فرصت رمزدارایی

همه گزارش‌ها حکایت از تمایل بخش قابل توجهی از ایرانیان به بازار رمزارز است. گزارش سال۲۰۲۳ نوبیتکس به‌عنوان بازیگر اصلی این بازار در ایران نیز حکایت از این دارد که ایرانیان بیشتر از میانگین جهانی، به بازار رمزارز تمایل پیدا کرده‌اند‌. این گزارش نشان می‌دهد که تا پایان سال۲۰۲۳، بیش از ۵میلیون و ۷۶۱هزار کاربر جذب نوبیتکس شده‌اند و تعداد کاربران این پلتفرم در سال ۲۰۲۳، نسبت به سال قبل ۲۸درصد رشد داشته است. البته نبود قوانین مدون حمایتی ازسوی مجلس و اعمال برخی محدودیت‌های غیرکارشناسی، چالش‌هایی است که اکنون در این حوزه وجود دارد و باید در سطح کلان برطرف شود.

نشست خبری مدیران نوبیتکس و اصحاب رسانه برای رونمایی از گزارش عملکرد این پلتفرم برگزار شد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» دراین نشست امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس با اشاره به اینکه بازار رمزدارایی، یک بازار پذیرفته‌شده است که راه خود را باز کرده و قابل حذف نیست، گفت: در منطقه، کشورهایی مانند امارات با حمایت و سیاستگذاری صحیح توانستند به هاب بلاک‌چین در منطقه تبدیل شوند. ترکیه هم حمایت ویژه از پلتفرم‌های داخلی برای تنظیم قوانین توسعه‌ای داشته ‌است؛ اما در ایران برای ایجاد تحول، با رویه فعلی نمی‌توان از فرصت‌های بازار استفاده کرد. رسالت مهم کارآفرینان در این حوزه این است که فرصت تاریخی این صنعت را برای توسعه کشور یادآور شوند.

راد در ادامه گفت: ارزش بازار رمز ارز یا همان رمزدارایی در جهان به ۱.۶‌تریلیون دلار رسیده و ارزش این بازار به سرعت در حال افزایش است. اکنون بیت‌کوین، به‌عنوان یک کلاس دارایی جدید پذیرفته شده است. حدود ۵۸۰میلیون کاربر رمزارز در جهان وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود تا سال۲۰۲۸ این عدد به یک میلیارد نفر برسد. بنابراین بازار رمزارز، یک بازار پذیرفته‌شده است که راه خود را باز کرده و تبدیل به یک کلاس دارایی شده که قابل حذف نیست. او با بیان اینکه دیگر نمی‌توان از حذف این کلاس دارایی در دنیا صحبت کرد، ادامه داد: اکنون صحبت درباره رشد این بازار است. شروع فعالیت بازار رمزدارایی از سال۹۵ بود و بسیاری از شرکت‌ها از همان زمان به فعالیت پرداختند.

هم‌بنیان‌گذار نوبیتکس افزود: در این سال‌ها رویکرد حاکمیت به این شکل بوده که بخشی از صنعت رمزدارایی مثل ماینینگ را به‌صورت رسمی پذیرفته، اما در سایر حوزه‌ها با دید شک و تردید نگریسته شده و سیاست‌ها نه حمایتی بوده و نه کاملا سلبی؛ اما حمایتی از این صنعت در ایران نشده و درحالی‌که روزی ۱۰درصد از ماینینگ بیت‌کوین جهان را داشتیم، امروز این رقم بسیار کوچک است.

جلوگیری از خروج سرمایه کاربران ایرانی بازار رمزدارایی

مدیرعامل نوبیتکس سپس به بیان ضرورت ایجاد تحول در این بازار برای کاربران ایرانی برای استفاده از فرصت‌های پیش رو پرداخت و گفت: برای ایجاد تحول چشمگیر، نیازمند سیاست شفاف با نگاه توسعه‌گرایانه در قوانین و سیاستگذاری‌ها هستیم. از این منظر اگر این فرصت استفاده شود، می‌تواند نتایجی برای اقتصاد دیجیتال کشور داشته باشد که بتوانیم سهمی در آینده اقتصاد دنیا داشته باشیم. ما نیز در اهداف پیش روی خود قصد داریم تا سال ۲۰۳۰ به یکی از سه شرکت برتر خاورمیانه در حوزه فناوری‌های نوین مالی تبدیل شویم.

راد در ادامه یادآور شد: حمایت از پلتفرم‌های بومی تبادل رمزدارایی و توسعه کسب‌و‌کارهای این حوزه، در کنار اشتغال‌زایی برای نخبگان، منجر به جلوگیری از خروج سرمایه و همچنین نگهداری دارایی ایرانی‌ها در فضایی امن‌تر به‌جای انتقال به بسترهای ناشناس و خارجی می‌شود که در صورت برخوردن به مشکل، امکان پیگیری قانونی نیز در آنها وجود ندارد. همچنین وحید شامخی‌، مدیر توسعه بازار نوبیتکس درخصوص ورود سرمایه ایرانیان در حوزه رمزارز گفت: با توجه به آمار ارائه‌شده توسط statista، احتمالا تاکنون حدود ۸۰میلیون دلار ورود سرمایه ایرانیان به بازارهای رمزارز بوده است؛ البته به‌دلیل ورود از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز و سایر طرقی که وجود دارد، نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد.

رمزارزها نیاز به قانون توسعه‌ای دارند

راد همچنین درخصوص آخرین وضعیت رگولاتوری گفت: ما هنوز هیچ قانون مصوبی که از مجلس وضع شده باشد، ‌در حوزه ارمزارزها نداریم. پیشنهادهایی ارائه شده ‌است؛ اما فکر نمی‌کنم تصویب آن به عمر این مجلس برسد. مهم‌ترین بحث که توسط حاکمیت پیگیری می‌شود، خود تنظیم‌گری توسط تشکل‌هاست و همان مسیر اقلا تا یک سال آینده دنبال خواهد شد.

مدیرعامل نوبیتکس همچنین گفت: درخواست و پیشنهادهای خود را بارها ارائه دادیم. در وهله اول باید رگولاتور مشخص شود. در طرح‌های زیادی، بانک مرکزی به‌عنوان رگولاتور پیشنهاد شده ‌است. هرچند گزینه قابل تاملی است، اما بانک مرکزی در حوزه‌های فین‌تک، تجربه ستودنی و افتخارآمیزی نداشته ‌است. حال باید ببینیم در این بخش چه کارنامه‌ای بر جای خواهد گذاشت. وی افزود: من‌سازوکار خود تنظیم‌گری را مفید و کارآمد می‌دانم؛ ‌اما درنهایت به قانون حمایتی و توسعه‌ای در این بخش برای کمک به شکل‌گیری سرویس‌های جدید در این حوزه نیاز خواهیم داشت.

آمار و ارقامی از مبادلات رمزارز در ایران

این گزارش نشان می‌دهد که تعداد کاربران بزرگ‌ترین صرافی رمزارز ایران، در سال۲۰۲۳ یک‌میلیون و ۳۹۲هزار نفر افزایش یافته و در پایان این سال به پنج‌میلیون و ۷۶۱هزار نفر رسیده است. البته در حال حاضر تعداد کاربران نوبیتکس از عدد ۶میلیون نفر عبور کرده ‌است. با توجه به افزایش یک‌میلیون نفری تعداد کاربران نوبیتکس در سال۲۰۲۲، افزایش نزدیک به یک‌میلیون و چهارصد هزار نفری تعداد کاربران این پلتفرم در سال۲۰۲۳، نشان‌دهنده افزایش اقبال ایرانیان به بازار ارزهای دیجیتال در یک سال گذشته است. تعداد کاربران جدید زن که در سال۲۰۲۳ به نوبیتکس پیوستند، ۵۰درصد از تعداد کاربران زن جدیدی که در سال قبل به نوبیتکس اضافه شدند بیشتر شده است. درحالی‌که تعداد کاربران زن نوبیتکس در سال۲۰۱۹، ۸درصد کل کاربران بوده، این نسبت در سال۲۰۲۲ به ۲۲درصد و در سال۲۰۲۳ به ۲۳درصد رسیده است.

۶۸ میلیون معامله رمزارزی در یک سال

در سال۲۰۲۳ تعداد بازارهای ریالی و تتری نوبیتکس به عدد ۱۹۶رسید و بیش از ۶۸ میلیون سفارش منجر به معامله در نوبیتکس ثبت شد. در این میان ۴۰۰هزار موقعیت خرید و فروش تعهدی موفق نیز در نوبیتکس ثبت شد. در سه سال گذشته حضور گروه‌های سنی مختلف در بازار رمزدارایی‌ها به مرور متوازن‌تر شده، اما همچنان ۳۱ تا ۴۰ ساله‌ها بیشترین تعداد فعالان بازار رمزارز را به خود اختصاص داده‌اند. در حال حاضر ۷۰درصد از کاربران نوبیتکس زیر ۴۰سال سن دارند.

معاملات تعهدی و دیگر محصولات

اضافه شدن امکان خرید و فروش تعهدی و استفاده از ضریب در این معاملات، استیکینگ، استخر مشارکت، ییلدفارمینگ، رونمایی از کیف پول غیرمتمرکز لاکت ولت، رونمایی از صرافی غیرمتمرکز نوبی‌دکس، ارائه پروپوزال کرم‌چاله دانش صفر برای شبکه اتریوم ازسوی تیم نوبیتکس‌لبز، برگزاری هکاتون دیفای و... بخشی از اقداماتی بود که در سال۲۰۲۳ در نوبیتکس صورت گرفت.