بیمه‌های عمر در نبود شبکه بازار‌یابی قوی موفق نمی‌شوند

مدیر عامل بیمه پاسارگاد گفت: اگر تمام امکانات فراهم شود، شرکت‌های بیمه وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند و مقررات لازم در بیمه‌های عمر وجود داشته باشد، بدون یک شبکه فروش پویا و آگاه به مسائل بیمه‌های عمر امکان کسب نتیجه کامل و مثبت وجود ندارد. به گزارش باشگاه خبری فارس«توانا»، معصوم ضمیری در سومین کنفرانس بهبود فضای کسب و کار صنعت بیمه بازاریابی و فروش حرفه‌ای بیمه‌های عمر و زندگی، در خصوص شبکه فروش بیمه‌های عمر و زندگی، با بیان این مطلب شبکه فروش بیمه‌های عمر را یکی از اساسی‌ترین مباحث در این بیمه‌نامه‌ها عنوان کرد و در رابطه با ویژگی‌های اقتصادی بیمه‌های عمر و زندگی، افزود: معمولا بیمه‌های عمر برای دوره بلند مدت در اختیار بیمه‌گذاران عرضه می‌شوند که همین امر مسائل و مشکلات خاصی را به وجود آورده است، زمانی که بیمه‌نامه بلند مدت باشد، پیش‌بینی‌ها خیلی دقیق نیستند.

به گفته وی، زمانی که شرکت‌ها خواستار ارائه بیمه‌نامه‌های بلندمدت به بازار می‌شوند، پیش‌بینی‌های آنها منطقی و اقتصادی نخواهد بود.

ضمیری دومین ویژگی بیمه‌های عمر را تعیین حق بیمه و روش پرداخت آن متناسب با توان مالی هر یک از بیمه‌گذاران عنوان کرد و گفت: بیمه عمر به عنوان یک بیمه‌نامه‌ که در اختیار هر بیمه‌گذار قرار می‌گیرد باید با روش پرداخت و توان بیمه‌گذاران متناسب باشد.

وی ضمن تاکید براینکه در بیمه‌های عمر ما با دو موضوع کاملا متمایز مواجه هستیم، افزود: بیمه‌های عمر یک پوشش بیمه‌ای توام با ریسک تلقی می‌شود به صورتی‌که بیمه‌گران ریسک‌هایی را تحت پوشش قرار می‌دهند که ممکن است بیمه‌گذار در طول مدت بیمه‌نامه فوت کند، البته این بیمه‌نامه، محاسبه و قواعد خاصی از جمله رقم مرگ و میر و سن بیمه شدگان را نیز دربرمی‌گیرد.

این مقام مسوول بیمه اضافه کرد: پوشش‌هایی که در این بیمه‌نامه عرضه می‌شود، کاملا با بخش نخست متفاوت است، زیرا در این قسمت به منابع مالی که بیمه‌گذار در اختیار بیمه‌گر قرار می‌دهد، توجه می‌شود به گونه‌ای که در پایان مدت بیمه‌نامه بیمه‌گذاران از منابع اندکی که در طول مدت بیمه با برنامه‌ریزی‌های مشخص به بیمه گران ارائه داده‌اند، جهت ارتقای کیفیت زندگی یا نیاز‌های سرمایه‌گذاری خود اقدام می‌کند.

به گفته وی، بیمه عمر به دلیل آنکه خدمات متفاوت و مختلفی را در قالب بیمه‌نامه به بیمه‌گذاران خود ارائه می‌دهد با سایر بیمه‌نامه‌های صنعت بیمه کشور متمایز است.

معصوم ضمیری با اشاره به اینکه در بیمه‌های عمر مشارکت در منافع رایج است، تصریح کرد: در سایر بیمه‌نامه‌ها مشارکت منافع وجود دارد، ولی در آنها بحث مشارکت به عنوان پیشگیری از خسارت در نظر گرفته می‌شود؛ به عبارتی اگر بیمه‌گران در طول بیمه‌نامه با مراقبت‌های صورت گرفته متحمل خسارات اندکی شدند، آمادگی بازگشت بخشی از منافع را به بیمه‌گذاران دارد.

وی در ادامه افزود: در بیمه‌های عمر نیز اگر بیمه گران با خسارات اندکی مواجه شوند، مابقی حق بیمه‌ها را به بیمه‌گذاران خود ارائه می‌کنند، اما وجه تمایز این بیمه‌نامه با سایر بیمه‌ها در این است که بر خلاف همه بیمه‌ها در این نوع بیمه، بیمه‌گذار در طول مدت بیمه‌نامه از مزایایی مانند دریافت وام یا استفاده از بازخرید بیمه‌نامه که این امر از خصوصیات ویژه بیمه‌های عمر است، نیز استفاده می‌کند.

مدیر عامل بیمه پاسارگاد با اشاره به اینکه در بیمه‌های عمر امکان تغییر شرایط وجود دارد، اظهار کرد: اگر بیمه‌گران با یک توان اقتصادی خاص اقدام به خرید این بیمه‌نامه‌ها کرده باشند، با تغییر شرایط خود می‌توانند در ارتقا و حتی کاهش بیمه‌نامه خود اقدام کنند، در حالی که در بیمه‌های دیگر این امر به سادگی امکان پذیر نیست.

به گفته وی، از خصوصیات ویژه بیمه‌های عمر ارائه آن با برخی از بیمه‌های پوششی تکمیلی است. به این معنا که خریدار این بیمه‌نامه‌ها می‌تواند پوشش‌های تکمیلی را نیز همراه با بیمه عمر خود دریافت کند، از جمله پوشش‌های حادثه، از کار افتادگی و بیماری خاص که امروز در بازار کشور رایج است.

وی در خصوص وضعیت بیمه عمر در بازار کشور، تصریح کرد: دهه ۵۰ را می‌توان اولین مرحله حضور قطعی بیمه‌های عمر در کشور دانست؛ چراکه در آن دوره برخی از شرکت‌ها به صورت خاص در این حوزه فعالیت می‌کردند.

مدیر عامل بیمه پاسارگاد با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب بیمه‌های عمر به صورت کامل متوقف شدند، اضافه کرد: با پیروزی انقلاب بیمه عمر به دلیل شبهاتی که در عرضه آن به دلیل بحث‌انگیز بودن ربا به وجود آمده بود، دچار تردید شد، اما این تردید‌ها با مطالعه‌های صورت گرفته در دوره زمانی طولانی بر طرف شد.