نرخ‌گذاری سکه دولتی خلاف جهت قیمت‌های جهانی

گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهری: نرخ دلار آمریکا دیروز باز هم گران شد و با ۲۰ تومان افزایش به ۱۲۷۵ تومان رسید. روز گذشته وجود برخی شایعات به افزایش قیمت‌ها در بازار ارز داخلی دامن زد، البته برخی نیز با سوء برداشت از اطلاعیه اخیر بانک مرکزی در روز گذشته به دنبال خرید ارز از شعب ارزی بانک‌ها در سطح شهر برآمدند که ظاهرا چارچوب مقررات ارزی بانک مرکزی در سرزمین اصلی و مناطق آزاد را نادیده گرفته بودند. در عین حال قیمت‌ها در بازار سکه به دلیل افت قیمت جهانی طلا عمدتا کاهشی است، البته قیمت سکه بهار آزادی به دلیل بالا رفتن قیمت دلار ۳۰۰۰ تومان گران شد. افت قیمت طلا در بازار‌های جهانی در حالی است که بانک مرکزی قیمت سکه را بالا برده است.

تامین نیازهای کلیه متقاضیان ارز

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: کلیه متقاضیان خرید ارز اعم از واردکنندگان کالا و خدمات و سایر مشتریان بانک‌ها که به موجب مقررات جاری ارزی کشور نیاز به خرید ارز از سیستم بانکی را دارند می‌رساند، جهت خرید ارز با مراجعه به شعب ارزی کلیه بانک‌ها می‌توانند نیازهای ارزی خود را در چارچوب مقررات سرزمین اصلی یا مناطق آزاد تجاری -صنعتی کشور تامین نمایند.در ادامه این اطلاعیه آمده است: در این رابطه در صورت عدم اجابت نیاز ارزی متقاضیان، ادارات بین‌الملل کلیه بانک‌ها و همچنین اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی این بانک آمادگی بررسی مکاتبات دریافتی را دارند.بانک مرکزی در توضیح مجموعه مقررات ارزی خود به ۳۵ مورد از مصارف ارز توسط اشخاص حقیقی و حقوقی اشاره کرده است که از مهمترین این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.بر اساس این بخشنامه فروش ارز مسافرتی در هر سفر و برای هریک از مسافران هوایی به مقصد تمامی کشورها (به استثنای عراق و سوریه) مبلغ ٢٠٠٠ دلار و برای مسافران زمینی، ریلی و دریایی مبلغ ٥٠٠ دلار یا معادل آنها به سایر ارزها است. همچنین فروش ارز مسافرتی به مسافرین هوایی، زمینی و دریایی کشورهای عراق و سوریه به میزان ٥٠٠ دلار تعیین شده است. فروش ارز مسافرتی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور به میزان ۵۰ درصد مبالغ ذکر شده مقرر شده است. مدارک مورد نیاز برای خرید ارز از بانک مرکزی به این شرح است:‌ گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیت مسافرت (اعم از یکسره یا دوسره) زمینی، دریایی، هوایی (کاغذی یا الکترونیکی «ممهور به مهرآژانس هواپیمایی»)، ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند)، اصل فیش پرداخت عوارض خروج از کشور(به استثنای مسافران معاف از پرداخت عوارض) و تعهد کتبی مسافر مبنی بر خرید ارز مسافرتی(در هر سفر) فقط ازیک منبع اعم از بانک یا صرافی مجاز.فروش ارز مسافرتی به زائرین عمره مفرده نیز صرفا از طریق بانک ملی ایران و با ارائه لیست مشخصات زائران که توسط دفاتر سازمان حج و زیارت تائید شده باشد، بدون ارائه بلیت و گذرنامه حداکثر تا سقف٧٠٠ دلار بلامانع اعلام شده است. در این بخشنامه همچنین می‌توان به ارز درمانی، ارز برای امور دانشجویی، انتقال ارز بابت حق عضویت و حق ثبت‌نام در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و محافل علمی، تامین ارز برای تامین هزینه چاپ مقالات علمی و نهایتا تامین ارز لازم بابت اصل و سود سرمایه‌گذاری خارجی و بازپرداخت وام‌های دریافتی نیز اشاره کرد که هر یک مقررات خاص خود را دارد.

بانک مرکزی علاوه بر مقررات جاری ارزی در کشور طی ۲ تا ۳ ماه گذشته قیمت سومی نیز برای ارز و به ویژه دلار در نظر گرفته است که در قالب فروش ارز در مناطق آزاد برای حواله‌های داخلی در اختیار برخی صرافان و موسسات قرار داده است که نرخی نزدیک به نرخ بازار آزاد دارد. روز گذشته قیمت دلار در قالب ارز مناطق آزاد ۱۱۶۸ تومان و قیمت یورو در قالب این طرح ۱۶۰۸ تومان تعیین شد. در این میان طی روز‌های اخیر و با توجه به تهدیدات غرب برای تحریم بانک مرکزی، طی دو روز گذشته نرخ پیش فروش درهم امارات در بازار اعلام نشده است.

قیمت‌های بازار ارز داخلی

روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد با ۲۰ تومان افزایش به ۱۲۷۵ تومان رسید. بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را ۱۱ ریال بالا برد و آن را تا ۱۰۶۶ تومان گران کرد. از این رو اختلاف قیمت دلار رسمی و غیر رسمی به ۲۰۹ تومان رسید.در عین حال قیمت یورو با توجه به افت ارزش آن در مقابل دلار آمریکا بدون تغییر ۱۷۴۰ تومان باقی ماند. پوند انگلیس نیز با ۲۰ تومان افزایش تا ۱۹۹۵ تومان افزایش یافت. قیمت درهم در بازار داخلی نیز با ۶ تومان افزایش تا ۳۴۶ تومان گران شد.

بازار سکه

افت قیمت طلا در بازار‌های جهانی باعث شد تا قیمت سکه نسبت به روز قبل تغییر نکرده و در حد ۵۷۰ هزار تومان باقی بماند. در عین حال قیمت سکه طرح قدیم با ۵۰۰۰ تومان افزایش به ۵۹۵ هزار تومان رسید. قیمت نیم سکه و ربع سکه با ۲۰۰۰ تومان و ۱۰۰۰ تومان کاهش به ترتیب ۲۶۵ هزار تومان و ۱۴۴ هزار تومان فروخته شدند.

افزایش خلاف جهت در قیمت سکه دولتی

دیروز قیمت طلا با افت شدید در بازار‌های جهانی مواجه شد. اما بانک مرکزی قیمت سکه‌های دولتی را برخلاف آن بالا برد. نرخ سکه دولتی دیروز با ۲۰۸۰ تومان افزایش تا ۵۵۴ هزار و ۳۲۰ تومان گران شد. نیم سکه و ربع سکه هر یک با ۱۵۶۰ تومان افزایش به ترتیب ۲۵۷ هزار و ۴۰۰ تومان و همچنین ۱۴۰ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته شدند. نرخ سکه گرمی نیز با ۵۲۰ تومان افزایش ۷۲ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد. با وجود افت قیمت طلا تا محدوده ۱۶۴۰ دلار، قیمت سکه دولتی بیش از ۵۵۴ هزار تومان تعیین شد که به گفته کارشناسان عملا بانک مرکزی قیمت دلار آن را بدون احتساب ۲۰ هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده تقریبا ۱۳۷۰ تومان به مردم فروخته است.

طلا در بازار‌های جهانی

قیمت طلا در بازار‌های جهانی با بیش از ۴۰ دلار کاهش به زیر ۱۶۴۰ دلار تا غروب دیروز کاهش یافت. موسسه رتبه سنجی مودیز از احتمال کاهش رتبه اعتباری فرانسه در آینده خبر داده بود. همچنین وزیر دارایی آلمان نسبت به توافق نشست سران اروپا برای حل بحران یونان ابراز تردید کرده است. این موجب شد تا ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا افت کند. در عین حال خبر افت نرخ رشد اقتصادی چین بر بازار‌های مالی جهان تاثیر گذار بود که چشم‌انداز تقاضا برای کالاهای پایه و در کنار آنها افت قیمت طلا را نیز رقم زده است.