چرا بیت‌کوین در زمان تورم خوب عمل نمی‌کند؟

هاوینگ بیت‌کوین (رویداد نصف‌شدن پاداش بلاک که تقریبا هرچهار سال‌یک‌بار اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌افتد) با همه‌‌‌‌‌‌‌گیری شدید کووید-۱۹ مصادف شد که باعث بازار صعودی ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ شد. این اتفاقات باعث شد اعتقاد بسیاری از مردم به این فناوری نوپا به‌عنوان یک محافظ واقعی در‌ برابر تورم و حوادث منفی جهان تقویت شود. با این حال، یک سال‌بعد، بیت‌کوین ۷۵‌درصد از ارزش بازار خود را از دست داد و دوباره باعث شد عده‌ای مخالف نظریه پوشش تورمی بیت‌کوین شوند.

در طول چرخه صعودی سال‌گذشته، شرکت‌هایی مانند مایکرواستراتژی، تسلا و بسیاری از شرکت‌های دولتی دیگر با افزودن بیت‌کوین به خزانه‌‌‌‌‌‌‌های شرکت خود، جنبه پوشش تورمی بیت‌کوین را دوبرابر کردند. مایکرواستراتژی زمانی شروع به خرید بیت‌کوین کرد که قیمت برترین ارز دیجیتال در محدوده قیمت زیر ۱۰‌هزار دلار معامله می‌شد و به خرید خود ادامه داد تا زمانی‌که قیمت بیت‌کوین به سطح ۶۹‌هزار دلار رسید. این تصمیم در ابتدا بسیار سودآور به‌نظر می‌رسید، زیرا قیمت بیت‌کوین هر ‌ماه به بالاترین حد خود می‌رسید ‌و بسیاری از اعضای جامعه کریپتو از مدیرعامل مایکرواستراتژی به‌عنوان مروج «حفاظ تورمی» بیت‌کوین استقبال کردند.

 با این حال، احساسات جامعه به‌سرعت با ظهور بازار خرسی تغییر کرد که تنها با افزایش تورم ناشی از مسائل مختلف ژئوپلیتیکی مانند جنگ در اوکراین و متعاقب آن تامین مواد غذایی و بحران‌های انرژی بدتر شد. در حال‌حاضر، نرخ تورم به بالاترین حد خود در سراسر جهان رسیده است و بسیاری از کشورها در تلاش برای اجتناب از رکود هستند.

بیت‌کوین، مانند اکثر دارایی‌های دیگر، در تلاش است تا به‌عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری پرسود باقی بماند، اما برخی می‌گویند که لزوما به این معنی نیست که به‌عنوان یک محافظ تورم کاملا شکست‌خورده است. کسپر وندلوک، مدیرعامل شرکت تجاری مسکا‌کاپیتال، معتقد است که بیت‌کوین به‌رغم رکود هنوز درمیان قوی‌ترین دارایی‌های ضد‌تورمی است، اما بستگی به نحوه چارچوب‌بندی آن دارد. کسپر وندلوک می‌گوید: بیت‌کوین، ۷۵‌درصد کاهش یافته است، با این حال اگر آن را با ارزهایی مانند‌ ریال ایران مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که بیت‌کوین عملکرد بسیار بهتری داشته است.

 علاوه‌بر این، بیت‌کوین مانند سایر دارایی‌های ضد‌تورمی مانند طلا نیست که هرگز با افت زیادی مواجه نشده‌اند. یکی از عواملی که بسیاری از مردم فراموش می‌کنند این است که دارایی‌های پوشش تورمی مانند املاک و مستغلات و طلا به اندازه بیت‌کوین نقدینگی ندارند.

این ایده که بیت‌کوین یک پوشش در ‌برابر تورم است، به دلیل عرضه ثابت ۲۱‌میلیونی آن است. طرفداران بیت‌کوین بر این باورند که عرضه محدود آن و به‌علاوه پذیرش رو به‌رشد آن، در نهایت بیت‌کوین را به یک پوشش تورمی بهتر از طلا و سایر دارایی‌های امن مشابه تبدیل می‌کند.

تقویت دلار

موقعیت نامشخص بیت‌کوین به‌عنوان پوششی در‌ برابر تورم را می‌توان به تعدادی از عوامل اقتصادی کلان نسبت داد. رکود فعلی بازار فقط به دلیل ضعف بازار رمزارز نیست، در واقع شرایط بازار توسط چندین بحران خارجی مانند تنش‌های ژئوپلیتیکی که به نوبه خود به بی‌‌‌‌‌‌‌ثباتی مالی دامن زده‌‌‌‌‌‌‌اند، بدتر شده است.

کارشناسان بر این باورند که در زمان بحران ژئوپلیتیک، دلار ایالات‌متحده به پوشش اولیه تورم تبدیل می‌شود. مارتین هیسبوک، رئیس تحقیقات بلاک‌چین و کریپتو در Uphold، گفت که هیچ‌یک از دارایی‌ها در حال‌حاضر به دلیل افزایش قدرت دلار آمریکا ما را در ‌برابر تورم محافظت نمی‌کنند.

بیت‌کوین تنها چیزی نیست که کاهش یافته است. از آنجایی‌که تورم بیداد می‌کند، اکثر معامله‌گران خرد به‌دنبال یک پناهگاه امن و ارزشمند هستند. این یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد در زمان تورم، طلا و حتی بیت‌کوین جذابیت کمتری دارند.

 نیک ساپونارو، مدیرعامل شرکت ارائه‌‌‌‌‌‌‌دهنده زیرساخت‌های ارز دیجیتالDivi Labs، گفت که بیت‌کوین همچنان در‌برابر خطرات یک ساختار اقتصادی متمرکز و شکست‌‌‌‌‌‌‌خورده از ما محافظت می‌کند.  

بیت‌کوین بیش از یک‌دهه است که بهترین عملکرد را داشته است و صرف‌نظر از حواشی آن، همچنان مورد‌توجه موسسات بزرگ و سرمایه‌گذاران اصلی خواهد بود. استیون لوبکا، مدیرعامل یک شرکت سرمایه‌گذاری، توضیح داد که تورم قیمت مصرف‌کننده ناشی از کمبود، برای بیت‌کوین و همچنین طلا بسیار مضر است.

زمانی‌که ایالات‌متحده درگیر توسعه پولی عظیم بود، بیت‌کوین بهترین طبقه دارایی بود. به‌عنوان مثال اگر روزی که دولت آمریکا در زمان کرونا چک‌‌‌‌‌‌‌های حمایتی به مردم می‌داد، بیت‌کوین خریداری کرده‌‌‌‌‌‌‌ بودید، حتی با وجود کاهش اخیر قیمت، همچنان تا حد زیادی از S&P ۵۰۰ بهتر عمل کرده‌‌‌‌‌‌‌ بود، با این حال در سال‌۲۰۲۲ پایه‌پولی (اعم از ارز و دارایی) منقبض شده و نرخ بهره به‌شدت افزایش یافته است، این یعنی اکثر دارایی‌ها با افت مواجه بودند. رشد بیت‌کوین به‌عنوان یک محافظ تورم در مقیاس بلندمدت قابل‌توجه بوده است، با این حال شرایط کلان فعلی بر بازارهای مالی در سراسر طبقات دارایی تاثیر گذاشته است. این فقط بیت‌کوین نیست که در‌برابر تورم شعله‌ور مقاومت نشان نداده است، حتی برخی از قابل‌اعتمادترین طبقات دارایی مانند طلا یا اوراق قرضه دولتی نیز در ارائه امنیت در بازار فعلی شکست ‌خورده‌اند.