آمادگی رزمی ارزهای دیجیتال!

آغاز درگیری روسیه و اوکراین از جمله مواردی است که کارآیی ارزهای دیجیتال در زمان جنگ را نشان داد و هر دو کشور از این دارایی‌های بلاک‌چینی در راستای اهداف مختلفی استفاده کردند. همچنین بخشی از مبارزات این دو کشور در صنعت ارزهای دیجیتال رخ داد و تا به امروز هر دو طرفین در تلاش برای محدودسازی و جلوگیری از جذب و انتقال سرمایه ارز دیجیتالی دشمن خود هستند. هم اکنون با شعله‌ور شدن آتش جنگ در گوشه‌های مختلف جهان، باری دیگر کارآیی و مزایای ارز‌های دیجیتال در زمان جنگ مورد بحث و توجهات قرار گرفته است.

ارز‌های دیجیتال در جنگ

در زمان آغاز هر جنگ اقتصاد کشورهای درگیر از جمله اولین مواردی است که بیشترین آسیب را می‌بیند؛ موضوعی که به‌طور مستقیم بر شرایط زندگی و امور روزمره مردم تاثیرگذار است و می‌تواند بحران‌های اقتصاد را ایجاد کند. یکی از کاربرد‌های اصلی ارز دیجیتال در زمان جنگ، نقش آن در تامین مالی و جمع‌آوری کمک‌های مالی برای طرف‌های مختلف درگیر در جنگ است. ارز‌های دیجیتال راهی را برای سازمان‌های دولتی و غیردولتی فراهم می‌کنند تا به‌صورت محتاطانه و خارج از سیستم‌های مالی سنتی، سرمایه جمع‌آوری و منتقل کنند. سرمایه‌ای که می‌تواند برای تامین مالی عملیات نظامی، خرید سلاح و تدارکات و حمایت از سایر فعالیت‌های مرتبط با جنگ مورد استفاده

قرار گیرد.کاربردی که توسط اوکراین به خوبی در زمان آغاز جنگ به‌کار گرفته شد و این کشور به کمک ارز‌های دیجیتال، از سراسر جهان برای خرید سلاح، تجهیزات نظامی و لوازم پزشکی میلیون‌ها دلار سرمایه دریافت کرد. سازمان‌های دولتی همچنین می‌توانند از ارز دیجیتال برای فرار از تحریم‌های بین‌المللی و دسترسی به سرمایه در زمانی قطعی دسترسی به کانال‌های بانکی سنتی استفاده کنند. ایران و روسیه از جمله کشور‌هایی به شمار ‌می‌روند که تا به امروز بار‌ها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا به استفاده از ارز‌های دیجیتال متوسل شده‌اند.

کارآیی ارز‌های دیجیتال از مرز‌های جغرافیایی فراتر ‌می‌روند و می‌توانند بدون نیاز به واسطه، مانند بانک‌ها یا خدمات مبادله ارز تراکنش‌های فرامرزی را تسهیل کنند. این امر به‌ویژه در زمان جنگ که سیستم‌های مالی متعارف مختل می‌شوند، مفید است؛ زیرا بانک‌های سنتی ممکن است به‌دلیل تحریم‌ها یا فشار‌های سیاسی از پردازش تراکنش‌های بین‌المللی خودداری کنند. بنابراین برای افراد و سازمان‌هایی که در تجارت فرامرزی فعالیت می‌کنند، ارز دیجیتال می‌تواند جریان کالا‌ها و منابع را تضمین کند و تاثیر جنگ بر اقتصاد را کاهش دهد؛ زیرا به آنها این امکان را می‌دهد واردات و صادرات ضروری را حفظ و ثبات بیشتری در اقتصاد ایجاد کنند. همچنین همان‌طور که در جنگ روسیه و اوکراین دیده شد، سیستم بانکی سنتی ممکن است نتواند پاسخ‌گوی سریع درخواست برداشت سرمایه توسط مردم کشور باشد و برداشت سرمایه در کوتاه‌مدت با کندی انجام شود.

شرایطی که تهیه لوازم و غذا و همچنین فرار از مناطق درگیر نبرد را برای مردم درگیر جنگ با چالش‌های بیشتری همراه می‌کند؛ چالشی که ارزهای دیجیتال می‌توانند راه‌حلی برای آن باشند. یکی از مزایای کلیدی ارز دیجیتال در زمان جنگ، امنیت و انعطاف‌پذیری آن است. برخلاف سیستم‌های بانکداری سنتی، ارز‌های دیجیتال غیرمتمرکز هستند و برای عملکرد خود تنها به فناوری بلاک‌چین متکی هستند. این به آن معناست که هیچ نقطه شکستی وجود ندارد که به راحتی توسط دشمنان هدف قرار گیرد و حتی در صورت تخریب فیزیکی مزارع استخراج ارز دیجیتال یا تلاش برای هک کردن، شبکه غیرمتمرکز بقا و امنیت سیستم را تضمین می‌کند.

در زمان جنگ که در آن زیرساخت‌ها و شبکه‌های ارتباطی ممکن است به خطر بیفتند، ارز‌های دیجیتال می‌توانند به کار خود ادامه دهند و تراکنش‌ها و عملیات مالی را تسهیل کنند. موضوعی که به حفظ ثبات مالی در شرایط جنگی و زمان بحران کمک می‌کند. درحالی‌که قطعی اینترنت می‌تواند مانعی برای استفاده از ارزهای دیجیتال در شرایط بحرانی باشد، اما چنین قطعی‌هایی در شرایط جنگی ادامه‌دار نخواهد بود؛ زیرا با توجه به اهمیت حیاتی اینترنت، کشورها به سرعت اتصال دوباره اینترنت را برای مردم خود برقرار می‌کنند.یکی دیگر از چالش‌های کشورهای درگیر جنگ، کاهش ارزش پول ملی آنها است.

 موضوعی که منجر به کاهش ارزش سرمایه نگهداری شده مردم می‌شود و جبران آسیب‌های وارده جنگ را دشوار می‌کند. ارزش ارزهای دیجیتال جهانی است و به همین دلیل می‌توانند کاربردی مشابه طلا داشته باشند و با وجود برخی نوسانات قیمتی، به حفظ ارزش سرمایه کمک کنند. جمع‌آوری کمک مالی از سراسر جهان با ارز‌های دیجیتال نیز آسان است و سازمان‌های بشردوستانه می‌توانند به کمک ارزهای دیجیتال سرمایه مورد نیاز را جمع‌آوری و در راستای کمک به مردم کشور‌های جنگ ‌زده استفاده کنند.

شمشیری دولبه

درحالی‌که ارز‌های دیجیتال در زمان جنگ کارآیی و مزایای خود را دارند، اما همچنین دارای چالش‌ها و خطرات خاص خود نیز هستند؛ مشکلاتی که نمی‌توان آنها را به سادگی نادیده گرفت؛ زیرا می‌توانند مشکلات بزرگی را برای امنیت کشورها ایجاد کنند.ارزهای دیجیتال با نوسانات قیمتی خود شناخته شده‌اند و در هیچ زمانی این نوسانات قیمتی متوقف نمی‌شود. نوسانات سریع در ارزش یک ارز دیجیتال می‌تواند بر ثبات مالی کسانی که به آن متکی هستند، تاثیر بگذارد و منجر به زیان‌های قابل توجه یا درآمد‌های غیرمنتظره شود.

همچنین با وجود گسترش جهانی استفاده از ارز‌های دیجیتال، بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات و فروشندگان کالا ارزهای دیجیتال را به‌عنوان یک روش پرداختی قبول نمی‌کنند و به همین دلیل دارندگان این دارایی‌ها ممکن است در زمان بحران برای پرداخت هزینه‌های خود با مشکلاتی مواجه شوند. علاوه بر این موارد، تهدیدات امنیتی نیز وجود دارند. درحالی‌که شبکه‌های بلاک چینی از امنیت بسیار خوبی بهره‌مند هستند، اما همچنان احتمال هک شدن صرافی‌ها و کیف‌پول‌های مورد استفاده مردم کشورهای درگیر جنگ وجود دارد؛ موضوعی که می‌تواند به ناگهان سرمایه‌های ذخیره‌شده را از بین ببرد. در شرایط بحرانی، دسترسی به سرمایه و پول یک موضوع مرگ و زندگی است و رخ دادن اختلال و هک در فضای ارزهای دیجیتال می‌تواند آسیب‌‌های بزرگی را به همراه داشته باشد.

همچنین درحالی‌که دسترسی به خدمات ارزهای دیجیتال برای افراد آشنا با این دارایی و تکنولوژی‌های روز دنیا آسان و سریع است، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که ارز‌های دیجیتال یک فناوری جدید به شمار ‌می‌روند و امروزه بسیاری در سراسر جهان هنوز درک کاملی از نحوه استفاده و جزئیات پیچیده پیرامون این فناوری را ندارند. ساخت کیف پول و استفاده از ارز‌های دیجیتال ممکن است برای بخشی از جامعه مانند کودکان و افراد سالخورده دشوار باشد و منجر به اشتباهات پرهزینه شود.

بنابراین نقش ارز‌های دیجیتال در زمان جنگ یک شمشیر دولبه است. این دارایی‌های بلاک‌چینی مزایای مختلفی از جمله انعطاف‌پذیری مالی، تراکنش‌های فرامرزی و آسان را ارائه می‌دهند، با این حال چالش‌ها و خطراتی از جمله نوسانات قیمتی را نیز به همراه دارند که می‌توانند تمام مزایای ارائه‌شده را بی‌معنی کنند. برای دولت‌ها و نهاد‌های بین‌المللی، درک و انطباق با نقش ارز‌های دیجیتال در زمان جنگ برای حفظ امنیت و ثبات اقتصادی بسیار مهم است. ایجاد تعادل بین بهره‌مندی از مزایای فناوری بلاک‌چین و کاهش خطرات مرتبط کار پیچیده‌ای است که در سال‌های آینده نیازمند توجه و هوشیاری مداوم است.

با تکامل فناوری ارز‌های دیجیتال و تغییرات ژئوپلیتیک، تاثیر دارایی‌ها و خدمات بلاک چینی بر جنگ موضوعی بسیار مهم برای سیاستگذاران، استراتژیست‌های نظامی و کارشناسان مالی در سراسر جهان خواهد بود که می‌تواند به تغییرات مهمی در نحوه به‌کارگیری و استفاده از ارزهای دیجیتال منجر شود.