نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به جو بدبینی که پس از پخش مستند تلویزیونی دریای نور به وجود آمده است، گفت: بسیاری از مردم سراغ ری‌گیری‌ها را از ما می‌گیرند که طلای خود را برای محک‌عیار به آنجا ببرند، امری که پیش از این سابقه نداشته است.

او ادامه داد: مجتبی راعی پرونده روشنی در کار فیلم‌سازی دارد و اهداف مثبتی را با ساخت این سریال دنبال می‌کند اما در تدوین این مستند عنوان کردن برخی مسائل و نشان دادن و ندادن بعضی چیز‌ها به این اهداف ضربه می‌زند. کشتی آرای افزود: البته این سریال تاثیرات مثبتی هم داشته است و ما در جلساتی که اخیرا با مقامات دولتی برگزار می‌کنیم متوجه تلنگری که به آن‌ها بر اثر پخش این سریال وارد شده است، می‌شویم و آن‌ها هم به فکر افتاده‌اند که چرا این صنعت هفت‌هزار ساله، در سال‌های اخیر پیشرفتی نکرده است. در همین رابطه مجتبی راعی، کارگردان مجموعه مستند «ایران دریای نور» به دنیای اقتصاد گفت: خواست مردم برای آگاهی از درجه عیار (ری‌گیری) طلا و جواهر خود را باید به فال نیک گرفت.

وی افزود: در صورت همه‌گیر شدن این تفکر فضایی به وجود می‌آید که تلاش مسوولان در بالا بردن استاندارد عیارسنجی به بار بنشیند.

راعی گفت: استقبال هر چه بیشتر مسوولان اتحادیه از پخش این برنامه به رشد این صنعت کمک بیشتری خواهد کرد و خاطر نشان ساخت باید روش عیارسنجی قدیمی موسوم به «ذوب قلیایی» حذف و روش نوین موسوم به «کوپلاسیون» با استفاده از ابزارهای مدرن به کمک این صنعت بیاید.وی در مقایسه شیوه احترام به حقوق مشتری در صنف طلا و جواهر و صنف فروشندگان میوه و تره‌بار گفت: هم اکنون در اکثر میادین میوه‌ و تره‌بار در محوطه مرکزی ترازویی نصب شده که کسانی که نسبت به وزن کالای خریداری شده خود شک دارند می‌توانند از این ترازو در رسیدن به اطمینان بیشتر بهره ببرند. وی این طرز تلقی را به صنف طلا و جواهر قابل تعمیم دانست.