اگر با وجود تفاوت بین سیاست‌های پولی و مالی، این دو سیاست با هم هماهنگ باشند، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

دکتر جمشید پژویان، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با ایسنا درباره تفکیک بازارهای پولی و مالی اظهار کرد: در هر اقتصادی مجموعه حکومت و دولت از سیاست‌های پولی و مالی در جهت اصلاح شوک‌های اقتصادی و چرخش بازرگانی به مراحل بحران، رکود و تورم استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: کنترل و تعیین سیاست‌های مالی و بودجه‌ای به عهده دولت است و در کنار آن تعیین سیاست‌های پولی که کنترل حجم پول را نیز شامل می‌شود به عهده بانک مرکزی است.

این استاد دانشگاه افزود: بانک مرکزی با همراهی سیاست‌های مالی مجموعه کنترل اقتصاد را به عهده دارد. اگر با وجود تفاوت بین سیاست‌های پولی و مالی، این دو سیاست با هم هماهنگ باشند، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

وی گفت: دخالت دولت در عملکرد بانک مرکزی وضعیت اقتصادی را مختل می‌کند. دولت با انحلال شورای پول و اعتبار و ارجاع اختیارات این شورا به کمیسیون اقتصادی دولت بانک مرکزی را به بخشی از دولت تبدیل کرده است و این امر خطرات بسیار جدی را برای اقتصاد به دنبال خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: شورای پول و اعتبار باید با ترکیبی کاملا تخصصی و دولتی و به پیشنهاد مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور و رییس مجلس شورای اسلامی دوباره تشکیل شود.