مشکلات صادرکنندگان از زبان معاون ارزی بانک‌ مرکزی

بانک مرکزی در راستای حمایت از صادرکنندگان اقداماتی را انجام داده که عمده ‌ترین آن یکسان‌سازی نرخ ارز، حذف پیمان ارزی و افزایش تامین مالی صادرات بوده است. رضا راعی ـ‌ معاون ارزی بانک مرکزی ـ‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه متاسفانه ارتباط موثری بین نهادهای ذی‌ربط در امر توسعه صادرات وجود ندارد، تصریح کرد: این امر در حالی است که باید متولیان نظام صادراتی با متولیان نظام بانکی و بیمه‌ای در تعامل چند جانبه باشند و یک چرخه ارتباطی بین بانک و نهادهای صادراتی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: امروزه بدون استفاده از خدمات بانک‌ها نمی‌توان کالا را به دست مصرف‌کننده خارجی رساند و این مساله نقش بانک‌ها را در موضوع صادرات پررنگ ‌تر کرده است.

وی به مشکلات صادرکنندگان نیز اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات صادرکنندگان عدم اطلاع‌رسانی مناسب نظام بانکی و آگاهی نداشتن صادرکنندگان از انواع تسهیلات مثل تسهیلات قبل از صدور، حین صدور و بعد از صدور، اعتبارات و امثال آن است که ما نتوانسته‌ایم به راحتی آنها را به صادرکنندگان منتقل کنیم.

راعی نبود تمایل شعب استانی‌ بانک‌ها به اعطای تسهیلات به صادرکنندگان را از دیگر مشکلات دانست و گفت: در کشور ما معمولا شعب استانی درگیر یک سری فعالیت‌های روزمره بانکداری خرد هستند و در واقع ما تسهیلات نظام بانکی را فقط برای هدف داخلی می‌خواهیم و کمتر برای تولید اختصاص می‌دهیم و اغلب خدمات برای مصرف است نه بازرگانی در صورتی که اگر خدمات بازرگانی را افزاش دهیم، خود منجر به توسعه می‌شود.

به گفته وی محدود بودن شعب بانک‌ها در خارج از کشور نیز از جمله مشکلات است و ایران تقریبا با اغلب بانک‌های خارجی همکاری می‌کند، اما در حال حاضر نقش فعالی در بانک‌های خارج از کشور نداریم.

معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه تا ما یک هدف صادرات نداشته باشیم، دلیلی برای افتتاح شعبه‌ای از بانک در خارج از کشور وجود ندارد تصریح کرد: باید به سمتی برویم که بتوانیم با نظام بانکی کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنیم مثل افغانستان، عراق و ... که هنوز خیلی نتوانسته‌ایم در آن جا حضور فعالی داشته باشیم.