ایران پیشتاز مبارزه با پولشویی در خاورمیانه

دبیرخانه اجرایی و واحد اطلاعات مالی شورای عالی مبارزه با پولشویی و واحد آموزشی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، با حضور معاون وزیر اقتصاد، رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌ها، نماینده دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در تهران و جمعی از نمایندگان سفرای کشورهای اروپایی، آسیایی گشایش یافت.

اصغرابوالحسنی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی‌ در این مراسم با بیان اینکه همه بانک‌ها، موسسات پولی و شرکت‌های بیمه کمیته مبارزه با پولشویی راه‌اندازی کرده‌اند، گفت: کشورمان در مبارزه با پولشویی در خاورمیانه پیشتاز است. با وجود اینکه در سی سال گذشته قربانی تروریسم بوده است.

وی با بیان اینکه لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم را در دولت و مجلس پیگیری می‌کنیم، تصریح کرد: از ۳۰ سال پیش بر اساس اصل ۴۹ قانون اساسی هرگونه معاملات باطل و حرام و از جمله پولشویی بر اساس مفاهیم اسلام مورد توجه ویژه قرار گرفته و با آن به طور جدی مبارزه می‌شود.

وی با بیان اینکه در شورای عالی مبارزه با پولشویی نمایندگان دستگاه‌های مختلف و وزرا عضویت دارند، گفت: ‌اختیارات خوبی برای مبارزه با این پدیده به شورا محول شده و آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی نیز تصویب و توسط دولت ابلاغ شده است.

معاون امور بانکی و بیمه‌ای وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این که واحد اطلاعات مالی از پارامترهای مهم در استانداردهای بین‌المللی برای مبارزه پولشویی است، به بیان برخی اقدامات ایران در راستای مبارزه با این پدیده شوم اقتصادی پرداخت و گفت: تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی، تصویب و واگذاری همه اختیارات هیات وزیران به شورای عالی در تصویب آیین‌نامه‌های مورد نیاز و ایجاد شعبه مستقل در دادسرای امور اقتصادی برای رسیدگی به جرائم ناشی از پولشویی از جمله این اقدامات است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام این که می‌توان ادعا کرد در خاورمیانه بهترین و بیشترین نوع مبارزه با پولشویی توسط ایران انجام می‌شود، گفت: واحد آموزش دبیرخانه نیز به طور خودآموز آموزش‌های لازم را انجام می‌دهد که نمونه این واحد در خاورمیانه وجود ندارد.

همچنین وی به جلسه آخر هفته مبارزه با پولشویی در پاریس اشاره کرد.

در ادامه این مراسم آنتونیو دلوئو، نماینده دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در تهران با تقدیر از اقدامات بی‌نظیر ایران در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، گفت: UNODC مفتخر است که دوشادوش ایران در این زمینه حرکت کرده و البته به حمایت‌های خود ادامه خواهد داد.

وی با تشکر از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر نهادهای مسوول در مبارزه با پولشویی افزود: پول‌هایی که از روش‌های غیر قانونی مانند جرم و جنایت، قاچاق کالا و مواد مخدر به دست می‌آید، هدف مبارزه با پولشویی است و همه باید تلاش کنیم تا جلوی سوء استفاده از منابع مالی و استفاده از پول برای تامین مالی تروریست‌ها گرفته شود.

وی با اشاره به پیوستن ایران به کنوانسیون ۱۹۹۸، کنوانسیون مبارزه با فساد و آمادگی برای پیوستن به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته، ادامه داد: ‌الحاق به این کنوانسیون‌های بین‌المللی باعث می‌شود مقامات دولتی در قانون‌گذاری اختیارات لازم را داشته باشند.

وی به تلاش‌های مجلس شورای اسلامی برای تصویب قانون مبارزه با پولشویی اشاره کرد و افزود: شاید قانون مبارزه با پولشویی به تغییراتی نیازمند باشد تا بتواند مبارزه با تامین مالی تروریسم را نیز پوشش بدهد.

دلوئو با بیان این که واحد اطلاعات مالی به تجزیه و تحلیل معاملات مشکوک پرداخته و در این راه با نهادهای بین‌المللی همکاری خواهد داشت، گفت: این واحد هم اکنون در ایران ۱۵ عضو دارد که با دریافت اطلاعات مالی از معاملات مشکوک پرده برداشته و پرونده آن را به قوه‌قضائیه ارجاع می‌دهد.