فصل سقوط غول‏‏‏‏‏‏‌ها

با اقرار به جرم، هزینه دادرسی دادستانی و مدت زمان تفهیم اتهام کاهش می‌یابد و درعوض دادستانی در مجازات معمول تخفیف قائل شده و برای صدور حکم، مدرک پذیرش جرم را نزد قاضی می‌برد. بایننس و موسس آن، چانگ پنگ ژائو، سه‌شنبه ۲۱ نوامبر به نقض قانون مبارزه با پولشویی اعتراف کردند. این شرکت همچنین ۴.۳‌میلیارد دلار جریمه پرداخت خواهد کرد که یکی از بزرگ‌ترین جریمه‌هایی است که تاکنون علیه یک شرکت وضع شده‌است. وزارت دادگستری ایالات‌متحده اعلام کرده است که جزئیات تسویه‌‌‌‌‌‌‌حساب بایننس متعاقبا اعلام خواهد شد. بنابر اعلام وزیر خزانه‌‌‌‌‌‌‌داری آمریکا، مجازات‌های وضع‌‌‌‌‌‌‌شده شامل نظارت پنج‌‌‌‌‌‌‌ساله بر بایننس است که «نقطه‌عطفی برای صنعت ارز دیجیتال» به‌حساب می‌آید.

توافق بایننس برای اقرار به جرم، دومین پیروزی مقامات فدرال در مقابل غول‌های دنیای رمزارز است. ژائو ۲۱نوامبر در دادگاه منطقه‌ای ایالات‌متحده در سیاتل حاضر شد و طبق حکم وارده، به دلیل نقض قانون رازداری بانکی (BSA) با ۱۸ ماه زندان مواجه است. با توجه به اتهامات پرونده ژائو دادگاه انتظار می‌رود او ۵۰‌میلیون دلار جریمه خواهد شد و به مدت سه سال‌از همکاری با صرافی محروم شده‌است. ژائو همچنین با کناره‌‌‌‌‌‌‌گیری از سمت مدیر اجرایی بایننس موافقت کرد. گفته می‌شود ریچارد تنگ، رئیس جهانی بازارهای منطقه‌ای این شرکت جایگزین او خواهد شد. در گزارش واشنگتن‌پست اشاره شده‌است بایننس به نقض قانون رازداری بانکی اعتراف کرده است که موسسات مالی را ملزم می‌کند هویت مشتریان خود را تایید کنند و فعالیت‌های مشکوکی را که ممکن است نشانه‌‌‌‌‌‌‌ای از پولشویی، فرار مالیاتی یا سایر جرائم باشد را گزارش کنند.

این شرکت همچنین نداشتن مجوزهای لازم برای فعالیت تحت‌عنوان کسب‌وکار مالی و نقض قانون تحریم‌ها را پذیرفته است. پذیرش جرم از سوی غول کریپتو اوج تحقیقات سه‌ساله وزارت دادگستری است و در ادامه اتهاماتی است که نهادهای قانونی بایننس را متهم به فعالیت غیرقانونی در بورس اوراق‌بهادار کرده‌بود. ژائو طی سال‌های گذشته بدل به یکی از قدرتمندترین بازیگرها در دنیای ارزهای رمزنگاری‌‌‌‌‌‌‌شده بود که در خط اول مبارزه با نهادهای قانونی بود. بر اساس شاخص‌میلیاردرهای بلومبرگ، دارایی خالص او ۲۳.۵میلیارد دلار تخمین‌زده می‌شود که عمدتا مربوط به دارایی‌های ارز دیجیتال و سهام او در بایننس است. او همچنین یکی از سرمایه‌گذاران اصلی صرافی FTX بود که موسس آن سم بنکمن‌فرید، اوایل نوامبر در نیویورک به هفت‌فقره کلاهبرداری و پولشویی محکوم شد. اکونومیست در مقاله خود درباره استعفای ژائو می‌نویسد: او سومین بنیان‌گذار صرافی بزرگ رمزنگاری است که در دادگاه محکوم شده‌است. در مه‌۲۰۲۲، آرتور هیز، بنیان‌گذار Bitmex، به دلیل نقض قوانین مبارزه با پولشویی به ۶ ماه حبس خانگی محکوم شد.

در دوم نوامبر سال‌جاری نیز سم بنکمن-فرید، بنیان‌گذار FTX، به هفت‌فقره کلاهبرداری محکوم شد و ممکن است با چندین دهه‌زندان روبه‌رو شود. در حال‌حاضر ژائو با وثیقه ۱۷۵‌میلیون دلاری آزاد شده‌است. بایننس علاوه‌بر پذیرش اتهامات خود در موارد مرتبط با پولشویی، به نقض قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی؛ قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها، اعتراف کرده‌است. به‌عنوان بخشی از توافق‌نامه، بایننس مجاز است تحت‌نظارت دولت به فعالیت خود ادامه دهد. جانت یلن، وزیر خزانه‌‌‌‌‌‌‌داری، در کنفرانس خبری اقدام اجرایی علیه بایننس را «تاریخی» خواند. در کیفرخواستی که در ۲۱نوامبر منتشر شد، حرفی از اینکه ژائو به‌طور قطع بستری برای فرار از قانون شکل داده به میان نیامده است اما گفته می‌شود که ژائو دستیابی به سهم بیشتری از بازار، رشد و سود را بر رعایت موازین قانونی مقدم دانسته است. لیست بزرگ و متنوعی از افراد وجود دارد که قانون موسسات مالی را از تجارت با ایشان منع کرده‌است.

این بدان معنی است که موسسات موظفند اطلاعات مشخصی را برای پذیرفتن مشتریان بالقوه درخواست کنند، با این حال بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، اکثر کاربران بایننس می‌توانستند تنها با یک آدرس ایمیل ثبت‌‌‌‌‌‌‌نام کنند. فراهم‌ساختن فرصت تجارت آزاد احتمالا به بایننس کمک‌کرده است تا بازار عمیق و در دسترسی را برای کاربران ایجاد کند و در نتیجه سهم بزرگی را از بازار به خود اختصاص دهد، بااین‌حال ایجاد امکان مبادله آزادانه بیت‌کوین آمریکایی‌‌‌‌‌‌‌ها با حساب‌های ناشناس مرتبط با شماره تلفن‌های ایرانی، هر موسسه‌‌‌‌‌‌‌ای را در مقابل نهادهای قانونی ایالات‌متحده قرار می‌دهد.

نمونه‌‌‌‌‌‌‌های بی‌‌‌‌‌‌‌شماری در کیفرخواست وجود دارد که نشان می‌دهد بایننس این موارد را تخلف محسوب نمی‌کرده یا تصور می‌کرده است قوانین مالی موجود در تجارت جدید ارزهای دیجیتال اعمال نخواهد شد. گذشته از این نمونه‌‌‌‌‌‌‌ها، مواردی از قانون‌‌‌‌‌‌‌شکنی عمدی نیز وجود دارد. تیم انطباق بایننس در مواقعی کاربرانی را شناسایی کرده است که به‌نظر می‌رسید‌از این پلتفرم برای فعالیت‌های غیرقانونی مانند انتقال وجوه از Hydra، به‌عنوان بزرگ‌ترین و باسابقه‌‌‌‌‌‌‌ترین بازار دارک‌‌‌‌‌‌‌وب شناخته‌‌‌‌‌‌‌شده، استفاده می‌کردند. بایننس در عوض مسدود ساختن حساب این کاربران، تنها به ایشان هشدار داده‌است تا امکان «vip» ساختن حساب خود را بررسی کنند. در ادامه به دارندگان حساب‌های vip گفته می‌شد که بهتر است حساب کاربری جدیدی را افتتاح کنند.

مدیر اجرایی پیشین بایننس در مورد کاربران مشکوک به ارتباط با دارک وب می‌گوید آنها می‌توانستند با حساب کاربری دیگری به فعالیت خود ادامه دهند. به عقیده اکونومیست ژائو و مدیران بایننس درباره مسدود‌کردن حساب‌های دارای آدرسIP یا نشانگرهای موقعیت مکانی اینترنتی از ایران یا کره‌شمالی ادعاهایی داشته‌اند اما در عمل به‌نظر نمی‌رسد اقدامات لازم را انجام داده‌باشند. در کیفرخواست ادعا شده‌است که ۱۲‌هزار و پانصد کاربر با شماره تلفن ایرانی در سال‌۲۰۱۹ در بایننس فعال بوده‌‌‌‌‌‌‌اند و حدود ۷‌هزار مشتری با مدارک هویتی از کشورهای تحت‌تحریم ضمیمه پرونده شده‌اند. ادعا می‌شود معاملاتی به ارزش تقریبا یک‌میلیارد دلار بین حساب‌های آمریکایی و ایرانی در بستر بایننس صورت‌ گرفته‌است. مریک گارلند، دادستان کل، در کنفرانس مطبوعاتی مرتبط با اعلام اقرار به جرم این صرافی گفت: «بایننس تا حدی به دلیل جنایاتی که مرتکب شد، تبدیل به بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان شد.»  در نهایت روبه‌رو‌شدن با اتهامات مختلف قضایی، بایننس را وادار ساخت تا به قوانین ‌تن دهد.

این صرافی از ۲۰۲۱ رویه‌‌‌‌‌‌‌های کامل «احرازهویت مشتریان» را به‌کار گرفت و از ماه مه‌۲۰۲۲ کاربران تنها زمانی می‌توانستند حساب کاربری خود را فعال سازند که اسناد شناسایی را آپلود کرده باشند. در روزگاری که قوانین مرتبط با کریپتو در سرتاسر جهان در حال تعریف بود، بایننس نیز برای کسب مجوزهای لازم برای فعالیت قانونی درخواست مجوز کرده‌است. ژائو در گفت‌وگو با نشریه اکونومیست در ماه اکتبر، بایننس را «مجازترین شرکت رمزنگاری‌‌‌‌‌‌‌شده در جهان» نامید، بااین‌حال پر واضح است احتمالا برای ژائو که از فعالیت‌های آتی در موسسات مالی محروم خواهد شد، دیگر خیلی دیر شده‌است. ژائو در یک پست طولانی در X (توییتر سابق) گفت که «اشتباهاتی» کرده است و «باید مسوولیت را بپذیرد.»

تحقیقات فدرال در مورد بایننس در شرایط عدم‌اطمینان صنعت کریپتو درمیان نگرانی‌ها در مورد بازارهای آنلاین آزاد و عمدتا غیرقانونی که در آن دارایی‌های دیجیتال خرید و فروش می‌شوند، انجام می‌شود. اقرار به جرم بایننس، نابودی بازوی آمریکایی صرافی، BinanceUS را تسریع می‌کند که مشتریان خود را از معامله با دلار آمریکا در پلتفرم خود در ماه ژوئن محدود کرد. در ماه ژوئن، کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار به‌طور جدی پیگیر فعالیت‌های بایننس و کوین‌‌‌‌‌‌‌بیس شد. در آن زمان از بایننس خواسته‌شد تا تمام دارایی‌های پلتفرم ایالات‌متحده خود را مسدود کند. دادستانی اعلام کرده است بایننس تصمیم گرفته‌است اقدامات ضد‌پولشویی را اجرا نکند و اساسا به این شرکت اجازه داد تا به مرکز تهاتری برای تراکنش‌های مالی غیرقانونی تبدیل شود.

بایننس که لقب بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان را یدک می‌کشد خدمات متنوعی را در سراسر جهان ارائه می‌کند، با این حال از زمانی‌که بازارهای کریپتو در سال‌گذشته سقوط کردند و قانون‌گذاران نظارت قانونی بر معاملات آن را افزایش دادند، ضربه شدیدی خورده است.