بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین تورم خوراکی‌ها در آبان‌ماه سه کالای کشاورزی بوده که احتمالا به‌دلیل مشکلات سمت عرضه و تحت‌تاثیر نوسانات آب و هوایی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. بنابراین به‌نظر می‌رسد افزایش سه‌برابری قیمت گوجه‌فرنگی، دلیل اقتصادی قابل‌توجهی نداشته بلکه علت، کاهش عرضه بوده که یک رخداد غیرقابل پیش‌بینی در این فصل به‌شمار می‌آید. حتی کالاهایی مانند مرغ و روغن نباتی که تورم ماهانه ۲/ ۲۶ درصد و ۱/ ۳۳ درصد را تجربه کرده‌اند نیز به‌دلیل عدم‌تامین مواد اولیه و نهاده‌های تولید بوده است.

کالاهای پر تورم در آبان‌ماه

مرکز آمار ایران آخرین تصویر کالاهای خوراکی را در آبان‌ماه منتشر کرد. گزارش منتشر شده نشان می‌دهد که در ماه گذشته، سه کالای گوجه‌فرنگی، فلفل‌دلمه‌ای و پیاز بالاترین تورم ماهانه را ثبت کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی در آبان‌ماه ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان بوده که به نسبت ماه قبل، بیش از ۲۰۸ درصد افزایش قیمت داشته است. به عبارت دیگر قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی در آبان‌ماه به نسبت مهرماه بیش از ۳ برابر شده است. قیمت این کالای خوراکی نسبت به آبان ۹۸‌ نیز به همین میزان افزایش داشته است. فلفل‌دلمه‌ای نیز کالای بعدی است که بیشترین افزایش قیمت را در آبان‌ماه تجربه کرده است. آمار منتشرشده نشان می‌دهد قیمت هر کیلو فلفل دلمه‌ای در مهرماه ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان بوده که در آبان‌ماه با افزایش حدود ۳/ ۶۲ درصدی به ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

پیاز، سومین کالای با تورم بالا در آبان‌ماه بوده است. قیمت هر کیلو پیاز در آبان‌ماه به‌طور متوسط ۶ هزار و ۶۰۰ تومان بوده که به نسبت مهرماه افزایش ۲/ ۶۲ درصدی داشته است. همانطور که مشاهده می‌شود بیشترین افزایش قیمت در گروه خوراکی‌ها به سه کالای کشاورزی تعلق داشته است که احتمالا تحت‌تاثیر نوسانات جوی و به دلایل فصلی با کاهش عرضه مواجه شده است، بنابراین افزایش قیمت در این سه کالا بیشتر به دلایل مشکلات سمت عرضه بوده است. دو کالای بعدی که بیشترین افزایش قیمت را در آبان‌ماه تجربه کرده‌اند، مرغ‌ماشینی و روغن جامد‌نباتی بوده که حاشیه‌های خبری زیادی نیز داشته‌اند. براساس آمار منتشر شده هر کیلو مرغ‌ماشینی در آبان‌ماه حدود ۲۴ هزار و ۲۵۰ تومان بوده که به نسبت مهرماه ۵ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. افزایش قیمت حدود ۲۶‌درصدی قیمت مرغ در آبان‌ماه، بیشتر به‌دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها و کاهش جوجه‌ریزی عنوان شده است. علاوه براین، قیمت هر یک کیلوگرم روغن نباتی جامد در آبان‌ماه، ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که تورم ماهانه ۳۳درصدی را تجربه کرده است.

در مقابل سه کالا که کمترین افزایش قیمت را در آبان تجربه کرده‌اند شامل سیب، شکر و ماکارونی بوده است. آمارها نشان می‌دهد قیمت هر کیلو سیب در آبان‌ماه سال‌جاری حدودا ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان بوده که به نسبت مهرماه، حدود ۲/ ۱ درصد افزایش قیمت داشته است. هر کیلو شکر نیز در آبان‌ماه ۹ هزار و ۴۰۰ تومان بوده که رشد قیمتی ۵/ ۱ درصدی را طی یک ماه تجربه کرده است. تورم ماهانه ماکارونی نیز در آبان‌ماه حدود ۷/ ۱ درصد بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد پرتقال و تخم‌مرغ ماشینی نیز در آبان‌ماه بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. آمارها حاکی از این است که در آبان‌ماه سال‌جاری قیمت هر کیلو پرتقال حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان بوده که به نسبت ماه قبل کاهش قیمت حدود ۹ درصدی را ثبت کرده است. از سوی دیگر یک کیلو تخم‌مرغ ماشینی نیز در مقیاس ماهانه افت قیمتی ۴/ ۶ درصدی را نشان می‌دهد. آمارهای منتشر شده نشان می‌‌دهد که در آبان‌ماه سال‌جاری قیمت هر کیلو تخم‌مرغ ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان بوده که به نسبت ماه قبل حدود ۳ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

۴ گروه خوراکی در صدر تورم نقطه‌ای

آمارهای منتشر‌شده نشان می‌دهد اغلب خوراکی‌هایی که تورم نقطه به نقطه بالای ۱۰۰‌درصد را ثبت کرده‌اند، در گروه سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و برنج خارجی طبقه‌بندی می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش قیمت هر کیلو فلفل‌دلمه‌ای و گوجه‌فرنگی در آبان‌ماه سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۱۳ درصد و ۲۰۹ درصد بوده است. این در حالی است که به‌رغم افزایش قیمت حدود سه‌برابری گوجه‌فرنگی، اما رب گوجه‌فرنگی در مدت مشابه تورم نقطه‌ای منفی ۷/ ۱ درصد را ثبت کرده است.

در گروه حبوبات نیز عدس و لپه به ترتیب تورم نقطه‌ای ۱۵۶ درصدی و ۸/ ۱۴۹ درصدی را در آبان‌ماه داشته‌اند. به عبارت دیگر قیمت هر کیلو عدس در آبان سال گذشته ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان بوده که در آبان‌ماه سال‌جاری به ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.

به‌علاوه، تورم نقطه‌ای برنج خارجی درجه یک نیز در مدت یک سال منتهی به آبان سال‌جاری افزایش حدود ۱۴۴ درصدی را تجربه کرده است. آمارها نشان می‌دهد هر کیلو برنج خارجی درجه یک در آبان سال گذشته حدود ۹ هزار و ۴۰۰ تومان بوده که در سال‌جاری به حدود ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

برخی از میوه‌ها نیز در مدت یک سال تورم بالای ۱۰۰‌درصد داشته‌اند. آمارها نشان می‌دهد پرتقال و هندوانه از میوه‌های با تورم بالا بوده‌اند. قیمت هر کیلو پرتقال در آبان سال‌جاری به حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده که به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۱۰۸ درصد رشد داشته است. قیمت هر کیلو هندوانه نیز در فصل دوم پاییز حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که به نسبت آبان سال گذشته ۱۰۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

در مقابل شیرخشک تنها کالایی است که در مدت یک سال تورم زیر ۲۰ درصد را تجربه کرده است. براساس گزارش مرکز آمار کشور، هر بسته ۴۵۰ گرمی شیرخشک در آبان سال‌جاری به قیمت ۳۳ هزار تومان عرضه شده که به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۱۴‌درصد افزایش قیمت داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد عدم‌افزایش قیمت این کالا به‌دلیل واردات مواداولیه آن با ارز دولتی بوده است. البته خبرها حاکی از این است که از ابتدای سال‌جاری ارز دولتی به شیرخشک تخصیص داده نشده، در نتیجه احتمالا این عدم‌افزایش قیمت موقتی خواهد بود.

نوشابه گازدار نیز از اقلامی است که در مدت یک سال منتهی به آبان‌ماه افزایش قیمت ۱/ ۷۳ درصدی را ثبت کرده است. براساس گزارش مرکز آمار کشور هر بطری یک و نیم لیتری نوشابه گاز‌دار در آبان‌ماه سال گذشته ۴ هزار و ۶۰۰ تومان بوده که در آبان سال‌جاری به حدود ۸ هزار تومان رسیده است.