بیمه‌ایران باید بنگاهی مسوول و سودآور باشد

لیلا اکبرپور

زیر پای شبکه فروش فرش قرمز پهن می‌کنم. این جمله‌ای بود که سهامیان سرپرست بیمه‌ایران در اولین مصاحبه خود با روزنامه دنیای اقتصاد به آن اشاره کرد. بعد از ارائه گزارش دیوان محاسبات وقتی برای اولین بار سرپرست جدید بیمه‌ایران را در سمینار انرژی دیدم برحسب حرفه خبرنگاری سعی می‌کردم نظر واقعی او را در خصوص عملکرد نمایندگان بیمه‌ایران بپرسم. او در مقابل سوالاتم گفت: مشکل پیش آمده در بیمه‌ایران را مربوط به نمایندگان نمی‌دانم و از آنها حمایت کرده و زیر پای آنان فرش قرمز پهن می‌کنم.

سهامیان در آن روز بر تخصص و تجربه نمایندگان تاکید کرد و با برگزاری همایش بازنگری اهداف راهبردی و تبیین دیدگاه‌های نوین شبکه فروش بیمه ایران در روز دوشنبه پانزدهم مرداد امسال که با حضور حدود چهار هزار نفر از نمایندگان بیمه ایران از سراسر کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد نشان داد در گفته‌های خود جدی است و تصمیم دارد از نمایندگان خود حمایت کند.

سهامیان در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد ضمن یادآوری تاسیس بیمه‌ایران در ۱۵ آبان سال ۱۳۱۴ گفت: در این روز به یادماندنی در صنعت بیمه، موسسه‌ای به نام شرکت سهامی بیمه ‌ایران بنیان گرفت که امروزه نه تنها در سراسر کشور بلکه در خاورمیانه، کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیا و اروپا نامی آشنا ست.

او افزود: بیمه ایران فعالیت خود را هنگامی آغاز کرد که صنعت بیمه کشور در انحصار شعب و نمایندگی‌های شرکت‌های بیمه خارجی بود که با اشکال مختلف همراه بود ولی اکنون ۷۲ سال از فعالیت این بنگاه اقتصادی بزرگ سپری می‌شود و شرکت سهامی بیمه‌ ایران مجبور است افق‌های تازه‌ای را در ارتباط با مدیریت بنگاه خود در زمینه‌های افزایش توانگری مالی، اصلاح ساختار فعالیت، افزایش سطح کمی و کیفی خدمات به مردم، حفظ و توسعه سهم بازار و... جست‌وجو کند.

مدیرعامل بیمه ‌ایران خاطرنشان کرد: امروز بیمه‌ ایران با توجه به جایگاه خویش، سیاست‌ها و اهداف استراتژیک نظام را دنبال و بر همین اساس در وضعیت کنونی بیمه ‌ایران باید یک سازمان «مسوول» و سودآور» باشد.

وی ادامه داد: سودآوری برای بقای خدمتگزاری به لحاظ ایجاد زیرساخت‌های مطمئن و برای رشد و توسعه اقتصادی و امنیت و آرامش در تمامی ابعاد جامعه الزامی است و همان طور که مستحضرید اداره کردن شرکت‌هایی که هم «مسوول» باشند و هم «سودآور» کاری است پیچیده و در عین حال جذاب برای کسانی که بدانند از این طریق منشا اثر خیر و خدمت برای مردم و کشور هستند.

سهامیان مقدم در مورد خصوصی‌سازی در صنعت بیمه و ورود شرکت‌های بیمه خصوصی به بازار گفت: بازار رقابتی کاملا متفاوتی را نسبت به گذشته به وجود آورده‌اید که ثبات و بقای شرکت‌های بیمه فعال در بازار مستلزم همکاری و هماهنگی کلیه اجزای آن و به‌ویژه نمایندگان و شبکه فروش شرکت می‌باشد.

سهامیان ادامه داد: این موضوع برای شرکت سهامی بیمه‌ ایران از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد زیرا پس از ابلاغ سیاست‌های اجرایی بند «ج» اصل ۴۴ قانون اساسی که براساس آن تنها شرکت بیمه دولتی در بازار بیمه کشور، شرکت سهامی بیمه ایران خواهد بود.

او افزود: شکی نیست که‌ این نقطه عطف مهم و جدیدی در تاریخ فعالیت شرکت محسوب می‌شود و به طور یقین این تصمیم مهم بر احساس مسوولیت و تعهد نمایندگان شبکه فروش و مدیران و کارکنان شرکت در تداوم فعالیت بیمه‌گری آن افزوده است و آنها بر خود تکلیف می‌دانند که در پاسخ به حسن‌نظر و عنایت مقام معظم رهبری به‌این بنگاه اقتصادی و تحقق اهداف ارزشمند دولت عدالت‌محور، بدنبال راهکارهایی در جهت اصلاح ساختار، تقویت زیرساختارهای رقابتی، توسعه خدمات بیمه‌ای و مقابله با چالش‌های پیش رو باشند.

وی تاکید کرد: شرایط جدید ایجاب می‌کند که امروز شرکت انعطاف پذیر بوده و دارای تنوع بازار و محصول متناسب با نیازهای مختلف اقتصادی و فرهنگی باشد و در این خصوص لازم است در زیرساخت‌ها، کاهش بوروکراسی، تخصصی کردن امور و توسعه منابع انسانی از سوی شرکت و دولت سرمایه‌گذاری لازم صورت پذیرد و این موضوع به عنوان یکی از اهداف و برنامه‌های استراتژیک مدیریت شرکت می‌باشد.

نمایندگان، کارکنان و مدیران، صدیق و متخصص میدان عمل به شدت بسوی پیچیده شدن و غیر قابل پیش‌بینی بودن پیش می‌رود و در این وضعیت یک شرکت و یا نماینده چابک است که در زمینه واکنش به تغییرات و ارائه محصولات جدید به بازار، می‌تواند سرعت عمل بیشتری داشته باشد و امروز این چابکی در حوزه نمایندگان شرکت سهامی بیمه ایران نه تنها یک ضرورت است بلکه یک تکلیف قانونی است.

سهامیان ادامه داد: یکی از اهداف مدیریت بیمه ایران ایجاد یک محیط کار متعالی برای کلیه کارکنان و نمایندگان آن می‌باشد.

وی یادآورشد: محیط کار متعالی برای کار جایی است که کارکنان به مدیران سازمان اعتماد دارند و به کاری که انجام می‌دهند افتخار می‌کنند و از روابط کاری خود با همکاران و مدیریت سازمان لذت می‌برند.

سهامیان گفت: بنابراین در بیمه ایران لازم است کلیه کارکنان و نمایندگان از یکسو به مدیران خود اعتماد داشته باشند و از سوی دیگر به کار و شغل خود افتخار کنند تا در مسیر خدمت به بیمه‌گذاران موفق عمل کنند.

سرپرست بیمه ‌ایران اظهار داشت: این شرکت در حال حاضر با در اختیار داشتن قریب ۵۳‌درصد سهم بازار بیمه کشور به بیش از یازده میلیون بیمه‌گذار در سطح کشور که از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی تا افراد حقیقی و عادی در سراسر کشور را شامل می‌شوند، پوشش‌های بیمه‌ای ارائه کرده و در حقیقت حامی و پشتوانه مالی آنها جهت تداوم فعالیت و ایفای نقش در توسعه اقتصادی کشوراست.

او با اشاره به ‌اینکه حدود ۵۰‌درصد از نیروی انسانی بیمه‌ایران ایثارگران هستند افزود: این شرکت با داشتن افزون بر ۲۰۰ شعبه و ۴۲۰۰ نماینده فعال در سراسر کشور توانست در سال گذشته با صدور بالغ بر ۱۱‌میلیون فقره بیمه‌نامه حدود ۱۴۰۰۰‌میلیارد ریال حق بیمه تولید کند و در جهت ارائه پوشش‌های بیمه‌ای مناسب به اشخاص حقیقی و حقوقی در سراسر کشور موثر باشد.

سهامیان خاطر نشان کرد: بیمه ‌ایران در سال ۱۳۸۵ با تشکیل و پرداخت حدود ۲‌میلیون فقره پرونده خسارت بالغ‌بر ۹۲۰۰‌میلیارد ریال به بیمه‌گذاران غرامت پرداخت کرد.

او با اشاره به ناچیز بودن پرتفوی بیمه‌های عمر در صنعت بیمه گفت: اکتفای محض به چند پوشش بیمه‌ای که از سال‌های دور و گذشته طراحی شده بود و عدم استفاده شایسته از داده‌های علمی و ظرفیت‌های فنی و تخصصی در امور فعالیت‌ها سرویس دهی یک‌نواختی را از سوی بیمه گران ارائه کرده که نیازمند اصلاحات اساسی است.

او گفت: صنعت بیمه کشور می‌باید با استراتژیک ایده جدید و اصلاح اساسی ساختاری پویا و تاثیرگذار همراه باشد.