کارت هوشمند خودرو با قابلیت تبادل اطلاعات مالی به بازار عرضه شد

لیلا اکبرپور - کارت هوشمند خودرو با قابلیت تبادل اطلاعات خودرو و تبادل اطلاعات مالی دارندگان آن با مشارکت شرکت ایران‌خودرو و بانک سامان به بازار عرضه شد. خریداران محصولات ایران‌خودرو از این پس با مراجعه به نمایندگی‌های این شرکت خودروساز می‌توانند به موازات ثبت‌نام جهت خرید خودروی مورد نظر خود فرم دریافت کارت هوشمند را تکمیل کرده و آن را ۱۵ روز بعد از ثبت‌نام دریافت کنند.

از آنجا که بانک سامان سرویس مالی و خدمات بانکی این کارت را عهده‌دار می‌باشد، خریداران محصولات ایران‌خودرو می‌توانند هزینه خرید خودرو را بدون مراجعه به بانک با استفاده از کارت هوشمند و از طریق پایانه‌های فروش (POS) نصب شده در نمایندگی‌های ایران‌خودرو پرداخت کنند.

مهندس ریاحی پور قائم مقام مدیرعامل ایران‌خودرو در توسعه بازار روز گذشته در یک نشست مطبوعاتی که با حضور مهندس ضرابیه مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان، فاطمی مدیر عامل شرکت کارت ایران‌خودرو و قاسمی مدیر بازاریابی و پروژه کارت هوشمند ایران‌خودرو برگزار شد، گفت: در راستای هدف شرکت ایران‌خودرو در جلب رضایت مشتریان کارت هوشمند محصول جدید شرکت کارت ایران‌خودرو می‌باشد که از این پس در اختیار دارندگان محصولات ایران‌خودرو قرار می‌گیرد.

ریاحی پور با اشاره به این که ۵۱درصد سهام متعلق به شرک ایران خودرو و ۴۹ درصد آن متعلق به گروه مالی سامان است، افزود: این شرکت با سرمایه ۲۰میلیارد ریال فعالیت خود را از اوایل سال ۸۴ آغاز کرده و برای اجرای پروژه کارت هوشمند تاکنون ۸میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است.

قائم مقام ایران‌خودرو خاطرنشان کرد: کارت هوشمند می‌تواند اطلاعات بیشماری را با امنیت بالا ذخیره و تبادل کند و از آنجا که دارای حافظه است اطلاعات آن به صورت on line یا offline قابل دسترس، ذخیره و پردازش بوده و می‌تواند با سیستم‌های دیگر ارتباط برقرار کند.

ریاحی‌پور اظهار داشت: مشتری می‌تواند با کشیدن کارت و وارد کردن رمز در کله دستگاه‌های کارت خوان (POS) نصب شده در نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو، از کارت هوشمند خود استفاده کرده و علاوه بر آن از مزایای استفاده از POSها و دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها نیز بهره‌مند شود.

وی با یادآوری اینکه ایران‌خودرو برای اجرای طرح کارت هوشمند با چند بانک دولتی و خصوصی مذاکره کرده افزود: در نهایت بانک سامان به خاطر دارا بودن بسترهای الکترونیکی مناسب و پیش‌رو بودن در دریافت و پرداخت الکترونیکی به عنوان شریک ایران‌خودرو در اجرای طرح کارت هوشمند انتخاب شد.

او با اشاره به اینکه در فاز اول برای ۵هزار خودرو کارت هوشمند صادر می‌شود اعلام کرد: تا پایان سال ۸۶ تمام محصولات ایران‌خودرو تحت پوشش قرار می‌گیرند.

او همچنین از برگزاری افتتاحیه کارت هوشمند خودرو ایران‌خودرو در ۲۵ دی‌ماه سال‌جاری خبر داد و گفت: همایش فوق با حضور مسوولان رده بالای صنعت کشور در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود.

فاطمی‌، مدیرعامل شرکت کارت ایران‌خودرو نیز در نشست روز گذشته گفت: مشتریان تنها با ارائه کپی شناسنامه و تکمیل فرم مربوطه در نمایندگی، در هنگام خرید خودرو، می‌توانند فرم تحویل کارت هوشمند را تکمیل کرده و ۱۵ روز پس از واریز وجه خرید خودرو آن را دریافت کنند.

او با اعلام اینکه تحویل کارت هوشمند به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد ادامه داد: اطلاعات موجود در کارت مانند یک شناسنامه یا کارت شناسایی الکترونیکی برای شناسایی مالک خودرو عمل می‌کند.فاطمی ادامه داد: مشتریان می‌تواند با کشیدن کارت و وارد کردن رمز در کلیه پایانه‌های فروش (POS) نصب شده در نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو، از کارت هوشمند استفاده کنند.

وی گفت: در حال حاضر برای کلیه خودروهای تولیدی ایران‌خودرو کارت هوشمند خودرو صادر می‌شود، اما در سال‌های آینده نیز مطابق برنامه زمانبندی شده، برای خودروهای تولیدی سال‌های قبل نیز صادر خواهد شد.

فاطمی در‌خصوص امنیت استفاده از کارت هوشمند گفت: کارت هوشمند خودرو دارای ۲ رمز عبور است که یکی برای استفاده از خدمات خودرویی و دیگری برای استفاده از خدمات بانکی که هر ۲ رمز توسط مالک کارت قابل تعویض است.

فاطمی در‌خصوص انتقال خودرو به افراد دیگر و وضعیت مالکیت کارت عنوان کرد: فروشنده خودرو، حتی پس از انتقال ماشین می‌تواند از حساب و کارت بانکی که به نام او افتتاح شده است استفاده کند اما خدمات خودرویی به خریدار منتقل می‌شود.

او در مورد امنیت اطلاعات کارت هوشمند نیز یادآور شد: در سیستم خودرویی، از سیستم امنیتی پیشرفته شرکت کارت‌ ایران‌خودرو در تبادل اطلاعات استفاده شده است و در استفاده از امکانات مالی کارت هوشمند نیز سیستم امنیتی شبکه شتاب و بانک سامان استفاده می‌شود تا صاحب کارت بتواند تبادلات مالی خود را با آرامش خیال انجام دهد.

ولی ضرابیه، مدیر عامل شرکت پرداخت الکترونیک بانک سامان نیز در خصوص کارت‌‌ های هوشمند گفت: گروه مالی سامان از سال ۷۸ به فکر ایجاد بسترهای پرداخت الکترونیکی و اینترنتی همگام با استانداردهای بین‌المللی و بهره‌‌گیری از تکنولوژی روز دنیا بود.

وی افزود: بانک سامان با ارائه خدمات بانکی به صورت متنوع به انواع سازمان‌ها و مشتریان بستر مناسبی را برای خرید خرد و کلان الکترونیکی ایجاد کرده و اکنون دارای ۳۰هزار پایانه فروش (POS) در سراسر کشور است.

ضرابیه، در خصوص امکانات خدمات مالی کارت هوشمند گفت: دارندگان کارت هوشمند خودرو می‌توانند از خدمات بانکی کارت پول، حساب قرض‌الحسنه و یا سپرده‌های کوتاه‌مدت بانک سامان بهره‌‌مند شوند و از سیستم شتاب برای خریدهای روزمره خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: از آنجا که اعتبارسنجی مشتریان بانک و بیمه فرآیند طولانی داشته و هنوز به شکل گسترده‌ای در کشور انجام نمی‌شود، بانک سامان و پرداخت الکترونیک سامان با همکاری شرکت ایران‌خودرو شرایط را برای صدور کارت‌های اعتباری برای مشتریان این شرکت فراهم کردند.

ضرابیه گفت: برای برداشت روزانه از پایانه فروش هیچ‌گونه محدودیتی برای مشتری وجود ندارد. لازم به ذکر است کارت هوشمند برای دارنده آن هزینه‌ای ندارد ،اما برای دارنده پایانه فروش پایین‌ترین کارمزد ،سیستم بانکی کشور یعنی ۲/۰درصد به عنوان کارمزد در نظر گرفته شده است. همچنین به گفته مسوولان ایران‌‌خودرو دارندگان کارت هوشمند ایران‌‌خودرو می‌توانند از سایر مزایای کارت هوشمند و تخفیفات ویژه آن در طرح‌های آتی بهره‌مند شوند.