مدیر عامل شرکت بیمه دانا از اظهارات مسوولان سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر واگذاری این شرکت در ابتدای سال آینده، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش فارس طی ماه‌های گذشته و با آغاز روند واگذاری شرکت‌های بیمه دولتی به بخش‌خصوصی، ماجرای واگذاری بیمه دانا به پاشنه آشیل صنعت بیمه تبدیل شده است.

این شرکت سومین ضلع از مثلث شرکت‌های بیمه دولتی است که اولین آنها البرز در مهرماه واگذار شد و با فاصله حدود سه ماه بیمه آسیا هم واگذار شد.

بیمه دانا که قرار بود همزمان با بیمه آسیا واگذار شود هنوز با وجود گذشت حدود دو ماه از واگذاری بیمه آسیا واگذار نشده است. مدیر عامل بیمه دانا چندین مرتبه در پاسخ به سوالاتی در خصوص تاخیر در واگذاری این شرکت به بخش‌خصوصی، تاکید کرده که در حال پیگیری هستیم و دلایل مربوط به عدم واگذاری را بیان می‌کرد. به گزارش فارس، هفته گذشته خبری از قول معاون سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر عدم واگذاری این شرکت تا قبل از عید منتشر شد که غیر منتظره بود.

وقتی موضوع را با اویار حسین، مدیر عامل شرکت در میان گذاشتیم اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: نمی‌دانم این اطلاعات را از کجا آورده‌اید و وقتی منبع این مساله را اشاره کردیم باز هم قول پیگیری داد.

برای اطلاع دقیق‌تر با علی‌اکبر اکرامی مدیر سرمایه‌گذاری این شرکت صحبت کردیم و او هم اظهار بی‌اطلاعی کرد و قول داد که موضوع را با غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی مطرح کند.

اکرامی به خبرنگار فارس قول داد که اطلاعات جدید را با خبرنگار فارس مطرح کند، ولی هنوز با گذشت چند روز خبری منتشر نکرده است.

یکی از موضوعات جالب توجه در مورد واگذاری بیمه دانا جلسه معارفه این شرکت است. معمولا جلسات معارفه چند روز قبل از واگذاری برگزار می‌شود؛ اما این شرکت چند ماه قبل جلسه معارفه خود را برگزار کرده است.

مساله دیگر این است که اگر این شرکت بعد از عید واگذار شود چون حساب‌های آن تا شهریورماه ۸۸ بررسی شده و شش ماه از آن زمان سپری شده است، براساس قانون بورس دوباره باید حسابرسی شود و این موضوع دوباره واگذاری این شرکت را با تاخیر مواجه می‌کند.

نکته مهمی که نباید فراموش کرد این است که بازار تاکنون استقبال خوبی از شرکت‌های بیمه به دلیل عملکرد آنها داشته‌اند و اسفندماه با توجه به تجربه واگذاری بانک‌ها در اسفند گذشته زمان مناسبی برای واگذاری است.

گزارش فارس حاکی است، شرکت‌های بیمه به دلیل اینکه از راه خرید ریسک درآمد کسب می‌کنند دارای ریسک نسبتا بالایی هستند و هر آن ممکن است به دلیل خسارت‌های کلان دچار زیان فراوان شوند.

به طور مثال در صورتی که هواپیمای کاسپین که در تابستان سال جاری سقوط کرد تحت پوشش بیمه دانا بود، بابت بیمه مسافران باید حدود ۱۵ میلیارد تومان خسارت پرداخت می‌کرد و این موضوع برای شرکتی با سرمایه ۴۰ میلیارد تومانی هزینه سنگینی است و موجب کاهش سود شرکت خواهد شد.

به گزارش فارس، مشکل واگذاری بیمه دانا مربوط به مالیات زیان انباشته ۱۱ میلیارد تومانی است که سازمان حسابرسی مدعی است این ذخیره جزو درآمدهای شرکت است، ولی براساس آیین‌نامه‌های بیمه مرکزی این‌گونه نیست.

به گزارش فارس این مشکل همچنین برای بیمه البرز هم وجود دارد و در جلسه مجمع عمومی این شرکت که چند هفته پیش برگزار شد مورد سوال قرار گرفت و مقرر شد که وزارت اقتصاد این موضوع را به وسیله هیات دولت برطرف کند.