Untitled-1

جرمی پاول در روز جمعه در سخنرانی خود در نشست جکسون‌هول که با حضور مهره‌‌‌‌‌‌‌های کلیدی اقتصاد آمریکا برگزار شد، بر افزایش نرخ بهره تا زمان ثبات قیمت‌ها تاکید کرد. وی با بیان اینکه بر عواقب چنین سیاستی واقف است، تاکید داشت که مسیرهای دیگر در شرایط کنونی، نتیجه‌‌‌‌‌‌‌ای به‌مراتب بدتر از رکود تورمی در پی خواهند داشت. در پی این اظهارات، شاخص دلار آمریکا به مسیر صعودی خود ادامه داده و در کانال 109واحد رکورد جدیدی را به ثبت رساند. افزایش قیمت دلار هم موجب کاهش جذابیت بازارهای ریسکی شده و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌را به سمت دلار و اوراق خزانه آمریکا هدایت کرد. اما سخنان پاول تنها نکته منفی برای بازار رمزارزها نبود. شایعه دیگر بازگشت 137‌هزار بیت‌کوین دزدیده شده در سال‌2013 به صاحب خود بود. هرچند که بعدا کذب بودن این خبر مشخص شد ولی بر بازار موثر بوده و برخی معامله‌‌‌‌‌‌‌گران معاملات خود را بر اساس این شایعه درز کرده ترتیب دادند که در نهایت به افزایش فشار فروش در بازار، در کنار دیگر اخبار منجر شد.

 خبر مهم دیگر در هفته گذشته، انتشار مقاله‌‌‌‌‌‌‌ای از سوی نشریه فوربس بود که در آن ذکر شده بود حدود 51‌درصد از معاملات در صرافی‌‌‌‌‌‌‌ها تقلبی بوده و صرفا برای جذاب‌‌‌‌‌‌‌تر کردن معاملات صورت می‌گیرد. براساس گزارش این نشریه، صرافی‌‌‌‌‌‌‌های بزرگی همچون بایننس هم درگیر این فرآیند بوده و این موضوع می‌تواند ریسک معاملات در این بازارها را افزایش دهد، چراکه نشان می‌دهد عمق بازار کمتر از چیزی است که اعداد و ارقام گزارش‌شده از سوی صرافی‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد و این بازار می‌تواند به‌راحتی توسط صرافی‌‌‌‌‌‌‌ها کنترل شود. اخبار و شایعات مطرح‌شده در نهایت موجب شد که بیت‌کوین 5‌درصد از ارزش خود را از دست بدهد. ورود بیت‌کوین به کانال 19‌هزار دلاری، هرچند که پایدار نبود ولی موجب شد که شاخص ترس و طمع بازار به عدد26 برسد. این شاخص بر مبنای اندازه‌‌‌‌‌‌‌گیری عواملی چون نوسانات، حجم معاملات، قدرت خرید موجود در بازار، دامنه بیت‌کوین و ترندهای شبکه‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی به‌دست آمده و نشان از میزان گرایش افراد به معامله در بازار رمزارزها دارد. این شاخص بین اعداد صفر تا صد بوده و عدد 26 نشان‌دهنده وجود ترس در بازار است. اما به‌رغم ریزش قیمت در بازار رمزارزها و بازده منفی بیت‌‌‌‌‌‌‌کوین، درمیان آلت‌کوین‌‌‌‌‌‌‌ها رمزارزهایی بودند که بازده مثبتی را ثبت کردند. براساس داده‌‌‌‌‌‌‌های سایت Coinmarketcap، توکن XEC با بازده 27‌درصدی، میان صد رمزارز برتر از لحاظ ارزش بازار در جایگاه نخست قرار گرفته است. رمزارز EOS هم طی این هفته بیشترین افت قیمت را میان صد رمزارز برتر بازار تجربه کرده و حدود 16‌درصد از ارزش خود را از دست داد.

کاهش قیمت در آن هفته موجب شد که ارزش بازار رمزارزها پس از مدت‌ها دوباره به زیر یک‌هزار‌میلیارد دلار آمده و رقم 996‌میلیارد دلاری را ثبت کند. در پی افت ارزش بیت‌‌‌‌‌‌‌کوین، سلطه یا دامیننس این رمزارز هم کانال 40‌درصدی را از داد و تا 5/ 39‌درصد کاهش یافت. اتریوم، دومین رمزارز بزرگ بازار هم در هفته گذشته حدود 4‌درصد از ارزش خود را از دست داد ولی به‌رغم اینکه نوسانات هفته گذشته موجب شد که حدود 6‌درصد از سلطه خود را در میانه‌‌‌‌‌‌‌های هفته از دست دهد، ولی در اواخر هفته سلطه خود را باز‌یافت. اتریوم به‌عنوان رهبر حوزه DeFi شناخته می‌شود و نوسانات قیمتی آن بر نوسانات بازار تاثیر می‌گذارد. طی ریزش قیمت‌های اخیر، کل سرمایه قفل‌شده در پروژه‌‌‌‌‌‌‌های مالی غیرمتمرکز یا DeFi حدود 2‌میلیارد دلار از ارزش خود را از دست دادند. داده‌‌‌‌‌‌‌های مربوط به شبکه نشان می‌دهد که به‌رغم ریزش قیمت بیت‌‌‌‌‌‌‌کوین، خروج این رمزارز از صرافی‌‌‌‌‌‌‌ها ادامه داشته است. بر اساس داده‌‌‌‌‌‌‌های Cryptoquant، در هفته گذشته حدود 5/ 13‌هزار بیت‌کوین از صرافی‌‌‌‌‌‌‌ها خارج شده و به سمت کیف‌‌‌‌‌‌‌پول‌‌‌‌‌‌‌ها حرکت کرده است. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که حرکت بیت‌کوین به سمت کیف‌‌‌‌‌‌‌پول‌‌‌‌‌‌‌ها نشان‌دهنده رغبت نگهدارندگان بیت‌کوین به جمع‌‌‌‌‌‌‌آوری این رمزارز در قیمت‌های کنونی است، لذا با توجه به این موضوع می‌توان گفت که قیمت 20‌هزار دلاری بیت‌کوین برای بسیاری از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران بلندمدتی بازار رمزارزها جذاب بوده است. درخصوص استیبل‌‌‌‌‌‌‌کوین‌ها یا همان رمزارزهایی با ارزش ثابت مانند تتر، داستان همانند بیت‌کوین پیش‌‌‌‌‌‌‌می‌رود و بازار شاهد خروج استیبل‌‌‌‌‌‌‌کوین از صرافی‌‌‌‌‌‌‌ها است، اما نکته اصلی اینجاست که برخلاف بیت‌‌‌‌‌‌‌کوین، خروج استیبل‌‌‌‌‌‌‌کوین‌‌‌‌‌‌‌ها خبر مثبتی نیست چراکه نشان از کاهش قدرت خرید در بازار است. بر اساس داده‌‌‌‌‌‌‌های شبکه حدود یک‌میلیون دلار استیبل‌‌‌‌‌‌‌کوین از صرافی‌‌‌‌‌‌‌ها خارج شده است. عامل موثر دیگر در بررسی بازار، نرخ فاندینگ بیت‌کوین در صرافی‌‌‌‌‌‌‌ها است.

این نرخ که برای حفظ تعادل میان بازار معاملاتی آنی و معاملات آتی بیت‌کوین در صرافی‌‌‌‌‌‌‌ها وجود دارد، درصورت وجود فشار فروش در بازار آتی منفی و در صورت وجود فشار خرید مثبت خواهد بود. در حال‌حاضر این شاخص در محدوده منفی قرار دارد که نشان می‌دهد فشار فروش در بازار همچنان بالاست و تا زمانی‌که این عدد به سمت مثبت میل کند، می‌توان گفت خریداران دست بالاتر را در بازار به‌دست آورده‌‌‌‌‌‌‌اند.

به‌‌‌‌‌‌‌طور کلی بیت‌کوین از لحاظ تکنیکال به سمت مقاومت 21‌هزار دلاری درحال حرکت است، اما شرایط بازار نشان‌دهنده قدرت خریداران نیست. چنانچه بیت‌کوین بتواند خود را بالای محدوده 21‌هزار دلار تثبیت‌‌‌‌‌‌‌کند، ایستگاه بعدی قیمت 23‌هزار دلار خواهد بود و چنانچه نتواند، احتمال سقوط قیمت تا حمایت 19‌هزار دلار وجود خواهد داشت.