این دومین رشد اقتصادی فصلی مثبت آمریکا از سال 2003 تاکنون بوده است. با این وجود در بیانیه فدرال‌رزرو نه‌تنها صحبتی از افزایش نرخ بهره و کاهش سرعت خرید اوراق قرضه نشده است بلکه فعلا سیگنالی هم درباره زمان تغییر جهت سیاست‌های این نهاد مخابره نشده است. نرخ تورم آمریکا نیز که در ماه مارس به حدود 6/ 2 درصد رسیده است در مسیری افزایشی قرار دارد.  بر اساس بیانیه فدرال‌رزرو، بانک مرکزی آمریکا همچنان نرخ بهره هدف کوتاه‌مدت خود را در محدوده صفر درصد حفظ خواهد کرد و به خرید ماهانه 120 میلیارد دلار اوراق برای اطمینان از تزریق نقدینگی کافی به بازارها ادامه خواهد داد.

سیگنالی در کار نبود

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد فدرال‌رزرو در جلسه‌ای که روز چهارشنبه به پایان رسید اعلام کرد که همچنان سیاست‌های پولی خود در دوره کرونا را ادامه خواهد داد. سیاست‌های اقتصادی که نتایج آنها به‌خوبی در داده‌های رشد اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در فصل اول سال‌جاری میلادی مشهود بوده است. با اینکه پیش‌بینی‌ها هم در هفته‌های گذشته منطبق با تصمیم فدرال‌رزرو مبنی بر عدم‌تغییر سیاست‌هایش بود، اما تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که حداقل مقامات این نهاد سیگنال‌هایی مبنی‌بر تغییر سیاست‌ها به بازارها مخابره کنند؛ اما در عمل چنین نشد و نشانه‌ای از سوی فدرال‌رزرو مبنی بر تغییرات در ماه‌های آینده وجود نداشت. جرومی پاول، رئیس فدرال‌رزرو در نشست خبری خود پس از پایان نشست کمیته بازار باز فدرال‌رزرو اعلام کرد که آینده ریکاوری اقتصادی هنوز ناهموار است و فاصله زیادی با کامل‌شدن دارد.

تورم احتمالی گذرا خواهد بود

جرومی پاول در سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که فشار تورمی در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت اما تاکید کرد که افزایش قیمت کالاها احتمالا تاثیری گذرا بر تورم خواهد داشت. پاول همچنین صریحا تاکید کرد؛ اکنون زمان مناسبی برای سیاست‌های تطبیقی فدرال‌رزرو از جمله خرید ماهانه اوراق نیست. پاول در ادامه افزود که برای اینکه ما شاهد پیشرفت‌های بیشتر در اقتصاد آمریکا باشیم، احتمالا زمان زیادی لازم است. در بیانیه نشست کمیته بازار باز فدرال‌رزرو که پس از پایان جلسه منتشر شد نیز آمده است که تلاش‌ها برای مبارزه با اثرات مخرب اقتصادی پاندمی‌کرونا سبب بهبود وضعیت اقتصاد شده است هر‌چند که باید کارهای بیشتری در این راستا انجام شود. در این بیانیه آمده است که در خلال پیشرفت در فرآیند واکسیناسیون و همچنین حمایت‌های سیاستی قدرتمند، شاخص‌ها فعالیت اقتصادی و اشتغال در حال تقویت هستند. در ادامه این بیانیه آمده است که بخش‌های مختلف اقتصادی اگرچه به دلیل پاندمی کرونا همچنان ضعیف و متزلزل هستند اما نشانه‌های پیشرفت را از خود بروز داده‌اند. تورم در حال افزایش است و بیشتر بازتاب‌دهنده موقعیتی موقت در اقتصاد است؛ وضعیت کلی سیاست‌های اقتصادی نیز همچنان حمایتی خواهد بود تا اطمینان از ورود اعتبارات لازم برای کسب‌وکارها و خانوارهای آمریکایی فراهم شود.

رشد 5/ 6 درصدی در فصل اول

پاول اشورث اقتصاددان ارشد در حوزه آمریکا در Capital Economics درباره بیانیه فدرال‌رزرو گفت فدرال‌رزرو در بیانیه خود حتی صحبتی از کاهش سرعت خرید دارایی و اوراق به میان نیاورده است چه برسد به فکر کردن درباره افزایش نرخ بهره. در حالی مقامات فدرال‌رزرو این بیانیه را منتشر کردند که رو قبل از آن وزارت بازرگانی ایالات‌متحده گزارشی را منتشر کرد که طبق تخمین‌های اولیه تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول به مثبت 4/ 6 درصد رسیده است.