تاکید رییس کل بانک مرکزی بر اولویت کاهش نرخ تورم نسبت به کاهش نرخ سود بانکی

خبرگزاری مهر- رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر تقاضا برای دریافت تسهیلات چند برابر میزان امکانات بانکی است، تصریح کرد: انتظار متقاضیان دریافت تسهیلات از بانک مرکزی و مسوولان سیستم بانکی پاسخگویی به تمام تقاضاها با نرخ سود ارزان است. ابراهیم شیبانی در حاشیه چهل و هشتمین مجمع عمومی‌بانکی مرکزی در خصوص انتقاداتی که از کندی پرداخت تسهیلات به بانک‌ها می‌شود، گفت: تقاضا برای دریافت تسهیلات بیش از میزان عرضه است و افزونی تقاضا بر روی موجودی تاثیرگذار است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر تقاضا برای دریافت تسهیلات چند برابر میزان امکانات بانکی است، تصریح کرد: انتظار متقاضیان دریافت تسهیلات از بانک مرکزی و مسوولان سیستم بانکی پاسخگویی به تمام تقاضاها با نرخ سود ارزان است.

وی با تاکید بر اینکه نرخ سود بانکی بستگی به سایر متغیرها دارد، تصریح کرد: بانک مرکزی و سیستم بانکی علاقه به کاهش نرخ سود دارد کمااینکه نرخ سود را نیز کاهش داده است.

شیبانی گفت: چند سال پیش نرخ سود بانکی ۲۴درصد بود که در حال حاضر به ۱۴درصد رسیده، اما طبیعتا صنعتگران یا سایر نیروها تمایل به کاهش این نرخ به ۴درصد دارند که البته باید اینگونه باشد. وی اضافه کرد: با توجه به اینکه پول‌های موجود در بانک‌ها متعلق به مردم است، اگر با نرخ ۴درصد به مردم تسهیلات بدهیم، سود سپرده گذار باید سه‌درصد باشد، در این حالت این سوال بزرگ مطرح می‌شود که آیا سپرده‌گذاران حاضرند در شرایطی که نرخ تورم ۵/۱۰درصد است با نرخ سه‌درصد سود دریافت کنند.

رییس کل بانک مرکزی حرکت سیستم بانکی را در راستای رشد تولید و کاهش نرخ تورم عنوان کرد و افزود: با کاهش نرخ تورم، نرخ سود بانکی نیز کاهش می‌یابد.

وی توسعه بانکداری الکترونیک را از برنامه‌های مهم بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: سیستم پرداخت‌های تسویه ناخالص بلادرنگ در آبان ماه سال جاری راه‌اندازی می‌شود. با راه‌اندازی این سیستم، تسویه بین بانکی سرعت خواهد گرفت.وی با بیان اینکه بانکداری الکترونیک وارد فاز جدیدی می‌شود، تصریح کرد: با نصب سیستم پرداخت‌های بلادرنگ در بانک مرکزی تمام بانک‌ها مجهز به این سیستم خواهند شد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: با راه‌اندازی این سیستم هر فردی می‌تواند از شعبه هر بانکی دستور عملیات بانکی را به بانک‌های دیگر بدهد. وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی به مدت سه سال بر روی این سیستم کار کرده است، اظهار داشت: در مرحله بعدی راه‌اندازی این سیستم، مردم از منازل خود و از طریق اینترنت می‌توانند فعالیت‌های بانکی خود را انجام دهند.

به گزارش «مهر» شیبانی از افزایش سرمایه بانک مرکزی به میزان یک‌هزار و ۳۰۰میلیارد ریال در مجمع عمومی ‌خبر داد و افزود: سیستم بانکی همواره باید به سمت کمال حرکت کند.

طبق این گزارش، مجمع عمومی ‌بانک مرکزی به مسوولان بانکی توصیه کرد، برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی بر روند اعطای تسهیلات کلان بانکی نظارت بیشتری داشته باشند.