تعویض پول‌‏های در دست مردم با اوراق تبدیل امکان‌‏پذیر است

بانک مرکزی، برای کنترل ارزش پول‌‏های در دست مردم و تعویض آن با اوراق تبدیل به عنوان گواهی قدرت خرید می‌‏تواند، اقدام کند. به گزارش ایلنا، دکتر حسین عیوض‌‏لو، عضو هیات‌مدیره بانک توسعه صادرات ایران، با بیان این مطلب گفت: در این حالت انتقال مالکیت از سوی مردم به بانک مرکزی صورت نمی‌‏گیرد، بلکه مردم با تحویل مقداری از پول‌‏های خود به بانک مرکزی از امتیاز حفظ ارزش پول قابلیت تبدیل در انتشار اسکناس برخوردار می‌‏شوند.

به گفته وی، از آنجایی که عملیات بانکداری با شبهه ربوی بودن همراه است، متفکران مسلمان در طی نیم قرن به دنبال پیدا کردن راه‌حل جایگزین بوده‌‏اند که مهم‌ترین روش در این زمینه ایده حذف ربا از سیستم بانکی براساس به‌‏کارگیری عقود اسلامی قابل تطبیق با نظام بانکداری است.

عضو هیات‌مدیره بانک توسعه صادرات ایران، با اشاره به روش مشارکت در سود و زیان فعالیت اقتصادی در نظام بانکداری اسلامی، اظهارداشت: روش مذکور طرفین قرارداد را به مشارکت واقعی در فعالیت اقتصادی و سهم‌‏بری براساس مشارکت تشویق می‌‏کند که طراحان قانون بانکداری بدون ربا در ایران روح این قانون را توجه به مشارکت و دوری از نرخ‌‏های مقطوع تعریف کرده‌‏اند.

عیوض‌‏لو، با بیان آن‌‏که هیچ‌‏گونه بازار پول در اقتصاد اسلامی با دارا بودن ماهیت بازار سرمایه تجویز نشده است، اعلام کرد: البته در عمل موانع زیادی در برابر این ایده مطرح شد، به نحوی ‌‏که مشارکت در این نوع فعالیت‌‏ها به مسدود شدن نقدینگی و انتظار برای کسب سرمایه اولیه و سود آن به عنوان یکی از موانع بود، حال آن‌‏که اغلب فعالان اقتصادی بر حسب نیازهای متعددی که دارند، در عمل به نقدینگی نیاز دارند، لذا این سوال در برابر طراحان روش‌‏های اسلامی مطرح بود که نظام‌‏های اسلامی چه راه‌‏حل جایگزینی برای تامین نقدینگی در شرایط تغییر تصمیم‌‏گیری و در شرایط انصراف دارند؟

وی، با اشاره به روش نرخ سود علی‌‏الحساب، بیان کرد: این روش شبهه صوری بودن عملیات بانکداری بدون ربا را تقویت کرد، ضمن آن‌‏که همه نیازهای متقاضیان همکاری با نظام بانکی را برآورده نمی‌‏کرد که برای حل این‌‏گونه معضلات چند سال است که متفکران اسلامی از ابزار صکوک یا اوراق قرضه اسلامی استفاده می‌‏کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق، با بیان آن‌‏که در نظام اسلامی پول منعکس‌‏کننده رفتار بخش حقیقی اقتصاد است، افزود: بدون ارتباط با بخش حقیقی و واقعی اقتصاد نمی‌‏توان از بازار پول یا ابزار سیاست پولی استفاده کرد.

وی، در تکمیل بحث صکوک ضرورت پوشش ریسک فعالیت اقتصادی را مطرح و تصریح کرد: براساس اصول اسلامی نظیر اصل ثبات مالکیت و اصل تبعیت‌‌نما از اصل فعالیت‌‏هایی مشروع تلقی می‌‏شوند که ارزش افزوده واقعی اقتصاد را افزایش می‌‏دهند، این در حالی است که اکثر ابزارهای مالی به ویژه در حوزه پوشش ریسک نقشی در بالا بردن ارزشی افزوده واقعی اقتصاد ندارند.

عیوض‌‏لو، تصریح کرد: علی‌‏رغم پیشرفت‌‏های گسترده‌‏ای که در زمینه توسعه ابزارهای مالی در کشورهای اسلامی به وجود آمده، روند تحول نظام بانکداری در ایران روند کندی دارد و با چالش‌‏های جدی ناهمگون در روش‌‏ها مواجه است، البته در کنار آن همفکری‌‏های موفقی برای استاندارد‌‏سازی فعالیت‌‏های نظام بانکی در چارچوب موازین شرعی به عمل آمده است.

وی، با اشاره به ابزار جدید سیاست پولی با عنوان «اوراق تبدیل» خاطرنشان کرد: براساس نظر برخی از فقهای معاصر پول در ارزش دار بودن اوراق کاغذی و اعتباری با اعتبار جعل دولت‌‏ها است، لذا می‌‏توان زمینه تایید فقهی لازم را برای انتشار اوراق تبدیل به عنوان ابزار سیاست پولی در سطح کلان استفاده کرد، از طرفی بانک مرکزی براساس وظیفه خود در راستای کنترل ارزش پول‌‏های در دست مردم باید به تعویض این پول‌‏ها با اوراق تبدیل به عنوان گواهی قدرت خرید اقدام کند.

عضو هیات‌مدیره بانک توسعه صادرات ایران، اوراق تبدیل را به عنوان ابزار سیاست پولی قابل استفاده ارزیابی کرد و ادامه داد: به این طریق بانک مرکزی می‌‏تواند در مواردی که نقدینگی در کشور بالا است، اعلامیه تبدیل مقدار معلومی از پول‌‏های در دست مردم با اوراق تبدیل را صادر کند، تا افرادی که از شرایط تورمی کشور متضرر می‌‏شوند، به دنبال حفظ ارزش پول خود بتوانند با تحویل مقدار مشخصی از پول‌‏های خود به بانک مرکزی اوراق تبدیل دریافت کنند.

وی تصریح کرد: براساس تضمین بانک مرکزی جبران کاهش ارزش این پول‌‏ها قطعی است، ارزش پول این اورق براساس نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی قابل افزایش است که می‌‏تواند در بازار ثانویه و براساس نرخ مبنای بانک مرکزی خرید و فروش شود.

عیوض‌‏لو، با بیان مطلب فوق، افزود: بانک‌‏ها نیز می‌‏توانند سهمی از این اوراق را در ترکیب نقدینگی خود نگهداری کنند، تا در مواقع لزوم در هنگام نیاز به نقدینگی اقدام به فروش آن کنند. این ابزار حتی در زمانی که بانک مرکزی و بانک‌‏ها می‌‏خواهند ارزهای خارجی خود را به ریال تبدیل کنند، قابل استفاده است.