کیف پول الکترونیکی به زودی عملیاتی می‌شود

فاطمه بهادری

کیف پول الکترونیکی به زودی با آزمایش در جزیره کیش در کل کشور اجرایی می‌شود، این خدمت توسط شرکت انیاک عرضه می‌شود. سیدناصر حجازیان، مدیرعامل شرکت فن آوران انیاک با بیان این مطلب اظهار داشت: بیش از ۱۰ درصد از کل تراکنش‌های بانکداری الکترونیک در کشورمربوط به شرکت انیاک است.

همچنین وی با ارائه گزارشی از عملکرد شرکت، راه‌اندازی کیف پول الکترونیکی، کارت شهروندی، راه‌اندازی خودپردازهای فروشگاهی را از خدماتی اعلام کرد که به زودی در کشور اجرایی می‌شود. حجازیان با بیان اینکه پروژه‌های آینده شرکت انیاک در حوزه تجارت الکترونیک خواهد بود، تصریح کرد: کیف پول الکترونیکی می‌تواند ماهیت بانکی نداشته باشد و روی گوشی موبایل نصب شود.

وی ادامه داد: این طرح به زودی در جزیره کیش اجرایی شده و در دستگاه‌های پایانه فروش قابل دسترسی است.

مدیرعامل شرکت انیاک گفت: در سال گذشته این خدمت در مراسمی با حضور مدیرعامل بانک تجارت رونمایی شد. متقاضیان می‌توانند با انتقال مبالغ مورد درخواست خود در شعب، کارت دیگری دریافت کنند که در گوشی تلفن همراه نیز قابل نصب است.

وی اظهار داشت: برای افزودن این کارت‌ها بر روی سیم‌کارت موبایل به ایرانسل و همراه اول در حال مذاکره هستیم.

وی صدور کارت شهروندی را از دیگر خدماتی اعلام کرد که شرکت انیاک با بانک شهر برای اجرایی شدن آن در حال مذاکره است که همان کیف پول الکترونیکی است.

مدیرعامل شرکت انیاک افزود: مردم می‌توانند با دراختیار داشتن کارت شهروندی پرداخت‌های خرد خود را در سطح شهر همچون پرداخت بلیت مترو، اتوبوس و... انجام دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه در دنیا در حال حاضر خدمت جدیدی با نام خودپرداز فروشگاهی عرضه می‌شود که با نصب دستگاه خودپرداز در ویترین فروشگاه، مغازه‌دار به‌عنوان صندوق‌دار است و کاست‌گذاری پول نیز برعهده وی می‌باشد. به گفته حجازیان این طرح نیز در سال آینده در کشور عرضه خواهد شد.

وی بن کارت فروشگاه‌های شهروند را از دیگر خدماتی اعلام کرد که به زودی توسط شرکت انیاک عرضه می‌شود.

مدیرعامل شرکت انیاک افزود: فروشگاه‌ها در هر سال مقداری اوراق به نام بن منتشر می‌کنند و در اختیار نهادها قرار می‌دهند تا آنها به کارکنان خود برای خرید مایحتاجشان از فروشگاه‌ها بپردازند.

وی ادامه داد: با صدور بن‌کارت که مذاکرات اجرای آن با فروشگاه شهروند اجرا شده است، با هزینه کردن این کارت در دستگاه‌های فروشگاه تراکنشی وجود نخواهد داشت.

مگا پی اس پی ها

وی افزود: ۱۷ شرکت PSP در کشور وجود دارد که عملا ۱۲ شرکت، فعال هستند.

حجازیان با تاکید براینکه در بانک مرکزی طرحی وجود دارد که از میان شرکت‌ها دو یا سه شرکت به شبکه شتاب وصل شوند، افزود: سایر شرکت‌ها نیز در لایه دوم ارائه خدمات قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: این طرح باعث می‌شود تا پذیرنده‌های دستگاه‌های پایانه فروش ملزم به داشتن حساب در بانک‌های مختلف نباشند و حتی مشکل پایانه‌های فروشگاهی تکراری نیز حل شود.

مدیرعامل شرکت فن‌آوران انیاک گفت: طرح فوق با عنوان مگا پی اس پی‌ها در بانک مرکزی طراحی شده بود و براساس جلسه خردادماه، مقرر شد تا شرکت‌ها در تیر ماه مشخص شوند. وی ادامه داد: در حال حاضر طرح

مگا پی اس پی ها به علت تغییر مهرانی، معاون فن‌آوری‌های نوین بانک مرکزی، مسکوت مانده است. وی به دریافت تندیس از جشنواره فن‌آوری اطلاعات توسط شرکت انیاک اشاره کرد و گفت: شرکت سه طرح بانکی به این جشنواره ارائه کرد.