گروه بنگاه‌ها - مدیرعامل بانک مهر اقتصاد گفت: نقش موسسات پولی و بانکی، نقشی وکالتی است و موسسات باید تلاش کنند نقش واسطه گری وجوه را به بهترین نحو ممکن اجرا کنند. این نقش باید به گونه‌ای اجرا شود که هم سپرده‌گذاران از آن بهره‌مند شوند و هم تسهیلات گیرندگان با حداقل هزینه، تامین مالی شوند. غلامحسن تقی نتاج با تاکید براینکه نقش سیاست‌گذاران نظام پولی و بانکی با محوریت بانک مرکزی، بسیار مهم است، افزود: آنها باید مراقبت کنند نرخ بازده تسهیلات، کمتر از بهای تمام شده پول نباشد.

وی ادامه داد: این هزینه‌ای است که بخش قابل‌توجهی از آن توسط سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود که اگر این اتفاق بیفتد، در حق سهام داران و سپرده‌گذاران اجحاف می‌شود و از طرف دیگر نباید این موضوع بدون چارچوب رها شود که تسهیلات‌گیرندگان مجبور باشند با نرخ‌های بالا و سنگین نیازهایشان را تامین کنند.

نتاج اظهار کرد: تجربه به ما ثابت کرده که نرخ بازار و تسهیلات باید عبارت از نرخ تورم به‌علاوه یک حاشیه کوچک مثلا یک درصدی باشد.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با بیان اینکه نرخ سود در انعقاد عقود اسلامی تعیین‌کننده ربوی بودن معامله نیست، گفت: بلکه درصدی را که موسسات پولی و بانکی برای تسهیلات اعطایی‌شان تعیین می‌کنند، باید تابعی از نرخ تورم و میزان بازدهی موضوعی باشد که می‌خواهند برای آن تسهیلات پرداخت کنند.

وی ادامه داد: در این خصوص موسسات پولی و بانکی باید یک نرخ حداقلی تعیین کنند و فقط به فعالیت‌های واجد شرایط داده شود. در بخش قرض‌الحسنه هم طبیعتا اگر مبلغی بیش از کارمزد، از قرض گیرنده دریافت شود، ربا است.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد گفت: توجه به قوانین و مقررات، نخستین زیرساخت نظام بانکداری اسلامی است هر چند ناقص و قدیمی باشند. دومین زیرساخت، ساختارهای سازمانی مورد نیاز مانند شوراها و کمیته‌های فقهی هستند؛ یک موسسه پولی و بانکی باید برای پیاده کردن بانکداری بدون ربا یا بانکداری اسلامی از یک ساختار سازمانی تحت عنوان اداره بانکداری اسلامی و عناوینی متناسب با آن برخوردار باشد. وی ادامه داد: تعریف محصولات بانکداری اسلامی مبتنی بر قوانین و مقرراتی که هر موسسه پولی و بانکی خاص خود دارد، سومین زیرساختی است که باید به آن توجه کرد، اما زیرساخت چهارم، نیروی انسانی یا سرمایه انسانی آگاه به بانکداری بدون ربا است. توجه به استفاده از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات هم زیرساخت پنجمی است که موسسات پولی و بانکی نباید نسبت به آن بی‌توجه باشند. مجموعه این زیرساخت‌ها دست در دست هم کمک می‌کنند تا به بانکداری اسلامی به عنوان آرمان و بانکداری بدون ربا به عنوان آنچه در حال حاضر اجرا می‌شود، دست یابیم. نتاج با بیان اینکه بانکداری اسلامی نقطه پایان نیست، بلکه هدفی است که باید در حد توان به آن برسیم، اظهار کرد: تصورم بر این است که بانکداری اسلامی بیشتر یک مدینه فاضله است. مدینه فاضله‌ای که آن را به‌عنوان یک هدف آرمانی در نظر می‌گیریم و تا روزی که زنده‌ایم در راستای تحقق آن تلاش می‌کنیم.