌‌‌های نظارتی پیشرفته و دقیق برای نظارت بر تحریم‌ها، بررسی و دسته‌بندی تراکنش‌ها، بزرگ‌ترین کیف‌پول‌‌‌‌ها و همچنین نظارت بهتر بر تراکنش‌ها و انتقال‌‌‌‌های مشکوک و غیرقانونی استفاده کند که زنگ خطر بزرگی برای کاربران ایرانی است. این شرکت در گذشته بار‌‌‌‌ها وجوه تتر موجود در کیف‌پول‌های کلاهبرداران و سارقان را مسدود کرده‌است و در صورت شناسایی آدرس کاربران ایرانی، مسدود‌کردن تتر‌‌‌‌های این کیف‌پول‌‌‌‌ها نیز به‌راحتی برای شرکت تتر امکان‌پذیر است.

با این حال، افزایش نظارت و تلاش‌های شرکت تتر برای شناسایی آدرس‌‌‌‌های کاربران تحریم شده به‌معنای قفل‌شدن ناگهانی تمام تتر‌‌‌‌های موجود در کیف‌پول‌های ایرانیان نیست. در مرحله اول، شرکت تتر باید آدرس‌‌‌‌ها را شناسایی کند که حتی با وجود همکاری جدید این شرکت با چینالیسیس، به هیچ‌وجه کار آسانی به‌شمار نمی‌‌‌‌رود. امروزه صرافی‌‌‌‌های متنوعی در ایران فعالیت دارند که با ایجاد یک اکوسیستم بلاک‌چینی داخلی، امنیت ذخیره و انتقال ارز‌‌‌‌های دیجیتال را بالا برده و خطراتی مانند قفل‌شدن استیبل‌کوین تتر را کاهش می‌دهند. علاوه‌بر آن، هم‌اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران و کاربران از کیف‌پول‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کنند که هیچ اطلاعاتی پیرامون هویت و مکان کاربران ذخیره نمی‌کنند. در مجموع، با توجه به ماهیت بلاک‌چین شناسایی موقعیت مکانی و ملیت افراد با تنها در اختیار داشتن یک آدرس کیف‌پول بسیار دشوار است. با این‌حال، راه‌هایی برای شناسایی کاربران وجود دارد. به‌عنوان مثال، آدرس‌‌‌‌های مرتبط با صرافی‌‌‌‌های ایرانی می‌‌‌‌‎توانند سرنخ‌‌‌‌های ارزشمندی را برای شرکت تتر داشته باشند.

در سال‌۲۰۲۲، خبر‌‌گزاری رویترز در یک گزارش کامل و جامع فعالیت صرافی بایننس برای دورزدن تحریم‌ها و نحوه ارائه خدمات این صرافی به پلتفرم‌‌‌‌ها و کاربران ایرانی را فاش کرد. این خبر‌‌گزاری براساس تراکنش‌های انجام‌شده میان صرافی‌‌‌‌های ایرانی و صرافی بایننس، موفق شد تا به اطلاعات دقیقی دست پیدا کرده و حتی حجم معاملات صرافی‌‌‌‌های برتر ایرانی را فاش کند، بنابراین انتقال ارزدیجیتال از صرافی ایرانی به پلتفرم‌های خارجی می‌تواند یکی از راه‌هایی باشد که ملیت آدرس کیف‌پول را لو داده و به لیست‌شدن کیف‌پول در فهرست تحریمی شرکت تتر منجر شود.

در مجموع با توجه به شرایط حال‌حاضر بازار ارز‌‌‌‌های دیجیتال و افزایش نظارت قانون‌گذاران آمریکایی، ریسک و خطر نگهداری و استفاده از استیبل‌کوین تتر به مرور در حال افزایش است و با وجود اینکه راه‌هایی برای افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی در اختیار کاربران قرارگرفته‌است، اما همواره این احتمال وجود دارد که در نتیجه یک اشتباه، کاربران با قفل‌شدن توکن‌‌‌‌های تتر خود مواجه شوند. به همین دلیل، هم‌اکنون فعالان بازار ارز‌‌‌‌های دیجیتال ایران تبدیل موجودی تتر به استیبل‌کوین‌‌‌‌های غیرمتمرکز و مطرح بازار مانند دای را پیشنهاد می‌کنند تا از امنیت دارایی‌های خود و تکرار‌نشدن وضعیت حال‌حاضر پیرامون استیبل‌کوین تتر اطمینان حاصل کنند.

درحالی‌که در بازه زمانی کوتاه قرار نیست مشکلات بزرگی برای کاربران ایرانی ایجاد شود، اما دارندگان استیبل‌کوین تتر باید توجه کافی را به خطرات نگهداری و انتقال این ارز تحت‌نظارت داشته باشند و به‌طور مداوم آخرین اخبار و تغییرات پیرامون فعالیت شرکت تتر را دنبال و در صورت نیاز موجودی خود را تبدیل کنند.