نشست کارگروه اصلی تحول با شورای‌عالی بیمه در هفته آینده

لیلا اکبرپور

اولین بیمه‌نامه الکترونیک کشور با حضور معاون وزیر اقتصاد، رییس کل بیمه مرکزی ایران و معاونان نظارت و طرح و توسعه او روزگذشته در آستانه سالگرد تاسیس بیمه ایران، توسط بیمه ایران و در ساختمان فن‌آوری و آمار این شرکت صادر شد. این بیمه‌نامه، بیمه‌نامه آتش‌سوزی منزل مسکونی بود که در حضور مدیران ارشد بیمه ایران و نمایندگان رسانه‌ها برای دکتر حمید پور محمدی، معاون بانک- بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصاد و دارایی صادر و توسط جواد سهامیان، مدیر عامل بیمه ایران به وی تقدیم شد.

معاون وزیر اقتصاد در مراسم یاد شده گفت: بیمه ایران به عنوان اولین بیمه دولتی و بیمه ملت به عنوان برای نخستین بار اقدام به صدور بیمه‌نامه الکترونیکی کردند که امید است در سایر شرکت‌ها شاهد صدور آن باشیم.

او همچنین خلاصه‌ای از فعالیت کارگروه‌های تحول صنعت بیمه کشور ارائه کرد.

او گفت: با ابلاغ فرمان رییس‌جمهور مبنی بر اصلاحات صنعت بیمه، در جهت‌گیری‌ها ۱۰محور اساسی، عنوان و محورها و مصادیق آن توسط کارشناسان صنعت بیمه تهیه شد و با روش علمی AHP و ارسال پرسش‌نامه‌هایی دیدگاه‌های مدیران عامل، اعضای هیات‌مدیره، مدیران و کارشناسان صنعت بیمه پیرامون مهم‌ترین چالش‌های فرا روی صنعت بیمه مشخص و شناسایی شدند.

پورمحمدی با اشاره به اینکه کارگروه‌های ۵گانه‌ای به مدیریت مدیران عامل بیمه‌های دولتی و عضویت اعضای هیات‌مدیره و نمایندگان آن شکل گرفت، افزود: کارگروه اصلی بیمه‌های دولتی، بیمه مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی بودند که نتایج به دست آمده را در قالب همایش اول صنعت بیمه مبنی بر چالش‌های فراروی صنعت بیمه برگزار کردند و چالش‌ها مورد نقد و بررسی صاحبنظران و شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

پورمحمدی یادآور شد: پس از آن برای ایفای نقش صنعت بیمه در اقتصاد ملی با توجه به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و سیاست‌های ابلاغی صنعت بیمه، کار گروه‌هایی شکل گرفت و دستاوردهای به دست آمده آنها نیز در همایش بیمه و اقتصاد ملی با حضور تمامی شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی در قالب ۶ پانل تخصصی ارائه شد.

او ادامه داد: کار گروه‌های بیمه و انرژی، بازار پول و سرمایه، خدمات، خانواده، کشاورزی و اتکایی دستاوردهای خود را به شکل قطعنامه‌ای سرلوحه کار خود قرار دادند و با تهیه جزوه‌ای دیدگاه‌های استادان دانشگاهی را جویا شده و در اوایل ماه مبارک رمضان با این استادان جلسه هم‌اندیشی را تشکیل دادند.

به گفته پورمحمدی برخی از استادان دانشگاهی پس از برگزاری جلسه هم اندیشی، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را سخاوتمندانه در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی گذاشتند.

معاون وزیر اقتصاد گفت: پس از شفافیت چالش‌ها تغییری در نوع کارگروه‌ها داده شد و بیمه مرکزی ایران مسوول بخش فن‌آوری اطلاعات و نظارت، بیمه ایران مسوول بخش واگذاری اتکایی درون کشوری و حقوقی، بیمه آسیا مسوول بخش مالی- اداری و شبکه فروش، بیمه البرز مسوول ساختار تشکیلات و آموزش و بیمه دانا مسوول بیمه‌های عمر و غیر عمر و نظارت شدند.

پورمحمدی با بیان اینکه کارهای اولیه نهایی شد و چالش‌ها، اصلاحات و راهکارهای پیشنهادی نهایی گردید، گام جدید دستورالعمل‌ها برداشته شد و کار گروه اصلی تحول پیش‌نویس دستورالعمل‌ها را برای مراجع رسمی ارسال می‌کند.

به گفته او برخی از اصلاحات مستلزم دستورالعمل، لایحه و حتی قوانین است که به خاطر تسریع در انجام کار به موازات اصلاحات، مقدمات تهیه آنها آغاز شده است. معاون وزیر اقتصاد عنوان کرد: شناسایی چالش، ارائه راهکار و تدوین پیش‌نویس دستورالعمل‌ها از ویژگی‌های خاص طرح تحول صنعت بیمه است تا بتوان در پایان فرصت ۵ماهه مقرر از سوی رییس‌جمهوری بهترین نتایج را به دست آورد که قدرت اجرایی نیز داشته باشند.

او با یادآوری اینکه بیمه ایران و ملت پیشتاز صدور بیمه‌نامه‌ الکترونیکی هستند، گفت: در بیمه‌نامه‌ هزینه یک تراکنش یک‌هزار تومان است و وقتی این صدور در فضای اینترنتی اجرا می‌شود، هزینه آن به یکصد تومان تقلیل می‌یابد؛ بنابراین اجرای بیمه‌نامه الکترونیکی ضمن کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک موجب کاهش هزینه‌ها نیز خواهد شد.پورمحمدی از سایر شرکت‌های بیمه خواستار نوآوری مبتنی بر سرعت کار و ارائه خدمات بیمه به هموطنان شد و گفت: اطلاعات تمام مراحل پیشرفت طرح تحول صنعت بیمه در سایت WWW.DBIC.IR موجود است و تقارن تحول این صنعت با اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ بهترین فضا را برای حرکت و جهش صنعت بیمه‌ ایجاد کرد که امید است به بهترین نحو ممکن از آن استفاده شود.

به گفته پورمحمدی، کار گروه اصلی تحول صنعت بیمه در هفته آینده نشست مشترکی را با شورای عالی بیمه خواهد داشت و پیش‌نویس‌های دستورالعمل این شورا به شرکت‌های بیمه ارائه خواهد شد.

سیستم یکپارچه بیمه ایران

جواد سهامیان، مدیرعامل بیمه ایران در مراسم یادشده ضمن یادآوری فرمان ۱۰ماده‌ای رییس‌جمهوری درخصوص تحول در صنعت بیمه گفت: ایجاد زمینه‌های به‌کارگیری IT در اقتصاد امروز یک ضرورت است.او افزود: با توجه به فرمان دکتر احمدی‌نژاد درخصوص ارائه خدمات متنوع و مشتری‌مداری، بیمه ایران تمام سعی خود را در جهت سهولت در سرویس‌گیری مشتریان انجام داد تا صدور بیمه‌نامه الکترونیکی را فراهم کند.

سهامیان با اشاره به توسعه بیمه‌های خرد در جامعه عنوان کرد: در مرحله اول بیمه‌نامه آتش‌سوزی منازل مسکونی با حق بیمه ۸ هزارو ۲۰۰ تومانی برای خرید پوشش مناسب بیمه‌ای مسوولیت در قبال همسایگان، حوادث و اثاثیه منزل برای یک تا ۵ سال و سایر رشته‌ها، ظرف روزهای آینده اجرایی خواهد شد.

به گفته او اکنون بخش نمایندگی و شعب به مرکز داده‌های تهران متصل هستند و اطلاعات صدور هر گونه بیمه‌نامه‌ای به صورت آنلاین ثبت می‌شود که مانع بروز هر گونه دخل و تصرف در اطلاعات و احتمال تقلبات بیمه‌ای خواهد شد.

سهامیان در خاتمه گفت: بازنشستگان بیمه ایران می‌توانند از هر جای دنیا از طریق سایت این شرکت، وضعیت مالی خود را مشاهده کنند.

همچنین سید مجید بختیاری، مدیر انفورماتیک و آمار بیمه ایران گفت: سیستم‌های اطلاعات چیزی بیش از رایانه‌ها است، همچنین حوزه فناوری مبتنی بر برنامه‌های کوتاه، ‌بلند و میان مدت است.

وی گفت: رویکرد اساسی در برنامه بلند مدت اصلاح روش‌ها و ساده‌سازی امور است.

بختیاری تصریح کرد: با اصلاح فرآیندها وضعیت خدمت‌رسانی تسهیل خواهد شد ‌که برای رسیدن به آن،‌ برنامه مشخصی وجود دارد و با مدت زمان و اعتبار مناسب امکان‌پذیر خواهد شد.

وی در خصوص الگوی مفهومی حوزه‌های توسعه و IT در بیمه ایران تصریح کرد:‌ درگاه (پرتال) سازمانی با نوع معماری و اثربخشی در همه پازل‌ها طراحی شده است.

بختیاری در ادامه خاطرنشان ساخت: با کار گروه‌های تخصصی بازنگری در نظام آمار و اطلاعات بیمه‌ای و زیر ساخت نرم‌افزاری و ارتباطی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در برنامه مربوط، ایجاد مراکز داده و اطلاعات ایجاد شده است، همچنین ‌ارتباط از مراکز تهران به سایر استان‌ها برقرار شده است. بختیاری همچنین در پایان گفت: در حال مذاکره با مخابرات جهت ایجاد ارتباط پشتیبانی به مراکز استان‌ها هستیم.