تله‌های فریبنده بازار

همچنین با توجه به ماهیت غیرمتمرکز ارز‌های دیجیتال، کلاه‌برداران می‌توانند در این بازار به شکل ناشناس فعالیت داشته باشند و راهی برای شناسایی و رهگیری آنها وجود نداشته باشد. موضوعی که رسیدگی به پرونده‌های کلاه‌برداری ارز‌های دیجیتال را در بسیاری از زمان‌ها دشوار و راه را برای افزایش فعالیت سودجویان باز می‌کند. علاوه بر هک و حملات به کیف پول‌ها و صرافی‌ها، امروزه بازار ارز‌های دیجیتال به‌شدت در معرض روش کلاه‌برداری پامپ و دامپ است. به همین دلیل سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان بازار ارز‌های دیجیتال مهم است درباره چگونگی انجام و نحوه شناسایی این روش کلاه‌برداری اطلاعات داشته باشند.

پامپ و دامپ؛ روش محبوب کلاه‌برداران

کلاه‌برداری پامپ و دامپ روشی جدید و منحصر به فرد در بازار ارز‌های دیجیتال نیست و از زمان شکل‌گیری بورس نیز وجود داشته است. در این روش، شخص یا گروهی از افراد مقدار قابل توجهی از دارایی مورد هدف را که ارزش بازار کمی دارد خریداری می‌کنند و سهامداران بزرگ آن می‌شوند. سپس این افراد به روش‌های مختلفی مانند تبلیغات، انتشار اخبار و شایعات مثبت و دیگر موارد تلاش می‌کنند تا توجه سرمایه‌گذاران را به پروژه جلب و آنها را به سرمایه‌گذاری ترغیب کنند. با ورود گسترده سرمایه به دارایی، قیمت آن روند صعودی پیدا می‌کند و به‌طور مداوم افزایش ثبت می‌کند؛ روندی که به آن پامپ گفته می‌شود. هنگامی که روند پامپ تکمیل شد و قیمت به مقدار هدف کلاه‌برداران رسید، تیم کلاه‌بردار ارز‌های خود را به خریدارانی که به تازگی وارد بازار می‌شوند می‌فروشند و سود کلانی به‌دست می‌آورند.

با توجه به اینکه تیم کلاه‌بردار درصد قابل توجهی از ارزش بازار ارز دیجیتال تبلیغ شده را در اختیار دارند، فروش گسترده توسط آنها منجر به سقوط قیمت می‌شود و دامپ شروع می‌شود. در ادامه سرمایه‌گذاران و خریداران فریب‌خورده نیز بر اثر ترس دارایی خود را به سرعت به فروش می‌رسانند و روند کاهش قیمتی با سرعت بیشتری دنبال می‌شود. در نتیجه، در مدت کوتاهی دارایی تمام ارزش خود را از دست می‌دهد و دامپ تکمیل می‌شود. در روش کلاه‌برداری پامپ و دامپ، مبتکران طرح در تلاش هستند تا سرمایه‌گذاران بازار را با پخش اطلاعات نادرست، به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کلاه‌برداری تشویق کنند. سپس زمانی که حجم خرید و قیمت افزایش پیدا کرد، کلاه‌برداران دارایی خود را در اوج قیمتی به فروش می‌رسانند و از این طریق سود خود را با سرمایه از دست رفته سرمایه‌گذاران جدید به‌دست می‌آورند.

در این روش کلاه‌برداری، تنها گروه کوچکی شامل کلاه‌برداران و افرادی که زودتر از شروع روند دامپ دارایی را به فروش می‌رسانند، می‌توانند سود به‌دست آورند و حجم عظیمی از سرمایه‌گذاران پروژه دارایی خود را از دست می‌دهند. آشنایی با این روش کلاه‌برداری در بازار ارز‌های دیجیتال اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا در این بازار هرکسی می‌تواند ارز دیجیتال و توکن خود را بسازد و منتشر کند. بنابراین کلاه‌برداران پامپ و دامپ نیازی به شناسایی و خریداری یک دارایی موجود در بازار را ندارند و می‌توانند یک ارز دیجیتال و پروژه بلاک چینی را کاملا مطابق با اهداف و خواسته‌های خود عرضه کنند. سپس حجم عظیمی از عرضه کل آن را در اختیار خود بگیرند و با شروع تبلیغات، پامپ و دامپ را آغاز کنند.

محافظت از دارایی‌ها

با توجه به اینکه معمولا دولت و سازمان‌های نظارتی در بازار ارز‌های دیجیتال فعالیتی ندارند، سرمایه‌گذاران وظیفه اصلی محافظت از دارایی خود را بر عهده دارند و هر سرمایه‌گذار ارز دیجیتال باید بداند که چگونه از دارایی‌های خود در برابر روش‌های کلاه‌برداری مانند پامپ و دامپ محافظت کند. یکی از روش‌های ساده گرفتار نشدن در این روش کلاه‌برداری، سرمایه‌گذاری و فعالیت در صرافی‌های معتبر و شناخته شده بازار است.صرافی‌های معتبر برای لیست کردن ارز‌های دیجیتال تحقیقات جامعی انجام می‌دهند و ارز‌های مشکوک به پامپ و دامپ را برای خرید و فروش در اختیار کاربران خود قرار نمی‌دهند. بنابراین معمولا در صرافی‌ها، تنها معاملات ارز‌های معتبر و شناخته‌شده بازار امکان‌پذیر است.

همچنین سرمایه‌گذاری در پروژه‌های قدیمی و محبوب مانند بیت‌کوین و اتریوم می‌تواند انتخاب مطمئنی برای تازه‌واردان بازار باشد. سرمایه‌گذاران جدید بازار ارز‌های دیجیتال می‌توانند مسیر خود را با این ارز‌های معتبر آغاز کنند تا بر اثر نداشتن اطلاعات کافی، در دام کلاه‌برداران گرفتار نشوند. تامین امنیت قطعی دارایی‌ها در بازار ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر نیست و برخی زمان‌ها حتی محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پروژه‌های ارز دیجیتال کاهش‌های شدید قیمتی را تجربه می‌کنند. با این حال مهم است سرمایه‌گذاران با روش‌های شناسایی پروژه‌های پامپ و دامپ آشنا باشند تا احتمال سرمایه‌گذاری در این پروژه‌های کلاه‌برداری را به حداقل برسانند.

شناسایی کلاه‌برداری پامپ و دامپ

اگر سرمایه‌گذاران با نشانه‌های پروژه‌های پامپ و دامپ آشنا باشند، در اغلب زمان‌ها شناسایی این پروژه‌های کلاه‌برداری آسان است و تنها با بررسی چند نکته ساده، نکات مشکوک پیرامون یک ارز دیجیتال در بازار قابل مشاهده است. بنابراین مهم‌ترین قدم قبل از سرمایه‌گذاری در بازار ارز‌های دیجیتال، انجام تحقیقات شخصی است. اگر یک ارز دیجیتال کمتر شناخته شده است و توسط غریبه‌ها در اینترنت تبلیغ می‌شود، مهم است سرمایه‌گذاران برای ورود به آن عجله نکنند و در اولین قدم سوابق و اعتبار تیم توسعه‌دهنده آن را بررسی کنند. علاوه بر تیم توسعه، ارزش ذاتی ارز دیجیتال نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. بررسی مواردی مانند اهداف ارز دیجیتال، جامعه ارز دیجیتال و راه‌حل‌های ارائه‌شده می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

بررسی این سوالات علاوه بر دید مناسب نسبت به تیم توسعه و برنامه‌های ارز دیجیتال، پتانسیل بلندمدت پروژه‌ها را نیز به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد. تیم توسعه ناشناس، نقشه توسعه نامشخص و اهداف غیرواقعی از جمله نشانه‌هایی هستند که ارز دیجیتال و پروژه مورد بررسی، آینده موفقی نخواهد داشت. تبلیغات پروژه‌های پامپ و دامپ همچنین معمولا توسط کسانی انجام می‌شود که در بازار ارز‌های دیجیتال فعالیت ندارند و صرفا فالوور‌های زیادی دارند. افراد مشهور و شناخته‌شده بازار اعتبار خود را برای معرفی پروژه‌های پامپ و دامپ به خطر نمی‌اندازند و سرمایه‌گذاران می‌توانند از آنها نیز برای شناسایی پروژه‌های کلاه‌برداری کمک بگیرند.

بررسی آمار معاملات ارز‌های دیجیتال نیز اهمیت بسیاری دارد. پروژه‌های معتبر حجم معاملات هفتگی و ماهانه قابل قبولی دارند و نوسانات شدید قیمتی را به‌طور مداوم تجربه نمی‌کنند. همچنین فعالیت نهنگ‌ها می‌تواند نشانه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاران در شناسایی پروژه‌های پامپ و دامپ داشته باشد. ارز‌های دیجیتالی که اکثر موجودی آنها در اختیار چند نهنگ است، یک زنگ خطر بزرگ برای سرمایه‌گذاران است؛ زیرا در هر زمان این سرمایه‌گذاران بزرگ می‌توانند ارز‌های دیجیتال خود را به فروش برسانند و قیمت را به‌شدت کاهش دهند. در واقع این نهنگ‌ها می‌توانند همان کلاه‌برداران باشند که در انتظار تکمیل روند پامپ نشسته‌اند و پس از افزایش قیمتی، به‌عنوان اولین نفرات فروش‌های گسترده خود را انجام می‌دهند. سرمایه‌گذاران قبل از سرمایه‌گذاری با در نظر داشتن این نکات و تحقیقات بیشتر پیرامون هر پروژه ارز دیجیتال می‌توانند ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را تا حد قابل توجهی برای خود کاهش دهند.