قطر حباب سکه بیشتر شد

 در نهمین روز مهرماه، سکه تمام‌بهار آزادی ۵۰۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۱۴ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید. این افزایش در شرایطی صورت گرفت که تا ساعت ۴ بعدازظهر طلای جهانی رشد چندانی نداشت بلکه کاهش نیز داشت. تنها عاملی که می‌توانست تا حدی بر رشد قیمت سکه اثر بگذارد، افزایش بهای دلار در بازار داخلی بود که با ۲۳۰ تومان افزایش روی عدد ۲۹ هزار و ۶۵۰ تومان قرار گرفت. با این حال، حتی میزان رشد سکه با افزایش دلار هم متناسب نبود. دیروز قیمت سکه ۷/ ۳ درصد رشد پیدا کرد، این در حالی بود که اسکناس آمریکایی تنها با افزایش ۸‌دهم درصدی روبه‌رو شده بود. عدم‌تناسب در رشد قیمت سکه با دلار و نزول بهای طلا در بازارهای جهانی موجب شد که حباب بیشتر شود. روز گذشته حباب سکه به بالای ۸۰۰ هزار تومان رسید. این در حالی بود که روز سه‌شنبه میزان حباب در محدوده ۴۸۰‌هزار تومان قرار گرفته بود. 

   دلایل رشد حبابی سکه 

از نگاه فعالان یک عامل مهم در رشد قیمتی و حبابی سکه نقش داشته است: رشد تقاضا. در واقع تقاضا برای سکه به اندازه‌ای بالا رفته است که این فلز گرانبها بالاتر از ارزش ذاتی خود در بازار معامله می‌شود. اینکه چرا تقاضای سکه بالا رفته است، دلایل متعددی دارد، ولی مهم‌ترین متغیر معمولا افراد نگرانی هستند که با هدف حفظ ارزش پول خود وارد بازار سکه می‌شوند. روند قیمت‌ها از اواخر شهریورماه با شیب تند افزایشی مواجه شده است و همین عامل زمینه‌ساز ورود تقاضای هراسان بیشتری به بازار می‌شود. آنها می‌ترسند که با نگه‌داشتن ریال دچار ضرر بیشتری شوند. در این میان، در سمت عرضه سکه هم قدرت زیادی مشاهده نشده است. در واقع درست است که در سمت عرضه ارز،‌ گروهی از صرافی‌ها اقدام به فروش دلار از سوی بازارساز می‌کنند ولی در بازار سکه عرضه مشخصی وجود ندارد و همین مساله دست بازیگران بزرگ برای بالا بردن قیمت‌ها را بازتر می‌گذارد.

در چنین شرایطی، به‌نظر می‌رسد که بازارساز در کنار معاملات دلار باید به میزان بیشتری به خرید و فروش‌های سکه هم دقت کند و اجازه ندهد که معامله‌گران بزرگ تنها بازیگران اثرگذار در این بازار باشند. در صورتی‌که سکه‌بازان متوجه شوند، بازارساز اقدام به عرضه سکه می‌کند، به احتمال زیاد حباب از بین خواهد رفت. تاکنون به‌نظر می‌رسد بازارساز بیشتر سعی کرده است از کانال دلار، نوسانات قیمتی سکه را مدیریت کند. 

   معامله‌گران سکه روی چه دلاری قمار کرده‌اند؟ 

برخی فعالان اعتقاد دارند، سکه‌بازان امیدوارند که قیمت دلار در بازار داخلی رشد بیشتری را تجربه کند و به همین دلیل خریدهای سکه خود را بالا برده‌اند. از نگاه آنها، معامله‌گران سکه نه‌تنها باور دارند که قیمت دلار از مرز 30‌هزار تومانی عبور خواهد کرد، بلکه به ورود این ارز به محدوده 31‌هزار تومانی هم خوشبین هستند. در صورتی‌که تمام عوامل روز چهارشنبه ثابت فرض شوند، حباب سکه با دلار 31 هزار و 400 تومانی صفر می‌شد. در این میان، گروهی از معامله‌گران هم باور دارند، سکه‌بازان بیشتر از رشد قیمت دلار روی افزایش طلای جهانی حساب بازکرده‌اند. آنها امیدوارند طلای جهانی به بالای هزار و 900 دلار بازگردد و در گام بعدی حرکت به سوی مرز 2‌هزار دلاری را آغاز کند. با فرض ثابت بودن قیمت دلار و سکه، اگر دیروز ارزش اونس طلا به 2 هزار دلار می‌رسید، حباب فلز گرانبهای داخلی صفر می‌شد. 

آنچه مسلم است دیروز ارزش سکه با قیمت دلار و اونس هماهنگی نداشت. برای اینکه چنین هماهنگی به‌وجود بیاید، در یک‌سو نیاز به افزایش دلار یا اونس است و در سوی دیگر، تنها کافی است که سکه خود به سوی نرخ‌های پایین‌تر حرکت کند. در واقع دیروز ارزش ذاتی سکه، در حدود 13میلیون و 200 هزار تومان بود و در صورتی‌که قیمت بازاری سکه به ارزش ذاتی آن نزدیک می‌شد، حباب بدون اینکه اتفاقی برای دلار و اونس طلا بیفتد، از بین خواهد رفت.

   دلار با احتیاط رشد کرد

معامله‌گران دلار دیروز در مقایسه با سکه‌بازان با احتیاط بیشتری رفتار کردند. با وجود این احتیاط، بازیگران ارزی موفق شدند که قیمت را از سطح 29 هزار و 500 تومانی عبور دهند.

 بازیگران ارزی در هراس هستند که بازارساز به یکباره در مرز 30هزار تومانی فروش‌های خود را افزایش دهد. اگر آنها اطمینان پیدا کنند که چنین افزایش عرضه‌ای در کار نخواهد بود، با قدرت بیشتری به سوی مرز بالاتر گام برخواهند داشت. دیروز حتی نرخ حواله درهم در سطحی قرار گرفت که می‌توانست زمینه‌ساز ورود دلار به محدوده 29 هزار و 800 تومانی شود. با این حال، معامله‌گران دلار تلاش کردند که در خریدها بی‌پروا عمل نکنند. در صورتی‌که طی روزهای آتی، قیمت دلار وارد کانال 30 هزار تومانی نشود، امکان دارد که افراد بیشتری به قصد کسب سود اقدام به فروش دلار کنند. با این حال، ورود دلار به کانال بالاتر می‌تواند زمینه‌ساز ورود خریداران بیشتر به بازار شود. به‌عبارتی می‌توان گفت هم‌اکنون هراسی در بازار وجود دارد که باعث می‌شود برخی از خریداران در بازار حضور پیدا نکنند. 

جدا از افزایش نرخ حواله درهم، عامل دیگری که افزایش قیمت دلار در بازار داخلی را تحریک می‌کرد، رشد ارزش این ارز در هرات افغانستان بود. در واقع زمانی که ارزش دلار در هرات یک کانال بالا آمد، انتظارات افزایشی در بازار تهران نیز بیشتر شد. 

   سودگیری از خریدهای گذشته

درست است که دیروز دلار افزایش قیمت را تجربه کرد، ولی بازیگران صعودی در بازار سکه در مقایسه با اسکناس آمریکایی فعال‌تر شده‌اند. برخی معامله‌گران ارزی فروش دلار و سودگیری از خریدهای پیشین را در دستورکار خود قرار داده‌اند. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد برخی معامله‌گران ارزی در شرایط کنونی ترجیح می‌دهند با احتیاط خریدهای جدید خود را آغاز کنند و در صورتی‌که افزایش غیرمعمولی در سمت عرضه ارز ندیدند، بر میزان تقاضای خود بیفزایند. محور ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومانی برای بازیگران ارزی اهمیت زیادی دارد و آنها آماده هستند که با فاصله ۵۰۰ تومانی از این محور، موقعیت جدید خود را تعیین کنند. در واقع اگر قیمت به بالای ۳۰‌هزار تومان برود، خریدار خواهند شد و اگر به زیر ۲۹ هزار تومان برود، فروشنده‌ها بیشتر می‌شوند. در این میان روند نرخ حواله درهم نیز اهمیت زیادی دارد. بازگشت درهم به زیر 8 هزار تومان می‌تواند کاهشی‌های بازار را فعال‌تر کند. 

Untitled-2 copy