فاطمه بهادری- روز پنج‌شنبه هفته جاری، رییس‌جمهوری با حضور در اردبیل اولین بانک قرض‌الحسنه با نام مهر ایران را به طور همزمان در سراسر کشور افتتاح می‌کند. بانک قرض‌الحسنه به عنوان اولین نهاد از هفت نهاد پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی برای اجرای سیاست‌های

اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی بانک‌های دولتی مشمول این اصل، افتتاح خواهد شد.

این بانک از روز شنبه هفته آینده حساب‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه را افتتاح می‌کند و یک ماه پس از آن حساب‌های جاری قرض‌الحسنه برای متقاضیان افتتاح می‌شود.

غلامرضا مصطفی‌پور در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در خصوص شرایط تسهیلات قرض‌الحسنه بانک اظهار داشت: در حال حاضر ارائه تسهیلات به متقاضیان در دستور کار نیست و پس از یک‌ماه جذب منابع، شرایط آن اعلام می‌شود.

وی در خصوص سهامداران بانک و اطلاعیه بانک مرکزی برای ممانعت از مشارکت بانک‌های دولتی در بانک قرض‌الحسنه گفت: سهامداران بانک قرض‌الحسنه شامل بانک‌های دولتی و تعدادی بانک خصوصی است که در آینده صندوق مهررضا نیز به این جمع افزوده می‌شود و بخش‌خصوصی هم می‌تواند سهام بانک را در اختیار داشته باشد.

وی ادامه داد: بنابر نظر معاونت وزارت امور اقتصادی و دارایی، موافقت اصولی بانک مرکزی برای تاسیس بانک اتخاذ شده است و این بانک‌ با مجوز فعالیت می‌کند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه افزود: در ابتدا ۲‌هزار مرکز خدمات بانکی شامل ۳۰۰ شعبه مستقل و ۱۷۰۰ باجه در شعب منتخب بانک‌ملی در سراسر کشور آغاز به کار می‌کند که براساس برنامه‌های تدوین شده تعداد شعب نخستین بانک قرض‌الحسنه کشور تا ۳‌هزار شعبه نیز افزایش می‌یابد.

مصطفی پور افزود: تاکنون مصوبه‌ای در خصوص الزام انتقال تمامی‌حساب‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها به بانک قرض‌الحسنه صادر نشده است و فعلا بانک‌های دولتی و خصوصی به فعالیت‌های قرض‌الحسنه خود ادامه می‌دهند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه اظهار داشت: در این میان تمرکز فعالیت‌های توسعه‌ای این بانک بر روی بانکداری الکترونیک خواهد بود و قصد داریم شعب الکترونیکی را توسعه دهیم.

مصطفی‌پور گفت: سرمایه هدف بانک قرض‌الحسنه ۲۲‌هزارمیلیارد ریال است و سهم برخی بانک‌ها از کل سرمایه به ۱۲‌درصد هم می‌رسد؛ ولی رقم ۱۵‌هزار میلیارد ریال به عنوان سرمایه این بانک ثبت خواهد شد و قصد داریم باقی سرمایه را با حضور ۲ بانک خصوصی سامان و پاسارگاد تامین کنیم.

بانک قرض‌الحسنه با مشارکت بانک‌های دولتی، خصوصی و صندوق مهر‌امام رضا (ع) تاسیس می‌شود و در سراسر کشور شعبه خواهد داشت.

بانک قرض‌الحسنه صرفا به جذب سپرده‌های جاری و پس‌انداز قرض‌الحسنه اقدام می‌کند و در زمینه‌های ازدواج جوانان، اشتغال، هزینه درمان، تحصیل‌، تعمیر و تامین مسکن و سفرهای سیاحتی و زیارتی، فقط تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت خواهد کرد.

با راه‌اندازی بانک قرض‌الحسنه که تمامی‌دستورالعمل‌های لازم تدوین و طرح‌های توجیهی و حتی فرم‌ها و دفترچه‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه آن آماده شده است، امر اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به متقاضیان، توسط این بانک انجام خواهد شد.

پیش از این تمام اعضای هیات‌مدیره این بانک تعیین شده بودند و راه‌اندازی آن در انتظار تعیین مدیرعامل بود.

بانک قرض‌الحسنه تشکیل‌شده توسط بانک‌ها با سرمایه اولیه ۲۲‌هزار میلیارد ریال از مدت‌ها پیش در خیابان طالقانی آماده افتتاح بود.

البته تشکیل این بانک به معنای جمع‌آوری موسسه‌های مالی و متفرقه یا صندوق‌های قرض‌الحسنه نیست، اما این صندوق‌ها هم می‌توانند در کنار این بانک قرار بگیرند تا در آن حضور داشته باشند.

در همین حال، وزیر امور اقتصادی و دارایی از تایید مصوبه‌ای در شورای عالی مدیریت و برنامه‌ریزی اقتصادی خبر داده که براساس چارچوب آن، هر متقاضی و علاقه‌مند به تاسیس بانک قرض‌الحسنه می‌تواند از بانک مرکزی مجوز دریافت کند.

از سوی دیگر، بانک مرکزی درنامه ای به بانک‌های دولتی و غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و موسسه اعتباری توسعه نوشت: بانک قرض‌الحسنه شرکتی غیرانتفاعی است که با قصد خیر و با نیت حمایت از نیازمندان ایجاد می‌شود و منافع حاصل از عملیات بانک هرگز به سهامداران پرداخت نمی‌شود.

تخصصی کردن عملیات اجرایی قرض‌الحسنه، کنترل و نظارت اجرایی صحیح تسهیلات قرض‌الحسنه به نیازمندان واقعی، ایجاد اعتماد بیشتر سپرده‌گذاران از منظر مصرف صحیح قرض‌الحسنه، بالا بردن کیفیت و کمیت خدمات بانک قرض‌الحسنه از جمله اهداف تشکیل بانک قرض‌الحسنه مهرایران است.