رگبار اخبار منفی در بازار رمزارزها

 شرایط روانی به‌هم‌‌ریخته در بازار

درحالی که در هفته گذشته گزارش تورم آمریکا منتشر شد و کاهش آن برای سه ماه متوالی خبر خوبی برای بازارها بود و بازار رمزارزها هم باید از این موج خوب استفاده می‌کرد، اما اخبار منفی صرافی FTX و ورشکستگی آن موجب شد که بازار دوباره با موج فروشندگان مواجه شود.

ماجرا از جایی شروع شد که ترازنامه شرکت Alameda، یکی از بازوهای تحقیقاتی و سرمایه‌‌گذاری بنیاد سم بنکمن، منتشر شد که نشان می‌‌داد این شرکت حجم زیادی FTT، توکن بومی صرافی FTX، دراختیار دارد. بسیاری معتقد بودند که این موضوع نشان‌دهنده سوءاستفاده این شرکت از دارایی‌‌های سرمایه‌‌گذاران است. در همین میان، ژانگ پنگ ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس هم اعلام کرد که این شرکت تمامی توکن‌‌های FTT خود را که حاصل واگذاری صرافی FTX است به فروش خواهد رساند، البته وی تاکید کرد که این موضوع به یکباره نبوده و طی چندین ماه رخ خواهد داد. سم بنکمن هم اعلام کرد که با کمال میل تمامی توکن‌‌های  FTT  بایننس را به قیمت ۲۲ دلار خواهد خرید که البته ژائو اظهار کرد که در بازار باقی خواهد ماند و توکن‌‌ها را در بازار به فروش می‌‌رساند. این موضوع موجب شد که درگیری‌‌ها میان بایننس و FTX افزایش پیدا کرده و معامله‌‌گران از ترس ورشکستگی FTX دارایی‌‌های خود را از این صرافی خارج کنند. خروج دارایی‌‌ها از FTX موجب شد که این شرکت خود را برای ورشکستگی آماده کند. بنیاد سم بنکمن از طریق شرکت‌‌های تابع خود در بسیاری از پروژه‌های بلاک‌چینی سرمایه‌‌گذاری داشته که برخی از آنها مانند پالیگان از مهم‌ترین پروژه‌های این حوزه محسوب می‌شوند و تاثیر بسزایی در بازار دارند. از این جهت ورشکستگی این صرافی می‌تواند به بسیاری از آنان صدمات جبران‌ناپذیری را وارد کند. اخیرا نیز این صرافی اعلام کرده که هک شده است و تمامی کاربران باید اپلیکیشن‌‌های این صرافی را حذف کنند. علاوه بر این موضوع ظاهرا دارایی بسیاری از کاربران این صرافی صفر شده که از سوی مقامات این شرکت اعلام شده که درحال کار بر روی آن هستند. علاوه بر این، برداشت نیز بسیار کند شده و کاربران این صرافی در برداشت دارایی‌‌های خود با مشکلات زیادی مواجه هستند.

ژانگ چنگ ژائو درباره اتفاقاتی که برای صرافی FTX  رخ داده است اظهار کرد: «فکر می‌کنم [با این اتفاق] اساسا چند سال عقب افتادیم. مقامات قانونی از این پس این صنعت را با حساسیت و سختگیری بیشتری زیرنظر خواهند گرفت؛ اتفاقی که اگر بخواهیم صادق باشیم، احتمالا حرکت مثبتی خواهد بود.» او همچنین گفته است سوءاستفاده FTX از دارایی‌‌های کاربران باعث شده است تا آنها از تصمیم خود برای خرید این صرافی عقب‌‌نشینی کنند. (ارز دیجیتال)

این نخستین بار نیست که بازار با چنین مشکلاتی مواجه می‌شود و درگذشته نیز صرافی‌‌های زیادی وجود داشتند که به گونه‌‌ای به عاقبت FTX دچار شده بودند ولی نکته اساسی اینجاست که جبران چنین مشکلاتی مدت‌ها زمان خواهد برد.

نزدیکی FTX به ورشکستگی و ریزش قیمت رمزارزها موجب شد که حدود یک میلیارد دلار موقعیت معاملاتی در بازار لیکوئید شود. انقضای قراردادهای آتی یا لیکوئید شدن قراردادها به حالتی گفته می‌شود که در آن صرافی با توجه به اهرمی که به معامله‌‌گر داده‌‌ است، قرارداد آتی وی را برای جلوگیری از زیان بیشتر منقضی می‌کند. این امر به آن دلیل است که اهرمی که توسط صرافی به معامله‌‌گر داده می‌شود، همانند یک وام است و صرافی باید جلوی زیان خود را متناسب با اهرم معامله‌‌گر بگیرد.

 وضعیت معاملات بازار

با ریزش قیمت بیت‌‌کوین، شاخص ترس و طمع بازار هم به عدد ۲۲ رسید. این شاخص بر مبنای اندازه‌‌گیری عواملی چون نوسانات، حجم معاملات، قدرت خرید موجود در بازار، دامنه بیت‌‌کوین و ترندهای شبکه‌های اجتماعی به دست آمده و نشان از میزان گرایش افراد به معامله در بازار رمزارزها دارد. این شاخص بین اعداد صفر تا صد بوده و عدد ۲۲ نشان‌دهنده وجود ترس در بازار است. این درحالی است که با رشد قیمت بیت‌‌کوین، پس از مدت‌ها عدد این شاخص به ۴۰ واحد رسیده بود.

طی هفت روز گذشته بیت‌‌کوین ۲۱ درصد از ارزش خود را از دست داده است. توکن FTT هم در این مدت بیش از ۹۰ درصد افت قیمت داشته است. پس از FTT، کوین شبکه سولانا با نماد SOL، حدود ۶۰ درصد ریزش داشته است. اما در این جریان توکن‌‌هایی هم وجود داشته‌‌اند که مسیر صعودی خود را ادامه داده‌‌اند. از جمله این توکن‌‌ها می‌توان به TWT اشاره کرد که در هفت روز گذشته حدود ۴۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است. در سال جاری این توکن یکی از بهترین عملکردها را داشته و از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۳۳ درصد رشد داشته است. درباره بازده سالانه، توکن BNX هم یکی دیگر از رمزارزهای بازار است که حدود ۱۲۸ درصد رشد کرده است. در این هفته غیر از TWT توکن دیگری بازده چشمگیری نداشته است.

اما داده‌های شبکه نشان می‌دهدکه این ریزش‌‌ها معامله‌‌گران ثابت‌قدم بازار رمزارزها را نترسانده است. در این مدت حدود ۱۹۵ هزار بیت‌‌کوین از صرافی‌‌ها خارج شده است که نشان می‌دهد بسیاری از معامله‌‌گران از افت قیمت بازار استفاده کرده و کیف‌‌پول‌‌های خود را پر از بیت‌‌کوین کرده‌‌اند.

با توجه به آنچه در گذشته رخ داده به‌‌نظر می‌‌رسد که بیت‌‌کوین و دیگر رمزارزها برای مدتی تحت فشار فروش باقی بمانند. تا زمانی که اخبار صرافی FTX ادامه‌دار باشد ترس نیز در بازار وجود خواهد داشت، با عبور از این شرایط بهتر می‌توان برای ادامه روند قیمتی بیت‌‌کوین تصمیم گرفت. ولی آنچه مشخص است اینکه این رمزارز فعلا در محدوده کنونی به نوسان ادامه خواهد داد. البته انتشار اخبار تازه می‌تواند مسیر صعودی یا نزولی بیت‌‌کوین را مشخص‌‌تر کند.