کاهش مجدد نرخ سود تسهیلات بانکی، کمبود منابع بانکی را تشدید می‌کند.

فرید ضیاء‌الملکی، مدیرعامل پیشین بانک اقتصاد نوین، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جذب منابع بانکی در گرو تعیین نرخ سودی حداقل همپای نرخ تورم‌ است، چرا که در صورتی که نرخ سود بانکی پایین‌تر از نرخ تورم تعیین شود، توجیهی برای باقی ماندن سپرده‌ در بانک‌ها وجود نخواهد داشت.

وی افزود: کاهش دستوری و مستمر نرخ سود طی سال‌های اخیر باعث خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و ورود این نقدینگی به حوزه‌های غیر مولد و دلالی یا خارج از کشور شده است.

این کارشناس بانکی با اشاره به ضرورت اتخاذ سیاست‌های منطقی در حوزه پولی و بانکی تاکید کرد: با توجه به نرخ تورم فعلی تعیین نرخ سودی متناسب با وضعیت شاخص تورم، امری اجتناب ناپذیر است.

به گفته وی در صورت کاهش تورم، نرخ سود تسهیلات بانکی نیز به صورت طبیعی و منطقی کاهش خواهد یافت و تجربه سه سال اخیر نیز نشان داد که اصرار بر معکوس کردن این رابطه و کاهش دستوری نرخ سود با هدف کاستن از تورم نه تنها جواب مثبت نمی‌دهد، بلکه پیامدهای ناگواری برای نظام بانکی کشور داشته و دارد.

مدیرعامل پیشین بانک اقتصادنوین با تاکید بر ضرورت و اهمیت توجه بسته سیاستی ـ‌ نظارتی بانک مرکزی در سال جاری نسبت به تصحیح رویه تعیین نرخ سود بانکی تصریح کرد: مهمترین اولویت و رسالت در سیاست‌های پولی سال جاری باید بازگرداندن روند تعیین نرخ سود بانکی به مجرای صحیح و علمی خود باشد، ضمن اینکه اتخاذ رویکرد سهل گرانه‌تری در حوزه تسهیلات مسکن نیز از دیگر اولویت‌های این بسته به حساب می‌آید.