سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود،‌ مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد اول کتاب دانستنی‌های بیمه تالیف آقای علی‌اعظم محمد بیگی برگزیده شده است. بیمه‌نامه جامع

بیمه‌نامه جامع آن است که چند نوع بیمه را در قالب یک قرارداد بیمه واحد در برداشته باشد. برای مثال، در انگلستان بیمه‌نامه جامع اتومبیل شخصی، در برگیرنده بیمه شخص ثالث، بدنه اتومبیل، حوادث و هزینه‌های پزشکی بیمه‌گذار است.بیمه‌نامه‌ای که خطرهای متفاوت را پوشش بدهد معمولا، بیمه‌نامه جامع محسوب می‌شود. در ایران برای مثال، بیمه‌نامه جامع خانه و خانواده ارائه شده است. این بیمه‌نامه پوشش‌های متنوعی، شامل بیمه خانه مسکونی در مقابل آتش‌سوزی و چند خطر اضافی، مانند سرقت اثاث خانه و فوت، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی اعضای خانواده ساکن در خانه بیمه شده و هزینه اجاره و سکونت موقت این خانواده دارد.

پرداخت ارفاقی خسارت اصطلاح مشابه: تصفیه دوستانه خسارت

بیمه‌گر گاهی به نشانه ابراز لطف به بیمه‌گذار، خسارت اعلام شده را به طور ارفاقی می‌پردازد. پرداخت ارفاقی خسارت به دلایلی مانند ایجاد حسن تفاهم، از دست ندادن بیمه‌گذار معتبر، توجه به ملاحظات غیر فنی در بررسی خسارت، یا صرف نداشتن هزینه حقوقی رد خسارت اعلام شده انجام می‌شود.

پرداخت حق بیمه به صورت قسطی

اصولا به محض انعقاد قرارداد بیمه یا در مقابل تحویل بیمه نامه کل حق بیمه باید نقدا پرداخت شود مگر آن که بیمه‌گر و بیمه‌گذار به صورت دیگری توافق کرده باشند.بیمه‌گر در صورت موافقت با پرداخت حق بیمه به صورت قسطی می‌تواند بابت هزینه‌هایی مانند هزینه اداری اضافی برای گردآوری اقساط آن مبلغی را به حق بیمه اصلی بیفزاید.در عمل بیمه‌گران برای ترغیب شخص به خرید بیمه از دریافت این وجه اضافی صرف نظر می‌کنند.البته در بیمه‌های زندگی به دلیل بلند مدت بودن قرارداد و احتمال کاهش ارزش پول وجهی را به اندازه چنددرصد حق بیمه به اقساط آن می‌افزاید.برای مثال بیمه‌گران زندگی حق بیمه یک ساله را در صورت تمایل بیمه‌گذار به اقساط تبدیل می‌کنند و در این صورت می‌تواند تا پنج سه و دو درصد حق بیمه را به ترتیب برای اقساط ماهانه سه ماهه و شش ماهه دریافت کنند.حق بیمه سالانه را می‌توان بنابر تقاضای بیمه‌گذار به اقساط شش ماهه سه ماهه و ماهانه تقسیط نمود. در این صورت سودی به حق بیمه سالانه تعلق می‌گیرد (شرطی در بیمه نامه زندگی).

پروانه تاسیس شرکت‌بیمه پروانه فعالیت بیمه

در تمام کشورها تاسیس شرکت بیمه مستلزم کسب پروانه تاسیس است و برای ارائه هر نوع بیمه باید پروانه فعالیت در آن بیمه نیز گرفته شود.مواردی مانند صلاحیت مدیران شرکت بیمه داشتن توانایی مالی کافی و رعایت مقررات در عرضه بیمه مورد نظر باید زیر نظر یا مورد تایید نهاد نظارتی بیمه باشد. در ایران، بیمه مرکزی ایران نقش نهاد نظارتی بیمه را ایفا می‌کند. به این ترتیب، خطر ناتوانی شرکت بیمه در انجام تعهدات خود کاهش می‌یابد و حقوق بیمه‌گذاران حمایت می‌شود.برای انجام عملیات بیمه در هر رشته، باید پروانه فعالیت تحصیل شود. برای تحصیل پروانه مذکور، متقاضی باید مدارک و اطلاعات مورد نیاز را به بیمه مرکزی ارائه کند (قسمتی از قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری).