شگرد تازه نوسان‌گیران دلار

از طرف دیگر در صورتی که روند قیمت کاهشی شود، به سرعت حتی با ضرر حاضر به فروش ارز می‌شوند. تحت تاثیر چنین تاکتیکی بود که دیروز قیمت دلار رفت و برگشت قیمتی زیادی را در دامنه‌ای محدود تجربه کرد، چرا که تاکتیک خرید و فروش فوری ارز مخصوص شرایطی است که از یک سو بازار کم نوسان است و از سوی دیگر، سفته‌بازان دست بالا را در بازار ندارند. در حالی که در ابتدای روز چهارشنبه، قیمت دلار ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان بود، به یکباره این ارز توانست تا محدوده ۱۱ هزار و ۴۴۰ تومان رشد کند؛ با برخورد به این نقطه این بار فروشنده‌ها فعال شدند و توانستند قیمت را تا محدوده ۱۱ هزار و ۳۷۰ تومان عقب ببرند. این قیمت ۸۰ تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود و موجب شد که بار دیگر قیمت نتواند از سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کند.

این روند قیمتی نشان می‌دهد که دیروز معامله‌گران دیدگاه افزایشی یا کاهشی خاصی در بازار نداشتند و تنها سعی می‌کردند از نوسانات کم‌دامنه کسب سود کنند؛ گاه حتی با ۱۰ تومان سود به ازای هر دلار؛ بعضا هم حاضر بودند حتی با ضرر محدودی دلار خود را به فروش برسانند، ولی بار دیگر در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید کنند. البته تاکتیک خرید و فروش فوری مخصوص عده محدودی از معامله‌گران بود و دیروز بیشتر فعالان بازار ترجیح ‌دادند که در بازار فعالیت خاصی نداشته باشند. آنها بیشتر اخبار سیاسی را دنبال می‌کردند و در انتظار آن بودند که مشخص شود طرح ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه با ایران مورد توافق قرار می‌گیرد یا گام سوم ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای انجام خواهد شد. تا ساعت ۴ بعدازظهر دیروز خبرهای متناقضی درباره این موضوع در میان معامله‌گران شنیده می‌شد. عده‌ای به نقل از یکی از تلویزیون‌های بین‌المللی نقل می‌کردند که آمریکا با پیشنهاد فرانسه مخالفت کرده است، حال آنکه گروه دیگری از پیشرفت مذاکرات خبر می‌دادند.

در چنین شرایطی بود که گروهی از معامله‌گران تلاش می‌کردند از تغییرات دلار در دامنه‌ای محدود کسب سود کنند. تصور این دسته از معامله‌گران آن بود که بازارساز نسبت به یکسری سطوح قیمتی حساسیت دارد و در آنها با قدرت وارد بازار می‌شود، در نتیجه سعی می‌کردند نوسان‌گیری خود را به دامنه‌ای محدود کنند که احساس می‌کردند بازارساز مداخله چندانی در آن نخواهد کرد. البته این اتفاق زمانی صورت می‌گیرد که نوسان‌گیران انتظار نداشته باشند قیمت دچار تکانه‌های شدید شود. وقت‌هایی که بازار آرام‌تر است، بیشتر از دو تاکتیک خرید به فروش یا فروش به خرید استفاده می‌شود. اگر نوسانات قیمتی شدید باشد، معامله‌گران معمولا مدت زمانی بیشتری را به نگهداری ارز نزد خود اختصاص می‌دهند.  دیروز صرافی‌های بانکی نیز قیمت دلار را جا‌به‌جا کردند و این ارز را با قیمت ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان به فروش رساندند که اختلافی ۵۰ تومانی با قیمت روز سه‌شنبه داشت.   در روزی که نوسانات دلار محدود بود، سکه تمام بهار آزادی نیز تغییرات قیمتی خاصی را تجربه نکرد. روز چهارشنبه فلز گران‌بهای داخلی ۱۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ میلیون و ۱۱۵ هزار تومان رسید. در این روز بهای اونس طلا نیز از محدوده هزار و ۵۴۰ دلار عقب‌نشینی کرد.