تنها کاتالیزور طلا پیش از انتخابات

با اینکه کمتر از ۱۰ روز به موعد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده و از سوی دیگر هنوز مذاکرات بسته حمایتی به سرانجام خاصی نرسیده است، اما بازارها همچنان امیدوارند تا در آینده‌ای نزدیک این توافق انجام شود. صحبت‌های امیدوارکننده نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در هفته گذشته مجددا سبب ایجاد موجی از امیدواری برای تصویب بسته انبساطی شد. با این وجود کارشناسان عقیده دارند هر روزی که می‌گذرد شانس تصویب این بسته قبل از روز انتخابات به شدت کاهش می‌یابد. با احتساب این سناریوها تحلیل‌گران معتقدند  توافق میان حزبی بر سر بسته جدید می‌تواند سبب افزایش ارزش اونس تا ۱۹۲۵ دلار شود و در غیر این صورت مرز ۱۸۷۵ دلاری، خط حمایتی طلا تا پیش از انتخابات خواهد بود.

خبر بد برای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان این است که در صورتی که پیش از روز انتخابات این بسته به تصویب نرسد و در حالی که بایدن پیروز انتخابات شود، این احتمال وجود دارد که تصویب بسته بعدی تا ماه‌های ژانویه و فوریه، یعنی زمانی که دولت جدید وارد کاخ سفید می‌شود، به تعویق بیفتد.

انتظارات انتخاباتی طلا

تقریبا این اجماع میان تحلیل‌گران وجود دارد که این موضوع که کدام نامزد پیروز انتخابات شود، تفاوت چندانی برای طلا نخواهد داشت و روند قیمتی فلز زرد احتمالا صعودی خواهد بود. در واقع هر کدام از دو نامزد روی کار بیاید، با توجه به وضعیت خاص اقتصاد در دوران کرونا، رئیس‌جمهور چاره‌ای جز اجرای بسته‌های حمایتی جدید نخواهد داشت. از سوی دیگر فدرال رزرو نیز بارها اعلام کرده است که حداقل تا پایان سال آینده دست به نرخ بهره هدف نخواهد زد و این نرخ همچنان در سطوح پایین‌ باقی خواهد ماند. عامل سوم اینکه جدا از اینکه چه کسی پیروز انتخابات شود، به احتمال زیاد تورم آمریکا افزایش خواهد یافت و ارزش دلار نیز کمتر خواهد شد. تمام این عوامل تقریبا به پیروز انتخابات بستگی ندارد، با این وجود کارشناسان این بند را نیز افزوده‌اند که در صورتی که بایدن پیروز انتخابات شود و از سوی دیگر حزب دموکرات صاحب اکثریت کرسی‌های مجلس سنا شود، احتمال تصویب بسته‌های حمایتی در ابعادی بزرگ‌تر وجود دارد و از همین رو احتمالا اونس با پیروزی بایدن گام بزرگ‌تری به سوی قلل قیمتی جدید برمی‌دارد.

با اینکه تحلیل‌گران بازار طلا برای هفته آتی نوسانات بالایی را متصور نیستند، اما برای پس از انتخابات بر این باورند که طلا مجددا توانایی ورود به هزاره سوم قیمتی خود را دارد. در حقیقت تا زمانی که تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا تا حدی زیاد باشد که احتمال تعطیلی مجدد فعالیت‌های اقتصادی و اعمال قرنطینه به مقدار مشخصی کاهش پیدا نکند، بسیاری از بانک‌های مرکزی در جهان از جمله فدرال رزرو چاره‌ای جز چاپ پول بیشتر نسبت به گذشته ندارند. به همین دلیل نه تنها ماه‌های آخر سال‌جاری میلادی می‌تواند ماه‌های صعود باشد، بلکه این گمانه وجود دارد که حداقل در نیمه اول سال ۲۰۲۱ نیز فلزات گرانبها از جلمه طلا، پیروز بازارها خواهند بود. همچنین برخی از داده‌های اقتصادی نیز نشان می‌دهد که ریکاوری کامل اقتصاد، به سال‌ها زمان نیاز دارد و همین موضوع به‌طور کلی فضای سیاست پولی را انبساطی نگه می‌دارد و همواره در این شرایط طلا یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری است.