حمیدرضا اسلامی منوچهری- در کمتر از دو هفته گذشته اتفاقات مهمی در حوزه بازار پول کشور رخ داده است. صدور دستور تشکیل کار گروه تغییر رفتاری بانک‌ها و شورای بازنگری قوانین بانکی از سوی ریاست جمهوری که از آن به عنوان دو فرمان احمدی‌نژاد برای تغییر بنیادین نظام بانکی یاد می‌شود می‌تواند منشا تحولات بزرگی در این حوزه باشد. یکشنبه گذشته دکتر علی دیواندری، مدیرعامل بانک ملت و یکی از اعضای شورای بازنگری قوانین بانکی در نشستی که به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار با اصحاب مطبوعات داشت به کلیاتی در مورد ضرورت بازنگری قوانین بانکی کشور اشاره کرد. وی گفت: بیش از دو دهه از تصویب قانون بانکداری بدون ربا می‌گذرد و در این مدت جامعه ایرانی، تحولات مهمی را پشت سر گذاشته اما تغییری در این قانون پدید نیامده است.

دکتر دیواندری یادآور شد: قانون بانکداری بدون ربا سال ۱۳۶۲ برای دوره ۵ ساله آزمایشی به تصویب رسید، اما از آن زمان تاکنون، این قانون در حال اجرا است و شرایط فعلی، بازنگری آن را ضروری ساخته است. به گفته این عضو شورای بازنگری قوانین بانکی، قانون بانکداری بدون ربا شامل ۱۴ عقد می‌شود که این امر پیچیدگی‌‌های زیادی را ایجاد کرده است. وی اظهار امیدواری کرد در بازنگری این قانون، ۱۴ عقد یاد شده که تعدادی از آنها در زمان فعلی کاربرد ندارند و یا قابل ادغام در عقود دیگر هستند به ۲ یا ۳ عقد کاهش یابند و عملیات بانکی از پیچیدگی فعلی رهایی یابد. مدیرعامل بانک ملت گفت:‌ بانک‌های ما به دلایل مختلف و از جمله انحصاری بودن بازار‌پول، خدمات محدودی را ارائه می‌دهند و در واقع مردم باید خود را با بانک‌ها تطبیق دهند در حالی که این بانک هستند که باید خود را با نیازهای مردم تطبیق دهند. دیواندری افزود: در حال حاضر در هیچ‌یک از عقود بانکی وام‌های رهن و یا ودیعه مسکن پیش‌بینی نشده است.

در حالی که این وام یکی از نیازهای امروز افراد جامعه است. وی به شبهه تداخل منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها با دیگر منابع اشاره کرد و گفت: برای رفع این شبهه نیز باید راهکارهایی اندیشیده شود تا منابع قرض‌الحسنه در جای خود و برای رفع نیازهای ضروری مردم مصرف شود. دیواندری صدور دستور تشکیل کار گروه تغییر رفتاری بانک‌ها از سوی ریاست‌جمهوری را برای اصلاح امور بانکی در چارچوب قوانین فعلی و در کوتاه‌مدت دانست و تشکیل شورای بازنگری قوانین بانکی را برای تغییر اساسی و درازمدت عنوان کرد و از آنها به عنوان سرمنشا تحولات بزرگ در نظام بانکی کشور یاد کرد. مدیرعامل بانک ملت، همچنین آمادگی کامل این بانک را برای واگذاری به بخش‌خصوصی اعلام کرد و افزود: پس از برگزاری مجمع عمومی این بانک در پایان مرداد ماه و یا اوایل شهریور، ۵درصد سهام بانک ملت برای کشف قیمت در بورس عرضه خواهد شد.