سیستم بانکی کشور برای ارتقا و پیشرفت، نیازمند آزادسازی شبکه‌های خود است بنابراین خصوصی‌سازی بانک‌های دولتی باید هر چه زودتر در اولویت‌های کاری قرار گیرد تا شرایط اقتصادی بهتری در کشور حاکم شود. به گزارش جامع نیوز، خصوصی‌سازی بانک‌ها باید به معنای واقعی خود یعنی به دور از دخالت‌های دولت انجام شود تا کارکنان این سیستم اقتصادی کشور با انگیزه‌های بیشتری بتوانند به کارهای خود بپردازند.

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی در این رابطه بیان می‌کند: طی سال‌های اخیر بانک‌های خصوصی به دلیل آن که آزادانه تصمیم‌گیری‌های خود را به سرانجام رسانده‌اند بسیار توانمند‌تر و موفق‌تر از بانک‌های دولتی عمل کرده‌اند.

به گفته وی، بانک‌های خصوصی با ایجاد شبکه سراسری سیستم نوبت و خدمات جدیدی که برای افزایش سرعت کار و جلب رضایت مشتریان تدارک دیده‌اند، کارآمدی و توانمندی خود را به میزان قابل توجهی بالا بردند.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: آزادسازی شبکه‌های بانکی امکان خلاقیت بیشتر را به وجود آورده و انگیزه کارکنان را بالا برده است اما با این که مسوولین و کارکنان بانک‌های دولتی چیزی کمتر از بانک‌های خصوصی ندارند ولی به دلیل نداشتن آزادی کافی؛ و اجرای دستورات دولت انگیزه و خلاقیت خود را از دست داده‌اند.

لیلاز اظهار می‌دارد: هر یک از مسوولین بانک‌های خصوصی قادر به انجام تمامی‌کارهای مشتریان خود هستند و مشتری خود را از این باجه به آن باجه منتقل نمی‌کنند. وی تاکید می‌کند: با خصوصی‌سازی بانک‌های دولتی شرایط نظام بانکی به طور حتم بهتر خواهد شد.

محمد کهن‌دل، کارشناس اقتصادی دیگر در این رابطه بیان می‌کند: خصوصی‌سازی بانک‌های دولتی موجب کارآمدتر شدن نظام بانکی می‌شود چرا که بانک‌های خصوصی در گسترش و پیشرفت بانک‌داری الکترونیکی نقش بسیار موثری ایفا کرده‌اند. وی می‌افزاید: از طریق بانک‌های خصوصی می‌توان تعاملات بیشتری را با سایر کشورها برقرار کرد و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را به سرانجام رساند.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: از طریق خصوصی‌سازی بانک‌های دولتی رقابت بیشتری بین بانک‌ها ایجاد می‌شود و بانک‌ها برای جلب رضایت مشتریان خود تلاش بیشتری از خود نشان می‌دهند.کهن‌دل خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر بانک مرکزی باید به نظارت خود جهت بیشتری دهد تا بانک‌ها کار خود را بهتر و متناسب با بانک‌داری اسلامی‌ انجام دهند.

غلامرضا اسلامی‌ نیز معتقد است؛ بانک‌های خصوصی تاکنون بسیار موفق عمل کرده‌اند ولی علی‌رغم تمامی‌تلاش‌های آنها هنوز با کشورهای دیگر فاصله زیادی دارند زیرا خصوصی‌سازی در کشور ما به معنای واقعی خود انجام نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: در امر خصوصی‌سازی باید همه چیز آزادانه و بدون دخالت دولت صورت گیرد، ولی در کشور ما تنها درصدی از سهام دولت را به برخی از افراد می‌دهند. بنابراین خصوصی‌سازی بانک‌های دولتی نیز مشکل اقتصاد کشور و نظام بانکی را حل نخواهد کرد. محمدباقر صدری نیز معتقد است: بانک‌های خصوصی هنوز در مراحل اولیه کار خود قرار دارند و باید به آنها آزادی عمل داد تا بتوانند خود را بهتر نشان دهند.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: بانک‌های خصوصی در حد توان خود توانسته‌اند کارشان را به خوبی و بدون نقص پیش ببرند و این بانک‌ها در گسترش بانک‌داری الکترونیکی نقش موثری ایفا کرده‌اند.

به گفته وی، خصوصی‌سازی بانک‌های دولتی می‌تواند رقابت را بین بانک‌ها بیشتر کند در نتیجه ارائه خدمات به مردم بهتر و با سهولت بیشتری انجام می‌شود.