کامبیز پیکارجو، مدیرعامل شرکت بیمه آرمان در یک نشست خبری که به مناسبت معرفی و رونمایی از این طرح برگزار شد، این طرح را یک پروژه ملی عنوان کرد و گفت: بیمه آرمان با تحقیق و‌ مطالعاتی که انجام داد، توانست دستگاهی با قابلیت دریافت و شناسایی ارز و‌ صدور بیمه‌نامه طراحی و آن را تحت عنوان طرح صدور مکانیزه بیمه‌نامه مسافرتی اتباع خارجی متقاضی ورود به کشور با نام تجاری INEX را ارائه دهد.

پیکارجو اجرای این طرح را مشمول تمام مبادی رسمی کشور از جمله زمینی، هوایی و... دانست و گفت: استفاده از این دستگاه برای کاربران بسیار ساده و مطمئن است و با توجه به مکانیزه بودن این دستگاه، روند صدور بیمه‌نامه با سرعت و شفافیت مالی انجام می‌شود و تخلفات و خطاهای احتمالی را به حداقل می‌رساند. این دستگاه درحال حاضر به زبان‌های مختلف دنیا، با قابلیت دریافت ارزهای بین‌المللی آماده ارائه خدمات است و بدون ورود اطلاعات و تعویض پول کشور مبدا، امکان ارائه بیمه‌نامه برخط با کد رهگیری بیمه مرکزی را دارد. پیکارجو معتقد است که راه‌اندازی این طرح در سایر پایانه‌های ورودی کشورادامه خواهد داشت که در نهایت باعث ارزآوری و ساماندهی درآمد ارزی در صنعت بیمه و ارتقای این صنعت خواهد شد.

حمیدرضا امیرحسنخانی، عضو هیات‌مدیره و معاون اجرایی شرکت بیمه آرمان نیز درخصوص این طرح توضیحاتی ارائه داد و گفت: این طرح با هدف کاهش تخلفات، ساماندهی و تامین حفاظت پوشش بیمه‌ای مرزها در دستور کار قرار گرفته که در جلسه‌ای که در کمیته ساماندهی امور بیمه‌ای در مرزهای کشور تشکیل شد، مطرح و مقرر شد تا دستگاهی برای صدور مکانیزه بیمه‌نامه اتباع خارجی که وارد ایران می‌شوند تعبیه شود.

به گفته وی، این دستگاه این قابلیت را دارد که ارز محلی اتباع خارجی را شناسایی، دریافت و در نهایت بیمه‌نامه را به شکل کاملا مکانیزه صادر و در اختیار کاربر قرار دهد و مابقی وجه را نیز به‌صورت کارت هدیه پرداخت کند.

معاون اجرایی بیمه آرمان تصریح کرد: دستگاه‌های مکانیزه صدور بیمه‌نامه به شکل پایلوت در چند نقطه از مبادی ورودی از جمله پایانه‌های مرزی جلفا، نوردوز، آستارا، بیله‌سوار و فرودگاه امام خمینی(ره) نصب شده که توسعه این طرح بعد از گذراندن بحران کرونا و باز شدن مرزها، با افزایش تردد‌ها، در سایر مبادی ورودی کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت. این پروژه ملی قرار است به‌صورت کنسرسیوم با همکاری سایر شرکت‌های بیمه به اجرا درآید.

مهدی ایرانی، مدیر فناوری اطلاعات شرکت بیمه آرمان نیز در این نشست، ضمن توضیحاتی درباره شرایط، نحوه تعیین حق بیمه و... هدف از اجرای این طرح را ارائه خدمات ارزنده بیمه‌ای که شایسته کشورمان باشد عنوان کرد و گفت: در تعیین حق بیمه، سن بیمه‌گذار، مدت زمان اقامت در کشور و... موثر است و حداقل حق بیمه برای افراد زیر ۷ سال برای یک هفته اقامت در کشور، ۵/ ۲ یورو است که به همین ترتیب برای افراد با سنین مختلف، حق بیمه تغییر می‌کند. به گفته وی این بیمه‌نامه دارای پوشش بیمه درمان و حوادث است و هزینه‌های دندان‌پزشکی، بستری و در صورت وقوع حادثه منجر به فوت، آن را جبران خواهد کرد.