در بازه کوتاه‌مدت شاخص‌های تکنیکال ارزش دلار آمریکا نشان می‌دهد که این ارز قابلیت افزایش در روزهای پیش‌رو را دارد. در بازه بلندمدت نیز در صورتی که بانک‌های مرکزی به دلایل مختلفی از جمله بهبود وضعیت چشم‌انداز اقتصادی دیگر دست به اعمال سیاست‌های انبساطی نزنند، در آن صورت طلا که ماه‌ها است به این وضعیت عادت کرده است، وارد روند نزولی خواهد شد. از طرفی دیگر تاکنون نشانه‌هایی از بهبود اوضاع همه‌گیری کرونا و متعاقبا چشم‌انداز اقتصادی وجود ندارد و همین موضوع سبب شده است تا گروه افزایشی‌ها، چشم به صعود ارزش طلا به سوی قله تاریخی را داشته باشند.

مانع دلاری طلا

یکی از عواملی که می‌تواند حداقل در کوتاه‌مدت از صعود قیمت طلا جلوگیری کند، احتمال قوت گرفتن شاخص دلار در روزهای آینده است. تحلیلگران بازار اعلام کرده‌اند که شاخص‌های تکنیکال اسکناس پشت سبز نشان می‌دهد که پتانسیل‌ افزایش قیمت مهم‌ترین ارز دنیا در کوتاه‌مدت وجود دارد. این موضوع می‌تواند سبب شود که تقاضای طلا به عنوان یکی از بازارهای موازی دلار، با کاهش تقاضا روبه‌رو شود. البته این محدودیت در صورت وقوع احتمالا محدود به دوره کوتاه‌مدت خواهد شد و عوامل بنیادی موجود در بازار از جمله چشم‌انداز مخدوش اقتصادی به علت صدمات پاندمی کرونا، قیمت اونس در بلندمدت را در روند صعودی خود حفظ خواهد کرد.

بدبینی گروهی از سرمایه‌گذاران به ریکاوری

با اینکه در ابتدای ماه ژوئن و به دلیل انتشار آمارهای اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته خوش‌بینی‌هایی درباره ریکاوری سریع اقتصادی ایجاد شده بود، اما هر چه زمان به جلوتر رفت، این امیدها کمرنگ‌تر شدند. گزارش‌های چشم‌انداز اقتصادی نهادهای بین‌المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپا حکایت از آن داشتند که سرعت بازگشت اقتصاد جهانی به وضعیت قبل از آغاز پاندمی کرونا، بسیار آهسته‌تر از آن چیزی بود که پیش‌بینی می‌شد. در حقیقت هشدار اقتصاددانان بر این تکیه داشت که سرعتی که اقتصاد در ماه ژوئن در مسیر ریکاوری از خود نشان داد در ماه‌های آتی تکرار نخواهد شد. همین موضوع سبب شده است که اکنون گروهی از سرمایه‌گذاران امید خود به ریکاوری V شکل اقتصاد را از دست بدهند. مایکل مک‌کارتی استراتژیست ارشد در CMC Markets در این باره گفت: هیچ شکی وجود ندارد که ارزش طلا در بازه زمانی میان‌مدت صعودی خواهد بود. از آنجا که گروه بزرگی از سرمایه‌گذاران متقاعد نشده‌اند که ریکاوری اقتصاد جهانی سریع و اصطلاحا V  شکل خواهد بود، آنها همچنان به خرید طلا مبادرت خواهند کرد. این در حالی است که تعداد مبتلایان روزانه به کرونا هر روز در حال افزایش با سرعت بسیار زیادی است. هم‌اکنون تعداد مبتلایان در سرتاسر جهان به بیش از ۱۴ میلیون نفر رسیده است.  جغرافیای صدمات اقتصادی همه‌گیری کرونا تنها محدود به کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی نمی‌شود. روز دوشنبه وزیر دارایی ژاپن اعلام کرد که صادرات ژاپن در ماه ژوئن نسبت به سال قبل از آن ۲/ ۲۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

هشدار به سرمایه‌گذاران

گروهی دیگر از تحلیلگران نیز درباره وابستگی افزایش قیمت اونس به اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی هشدار داده‌اند. در حقیقت بازار طلا اکنون به بسته‌های انبساطی عظیم بانک‌های مرکزی عادت کرده است؛ موضوعی که سبب شده است تا نقدینگی بی‌سابقه‌ای به بازارها تزریق و سبب افزایش انتظارات از قیمت طلا شود. تحلیلگران هشدار داده‌اند در صورتی که نسبتا اوضاع چشم‌انداز اقتصادی بهبود پیدا کند، احتمالا دیگر خبری از بسته‌های جدید حمایتی نخواهد بود و این موضوع احتمالا سبب ریزش قیمت اونس در بازارهای جهانی خواهد شد.