ابلاغ سند امنیت اطلاعات بانکداری الکترونیکی به بانک‌ها

فاطمه بهادری

سند امنیت اطلاعات بانکداری الکترونیک در کارگروه بانکداری الکترونیک وزارت امور اقتصادی ودارایی تهیه و به بانک‌ها ابلاغ شده است.

عبدالحمید منصوری، معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان در یک نشست مطبوعاتی به عنوان عضو کارگروه‌های تجارت الکترونیک وبانکداری الکترونیک وزارت اقتصاد با بیان خبر فوق اظهار داشت: این سند حدود ۵ماه است که به بانک‌ها ابلاغ شده و بر اساس استاندارد ۲۷۰۰۱ تبیین شده و بانک‌ها موظف به رعایت آن هستند. به گفته وی براساس این سند بانک‌ها حداقل دو بار در سال موظف به کنترل سیستم‌های خود توسط کارشناسان رسمی‌شده‌اند.

وی تصریح کرد: همچنین مقررشده تا سقف مبلغ مشخصی در شبکه شتاب به مشتریانی که به هر دلیلی بدون دریافت پول از دستگاه خودپردازاز حسابشان کسر شده، پرداخت شود.

وی ادامه داد: سقف این مبلغ در ابتدا ۴۰‌هزار تومان پیشنهاد شد که با توجه به افزایش مبلغ برداشت روزانه، افزایش این سقف نیز در حال بررسی است.

وی در پاسخ به این سوال که چه ضمانتی وجود دارد که برخی از این مصوبه سوءاستفاده نکنند، گفت: اگر پس از بررسی و حسابرسی بانک مشخص شود که مشتری از این مصوبه سوءاستفاده کرده وتا سه بار این سوءاستفاده تکرار شود، فرد ناصالح تشخیص داده شده و دیگر برای وی کارت بانکی صادر نخواهد شد.

منصوری از تشکیل کارگروهی در بانک مرکزی برای ترغیب مردم از کارت خبرداد و اظهار داشت: باید طبق برنامه نیمی‌از تراکنش‌ها برروی دستگاه‌های خودپرداز و نیمی‌دیگر برروی دستگاه‌های پایانه فروش باشد که این آمار به ۸۰‌درصد تراکنش‌ها برروی خودپردازها و۲۰‌درصد برروی پایانه فروش رسیده است. به گفته وی این کمیسیون در حال آسیب شناسی مشکلات و ارائه تمهیدات برای دستیابی به اهداف است. وی در خصوص کارگروه بانکداری الکترونیک نیز گفت: این کارگروه در قالب کارگروه‌های هشت‌گانه تحول در نظام بانکی در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شده است.

منصوری ادامه داد: پس از حضور پورمحمدی در بانک مرکزی، این امکان وجود دارد که کارگروه بانکداری الکترونیک فعالیت خود را در بانک مرکزی ادامه داده و از وزارت امور اقتصادی و دارایی منفک شود. عضو کارگروه بانکداری الکترونیک با تاکید براینکه براساس برنامه چهارم توسعه قرار بود تا ۳۰‌درصد از تراکنش‌های دولتی به بانک‌های خصوصی برود، اما تحقق نیافت، افزود: بانک‌های خصوصی مجاز نیستند کارگزاری دولتی را در اختیار داشته باشند. مثلا بانک‌های خصوصی نمی‌توانند در دفاتر اسناد رسمی‌حضور داشته باشند که بانک ملی با ورود به این حوزه آن را انحصاری کرده است.

وی ادامه داد: با وجود ساتنا دولت می‌تواند به بانک‌های خصوصی اجازه دهد که کارگزاری بخش‌های دولتی را داشته باشد.

معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان در خصوص فعالیت‌های این معاونت نیز گفت: بانک یادشده برای افزایش امنیت کارت‌های صادره اقدام به ارائه کارت آنی کرده است.

منصوری خاطرنشان کرد: کارت‌های بانک‌ها از زمان صدور تا هنگام ارائه به مشتریان با مخاطراتی مواجه می‌شود که کارت‌های آنی از این مشکلات به دور هستند.

به گفته وی، ۲۵‌درصد کارت‌های صادره نقدی بانک پارسیان در شش ماهه نخست سال کارت آنی بوده است.

وی با بیان آنکه بانک پارسیان پنج‌میلیون کارت تاکنون صادر کرده است، افزود: کارت نقدی، کارت خرید پارسیان (جایگزین بن کارمندی)، ‌کارت هدیه، کارت اعتباری و کارت بین‌المللی از جمله کارت‌های صادره این بانک است.

معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان اظهار داشت: بانک مرکزی اعتبارسنجی را برای کارت‌های اعتباری در نظر گرفته که براساس آن کارت اعتباری به مشتریان پرداخت خواهد شد.

وی با بیان آنکه ۸۴۰‌هزار پایانه فروش در کشور وجود دارد، ‌گفت: از این میزان ۱۳۳‌هزار دستگاه متعلق به بانک پارسیان است که برنامه‌هایی برای افزایش این تعداد در بانک وجود دارد.

به گفته منصوری در حالی که هر دستگاه پایانه فروش حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰‌هزار تومان برای بانک‌ها هزینه دارد، ‌این رقم برای فروشگاه‌ها صفر است.

وی با اشاره به دریافت جریمه برای تراکنش‌های ناموفق توسط بانک مرکزی گفت: برهمین اساس در صورتی که میزان تراکنش‌های ناموفق بانک‌ها از پنج‌درصد بیشتر باشد باید جریمه پرداخت کنند.

معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان ایجاد کمیته ناظر در سیستم شتاب را خواستار شد و گفت: هم اکنون مجری، سیاستگزار و ناظر سیستم شتاب، بانک مرکزی است و این امر مشکلاتی را ایجاد کرده است.

منصوری در پایان با بیان آنکه بانک پارسیان تنها بانک خصوصی دارای سوئیچ بین‌المللی است از قابل استفاده بودن کارت‌های نقدی این بانک در دبی در آینده نزدیک خبر داد.