مهر- فاینانس اسلامی با اتکا به جریان دلارهای نفتی به کشورهای اسلامی و افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران خصوصا سرمایه‌گذاران غیرمسلمان برای استفاده از خدمات مالی اسلامی در سراسر جهان در حال گسترش است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارزش خدمات مالی اسلامی در جهان هم‌اکنون مابین ۳۰۰ تا ۵۰۰میلیارد دلار تخمین زده می‌شود حال آنکه این رقم دو سال پیش ۲۰۰میلیارد دلار بود. تعداد بانک‌ها و بنگاه‌های سرمایه‌گذاری که از خدمات مالی اسلامی استفاده‌ می‌کنند، رو به افزایش است و موسسات مالی غربی همچون سیتی گروپ، دویچه بانک، HSBC، Lloyds TSB و UBS به طور روزافزونی خدمات و ابزارهای مالی منطبق با شرایط اسلامی ارائه می‌کنند.

در خدمات مالی اسلامی پرداخت بهره ثابت و سرمایه‌گذاری در صنایع تولید مشروبات‌الکلی و قمار ممنوع است. ژاپن اخیرا اعلام کرد که به عنوان اولین کشور صنعتی قصد انتشار اوراق قرضه اسلامی را دارد تا بدین طریق سرمایه‌های کشورهای مسلمان را جذب کند. «راندی ویلسون» رییس موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه دورهام انگلستان درباره خدمات مالی اسلامی می‌گوید: صنعت بانکداری اسلامی هم‌اکنون بهتر از هر زمان دیگری در حال فعالیت است و جریانات مالی عظیمی در حال ورود به موسسات مالی اسلامی و بانک‌هایی است که از فاینانس اسلامی استفاده می‌کنند.

در میان پروژه‌های بزرگی که توسط سرمایه‌گذاری‌های اسلامی فاینانس شده‌اند، مجموعه به اصطلاح شهر اقتصادی در شمال جده عربستان است که با فاینانس اسلامی ۲۷میلیارد دلاری در حال احداث است.

فاینانس اسلامی در جنوب شرقی آسیا از رشد مطلوبی برخوردار است و اوایل ماه جاری میلادی بانک مرکزی مالزی از قصد خود برای انجام کسب و کار مالی اسلامی در عرصه ارزهای بین‌المللی به منظور افزایش سرمایه‌گذاری خارجی خبر داد.

نظام سرمایه‌گذاری مدرن اسلامی در اوایل دهه ۱۹۶۰ در مصر و با معرفی حساب‌های پس‌انداز ایجاد شد،‌ این روند به کندی ادامه داشت تا اینکه در دهه ۱۹۹۰ با توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری اسلامی صنعت اسلامی رشد چشمگیری یافت. یکی از بخش‌های مهم فاینانس اسلامی بازار اوراق قرضه اسلامی است که بخش اعظم سرمایه‌های موجود در این بخش از سوی سرمایه‌گذاران خارجی غیرمسلمان تامین می‌شود.

در نیمه نخست سال ۲۰۰۶ ارزش اوراق منتشره قرضه اسلامی نسبت به سال ۲۰۰۵ دو برابر شد و به ۴میلیارد و ۵۸۵میلیون دلار رسید. مرکز فاینانس کویت اوایل ماه جاری میلادی اولین اوراق قرضه اسلامی را برای تامین مالی ساخت یک نیروگاه در چین منتشر کرد که سود آن میان سرمایه‌گذاران تقسیم خواهد شد.