بر اساس ماده ۵ بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی برای سال ۹۰ پیش‌بینی شده است که یک سوئیچ مادر مجزا از شبکه شتاب طراحی و شرکت‌های PSP از طریق این سوئیچ مدیریت شوند. چنانچه این ماده به تصویب شورای پول و اعتبار برسد به نظر می‌رسد طرح تشکیل شرکت‌ها مگاپی اس پی عملا بایگانی شده و ساختار جدیدی برای مدیریت شرکت‌های PSP کلید بخورد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در صورت نهایی شدن ماده ۵ بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی سوئیچ جداگانه و مستقل از سوئیچ شتاب برای شرکت‌های PSP تشکیل خواهد شد و این سوئیچ به صورت طولی در کنار سوئیچ شتاب تبادلات الکترونیک پولی را انجام خواهد داد.

با ایجاد این شبکه و بایگانی شدن طرح ایجاد شرکت‌های مگاپی اس پی در تعداد محدود (سه شرکت) عملا بسیاری از شبهه‌هایی که در خصوص این طرح وجود داشت از بین خواهد رفت.

بر اساس طرح جدید همه شرکت‌های PSP فعلی می‌توانند فعال بمانند؛ اما پیش بینی کارشناسان آن است که به مرور فعالیت اغلب شرکت‌های PSP فعلی فعال در بازار فاقد توجیه اقتصادی شده و به ناچار منحل یا در شرکت‌های قدرتمند PSP ادغام خواهند شد.

کارشناسان اعتقاد دارند، اکنون براساس کلیات ماده ۵ بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی برای سال ۹۰ به نظر می‌رسد طرح جدید برای مدیریت شرکت‌های PSP از بنیه کارشناسی و قابلیت اجرایی بالاتری برخوردار بوده و چنانچه در خصوص چگونگی ایجاد سوئیچ مادر همه جانبه نگری صورت گیرد، این طرح بتواند عملا زمینه ساماندهی پایانه‌های فروشگاهی را فراهم کند.

یکی از نکات سنجیده این طرح آن است که ورود و خروج شرکت‌های PSP بر اساس معیار توجیه اقتصادی است و در نتیجه امکان شفافیت بازار این صنعت بسیار بالاتر خواهد بود.

همچنین با امکان ایجاد یک بازار رقابتی، استقلال از بانک‌ها نیز بیشتر فراهم خواهد بود؛ در عین حال که بانک‌ها نیز می‌توانند به هر میزان سهامدار یک شرکت پی اس پی باشند؛ اما در عمل قادر نیستند امکاناتی نظیر واریز آنلاین را برای شرکت PSP زیر مجموعه خود اجرایی کنند؛ چرا که سوئیچ این شرکت‌ها مستقیما به سوئیچ مادر خود متصل بوده و ارتباطی به سوئیچ بانک یا شتاب ندارد.

هم اکنون سوئیچ شرکت‌های PSP به سوئیچ بانک‌ها متصل بوده و از این طریق به شتاب متصل هستند.

سوئیچ مادر چگونه طراحی خواهد شد

ایده‌ها درباره ایجاد سوئیچ مادر متعدد است. برخی کارشناسان اعتقاد دارند این شبکه به عنوان یک شبکه حاکمیتی از سوی بانک مرکزی طراحی شود از سوی دیگر برخی نیز معتقدند که بخش خصوصی ایجاد و مدیریت این شبکه را بر عهده گیرد و بانک مرکزی نظارت بر فرآیند ایجاد و فعالیت این سامانه را برعهده گیرد.

همچنین برخی از فعالان صنعت نیز معتقدند سوئیچ برخی شرکت‌های PSP فعلی نیز از توانایی بالا برخوردار بوده و قادرند وظایف سوئیچ مادر را بر عهده بگیرند و بانک مرکزی می‌تواند با تشکیل کارگروهی کیفیت این سوئیچ‌ها را مورد ارزیابی قرار دهد.

در همین راستا، بانک پارسیان به طور رسمی به بانک مرکزی اعلام کرده که سوئیچ شرکت تجارت الکترونیک پارسیان که از روی سوئیچ ویزا الگو گرفته شده توانمندی‌های لازم برای سوئیچ مادر شدن برای شرکت‌های PSP یا به تعبیر دیگر شتاب دوم شدن را دارد.

گفته می‌شود شرکت‌های ایران کیش و چند شرکت فعال در حوزه پرداخت الکترونیک نیز چنین نامه‌ای را به بانک مرکزی ارسال کرده‌اند. بر این اساس به نظر می‌رسد تشکیل کارگروه جدیدی برای چگونگی ایجاد و راه‌اندازی سامانه مادر ضروری باشد.

چنانچه این سامانه راه‌اندازی شود می‌توان یکی از گزینه‌های نام آن شتاب یا شبکه تبادل اطلاعات بین شرکت‌های پرداخت الکترونیک(PSP) نام گذاشت چرا که شبکه شتاب نیز علامت اختصاری شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی (شتاب) است.

در عین حال پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های PSP یک سال دیگر نیز به بر اساس روال فعلی؛ یعنی اتصال غیر مستقیم و از طریق بانک به شبکه شتاب به فعالیت خود ادامه دهند.