بیت‌کوین در فاز انفجار قیمت

با گذشت دو روز از سال جدید میلادی، بیت‌کوین در ادامه مسیر صعودی خود به راحتی از مرز ۳۰ هزار دلاری عبور کرد و در روز سوم ژانویه توانست رکورد تاریخی ۳۴ هزار و ۷۵۵ دلاری را به ثبت برساند. جهش چشمگیر قیمت بیت‌کوین سبب شد تا در همین روزهای اولیه ژانویه، بازدهی پرطرفدارترین رمزارز جهان در ماه جدید به بیش از ۱۷ درصد برسد. این در حالی بود که بیت‌کوین با تداوم رالی صعودی خود بیش از ۳۰۰ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود تا به یکی از جذاب‌ترین بازارها برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بدل شود. با وجود اینکه بیت‌کوین رشد بی‌نظیری را تاکنون تجربه کرده است، اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این تازه آغاز رشد قیمتی این رمزارز است و این رالی پرشتاب تا تبدیل شدن بیت‌کوین به یک روش اصلی برای پرداخت ادامه خواهد داشت. سوالی که هم‌اکنون بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را به خود مشغول کرده است، ترس از حباب قیمتی بیت‌کوین و افت ارزش این رمزارز در آینده نزدیک است. اما شواهد گویای آن است که که به احتمال زیاد اتفاقی شبیه به روند قیمتی ۲۰۱۷ برای بیت‌کوین رخ نخواهد داد و بیت‌کوین این بار در این جایگاه خواهد ماند. علاوه بر قدرت نفوذ بیشتر بیت‌کوین در مبادلات نسبت به سه سال پیش و پذیرش این رمزارز در کمپانی‌های بزرگ پرداخت مانند PayPal، تحلیلگران یک عامل دیگر را نیز به‌عنوان نشانه ادامه روند صعودی بیت‌کوین برمی‌شمرند؛ درحالی‌که در سال ۲۰۱۷ بیشتر تقاضاکنندگان بیت‌کوین سرمایه‌گذاران خرد بودند، در رالی صعودی اخیر اغلب تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران بزرگ و نهادی صورت گرفته است. تفاوت رفتار این دو نوع سرمایه‌گذار می‌تواند یکی از نکات کلیدی تفاوت روند کنونی با تجربه‌های اخیر باشد.

بازدهی ۷۵ درصدی در دو هفته

با اینکه فقط حدود دو هفته از عبور بیت‌کوین از مرز ۲۰ هزار دلاری در میانه ماه دسامبر می‌گذرد، در این فاصله دو هفته‌ای، بیت‌کوین حدود ۷۵ درصد بازدهی را به ثبت رسانده است. این ارز مبتنی بر بلاک‌چین با اینکه عمر کوتاهی در حدود یک دهه دارد، در سال ۲۰۲۰ با افزایش تقاضای چشمگیر به‌ویژه از سوی سرمایه‌گذاران بزرگ در آمریکا مواجه شد. تحلیلگران به‌طور کلی سه دلیل عمده را برای این افزایش تقاضا برشمرده‌اند؛ ویژگی این رمزارز برای پوشش ریسک افزایش تورم در سالی که چاپ پول توسط بانک‌های مرکزی از هر زمان دیگری بیشتر بود، پتانسیل این بازار برای سوددهی پرسرعت و همچنین انتظارات مبنی بر تبدیل این رمزارز به یکی از روش‌های اصلی پرداخت در آینده، سه عامل مهم افزایش تقاضا در سال گذشته بودند. علاوه بر این عوامل عرضه رو به کاهش این رمزارز که توسط کامپیوترهای استخراج‌کننده با حل مسائل ریاضی تولید می‌شود، به حرکت‌های صعودی آن در روزهای اخیر کمک کرده است. همچنین این نکته را نیز نباید فراموش کرد که اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران، به‌ویژه در دوره پاندمی کرونا، به این رمزارز به چشم یک پناهگاه امن برای دارایی‌هایشان نگاه می‌کنند؛ موضوعی که سبب شده تا در بازارها به این رمزارز لقب طلای دیجیتال جدید داده شود.

کاهش اعتماد به پول قدیمی؟

سرگی نازاروف، موسس و مدیر کمپانی Chainlink که پروژه‌ای جهانی در زمینه بلاک‌چین است، در یادداشتی نوشت این احتمال وجود دارد که نهایتا قیمت بیت‌کوین از مرز ۱۰۰ هزار دلار عبور کند. نازاروف در مورد تغییر پارادایمی در پدیده پول میان مردم گفت: برای سال‌هاست که مردم در حال از دست دادن اعتماد خود به ارزهای دولتی و رایج هستند و سیاست پولی بانک‌های مرکزی که پاسخی به صدمات پاندمی کرونا به اقتصاد بود نیز این پدیده را سرعت بخشیده است. همچنین رقبای کوچک‌تر بیت‌کوین در میان رمزارزهای مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین مانند اتریوم در حال ثبت رکوردشکنی‌های پی‌درپی هستند. اتریوم که دومین رمزارز بزرگ در جهان محسوب می‌شود، سال گذشته حدود ۴۶۵ درصد سود را به ثبت رساند و همچنین روز گذشته در حدود ۷ درصد افزایش قیمت داشت.

تفاوت روند کنونی با سال ۲۰۱۷

در حین رالی صعودی کنونی، بسیار از معامله‌گران نگران این نکته بودند که بیت‌کوین مجددا رفتاری مانند سال ۲۰۱۷ از خود نشان دهد و پس از اوج گرفتن قیمت با سقوطی بلندمدت مواجه شود. اما تحلیلگران بازار رمزارزها اعتقاد دارند که رالی کنونی بیت‌کوین در سایه پذیرش بیشتر این رمزارز توسط کمپانی‌های بزرگ تکنولوژیک مانند PayPal با رالی قیمتی سه سال پیش متفاوت خواهد بود. سرمایه‌گذارانی که در حال حاضر به تقاضای بیت‌کوین پرداخته‌اند اغلب در حجم‌های بزرگ اقدام به خرید آن کرده‌اند که از نظر کارشناسان موقعیتی بلندمدت در این بازار دارند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۷ اغلب خریداران بیت‌کوین سرمایه‌گذاران خرد بودند که معمولا رفتار کوتاه‌مدتی از خود نشان می‌دهند و در هر زمانی ممکن است اقدام به خرید و فروش کنند اما خریداران نهادی معمولا صبر بیشتری از خود نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال کمپانی Microstrategy در حال حاضر اقدام به خرید بیش از ۷۰ هزار بیت‌کوین کرده‌ است و از سوی دیگر صندوق‌های پوشش ریسک نیز در حال اختصاص یک درصد از پرتفوی خود به بیت‌کوین هستند. افزایش توجه و تقاضای کمپانی‌های بزرگ به معنای ورود هزاران میلیارد دلار به بازار رمزارزهاست. به همین دلیل است که تحلیلگران انتظار دارند چشم‌انداز قیمتی بیت‌کوین در ۲۰۲۱ نیز صعودی باشد.

در حقیقت هر دو عامل عرضه و تقاضا به افزایش قیمت بیت‌کوین فشار می‌آورند. از سمت تقاضا همان‌طور که بیان شد افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران بزرگ و نهادی بازار رمزارزها را بیشتر از هر زمانی جذاب کرده است. در سمت عرضه نیز کمیابی هر دارایی لرزش آن در آینده را مشخص می‌کند. موضوعی که دهه‌ها سبب افزایش قیمت طلا می‌شد و هر زمانی که ذخیره جدیدی برای طلا کشف می‌شد قیمت فلز زرد کاهش پیدا می‌کرد. اما در مورد بیت‌کوین از اکنون مشخص است که تعداد کل بیت‌کوین‌هایی که در نهایت عرضه خواهد شد فقط ۲۱ میلیون عدد است. موضوعی که قطعا در بلندمدت سبب افزایش قیمت بیت‌کوین خواهد شد.

هدف قیمتی بیت‌کوین

برای سال آینده یکی از هدف‌گذاری‌های قیمتی رایج در میان تحلیلگران بازار، مرز ۵۰ هزار دلاری است؛ قیمتی که در نزدیکی آن ارزش بازار بیت‌کوین به هزار میلیارد دلار خواهد رسید. در ماه دسامبر ارزش کلی بازار بیت‌کوین حدود ۳۵۰ میلیارد دلار بود که در مقایسه با ارزش بازار ۱۰ هزار میلیارد دلاری طلا هنوز مقدار کمی است. اما برخی دیگر از تحلیلگران افق قیمتی بالاتری نسبت به بیت‌کوین متصور هستند. اسکات مینرد مدیر Guggenheim Investments ارزش کنونی بیت‌کوین را بسیار پایین می‌داند و هدف ۴۰۰ هزار دلاری را برای آن اعلام کرده است. همچنین سیتی‌بانک نیویورک نیز احتمال بیت‌کوین ۳۱۸ هزار دلاری را برای پایان سال ۲۰۲۱ رد نکرده است.