روز گذشته قیمت نقره برای اولین بار پس از ماه فوریه سال ۲۰۱۳ توانست از مرز ۳۰ دلاری عبور کند؛ نقره در ماه‌های اخیر عملکرد خوبی داشته است و در حالی ماه دسامبر را در قیمت ۶/ ۲۲ دلار آغاز کرده بود که طی دو ماه ۳۲ درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین قیمت آتی نقره نیز به دلیل هجوم سفته‌بازان به این بازار جهشی ۱۲ درصدی طی یک روز را تجربه کرد. همچنین جهش یک‌باره قیمت آتی نقره نیز بالاترین جهش قیمتی آتی این فلز از سال ۲۰۱۳ است. همچنین افزایش قیمت نقره سبب شد تا سهام‌های مرتبط با این فلز نیز رشد ارزش را تجربه کند؛ به‌عنوان مثال ارزش سهام معدن Coeur Mining در مجموع دو روز آخر هفته گذشته در حدود ۹/ ۱۶ درصد افزایش یافته است. از نظر تحلیلگران افزایش تقاضای نقره مربوط به معامله‌گران موجود در تالار گفت‌وگوی WallStreetBets در شبکه اجتماعی ردیت است که در هفته گذشته با افزایش قیمت سهام‌های شرکت‌های مختلف از جمله GameStop بسیار سر و صدا کرده است. از سوی دیگر با توجه به اینکه نرخ برابری طلا در برابر نقره به یکی از پایین‌ترین سطوح خود در سال‌های اخیر رسیده است، تحلیلگران شانس زیادی برای تداوم طولانی‌‌مدت نقره قائل نیستند.

آغاز عصری جدید در بازارها؟

افزایش قیمت نقره در روزهای اخیر از سوی دیگر نظر آن دسته از سرمایه‌گذارانی را که بیت‌کوین را جانشین فلزات سنتی می‌دانستند جلب کرده است. در حال حاضر سرمایه‌گذاران بر این باورند که افزایش قیمت نقره در روزهای اخیر می‌تواند موجب به وجود آمدن موجی صعودی در بازار طلا در کوتاه مدت نیز شود.  خبرها حکایت از آن دارد که معامله‌گران خرد یکشنبه‌شب چند مبحث فعال درباره بازار نقره داشته‌اند و سپس پس از آن عبارت silversqueeze نیز در توییتر به یکی از ترندها تبدیل شد. در هفته‌های اخیر نفوذ و ابراز قدرت سرمایه‌گذاران و معامله‌گران خردی که در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت متحد بازارها را دستخوش تحولات عمده‌ای می‌کنند، سبب به وجود آمدن بحث‌های زیادی درباره آغاز عصری جدید در بازارهای مالی شده است؛ عصری که در آن سرمایه‌گذاران خرد دیگر طعمه‌های ساده برای شرکت‌های بزرگ نیستند و به کمک شبکه‌های اجتماعی می‌توانند اتحادی قدرتمند را تشکیل دهند. در پدیده روزهای اخیر سرمایه‌گذاران خرد با جلوگیری از فروش سهام، شرکت‌هایی را که برای پوشش فروش استقراضی خود به دنبال خرید سهام‌ها بوده‌اند را دچار زیان بزرگی کرده‌اند. به‌عنوان مثال صندوق پوشش ریسک Melvin Capital که دست به فروش استقراضی سهام شرکت GameStop زده در ماه ژانویه با ضرری ۵۳ درصدی مواجه شده بود.

هیجان نقره چه زمانی تمام می‌شود؟

تحلیلگران روز گذشته از عامل دیگری که می‌تواند در بلند‌مدت سبب صعود قیمت طلا و نقره شود نیز سخن گفتند؛ مقامات هندی تصمیم گرفتند که مالیات واردات طلا و نقره را به ۵/ ۷ درصد کاهش دهند که از نظر کارشناسان تاثیر بیشتری در بلند‌مدت نسبت به عواملی همچون هیجان در شبکه‌های اجتماعی دارد.

البته کارشناسان بر این باورند که در افق میان‌مدت افزایش قابل توجه قیمت، می‌تواند به ضرر نقره تمام شود به این دلیل که احتمالا ضربه محکمی به تقاضای فیزیکی این فلز وارد می‌کند. البته در نقطه مقابل این افزایش قیمت می‌تواند سبب شود که از این پس سرمایه‌گذاران به نقره نیز مانند طلا به چشم مقصدی برای سرمایه‌گذاری نگاه کنند. همچنین داده‌های مربوط به بزرگ‌ترین صندوق قابل معامله در بورس با پشتوانه نقره حکایت از آن دارد که دارایی‌های نقره این صندوق از روز پنج‌شنبه تا جمعه رشد قابل توجهی داشته است.

طلا مانع نقره می‌شود

محاسبه نرخ برابری نقره و طلا سبب شده است تا برخی از تحلیلگران ادعا کنند که احتمالا طلا مانعی بر سر راه نقره شود و به همین دلیل احتمالا رالی صعودی نقره خیلی به طول نخواهد انجامید. در حال حاضر با یک اونس طلا می‌توان ۵/ ۶۳ اونس نقره را خریداری کرد در حالی که در تاریخ ۲۵ ژانویه یعنی هفت روز پیش این نرخ برابری برابر با ۳/ ۷۳ بود. با توجه به اینکه نرخ برابری طلا و نقره اکنون در یکی از پایین‌ترین سطوح خود در طول تاریخ قرار گرفته است، احتمالا نقره مجال زیادی برای عرض اندام بیشتر نخواهد داشت.