فعلا پساکرونـا را فراموش کنیـد عکس: AFP

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا ضمن اعلام اینکه تاکنون بانک‌های مرکزی اقدامات گسترده‌ای برای مقابله با صدمات اقتصادی کرونا، انجام داده‌اند سیگنال‌های انبساطی بیشتری به بازارها مخابره کرد. رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول گفت هیچ تردیدی در ذهن من وجود ندارد که اکنون نیاز است تا از تمام ابزارهای در دسترس برای حمایت از اقتصاد استفاده کرد. موضوعی که می‌تواند سبب ادامه روند افزایش قیمت دارایی‌های امن از جمله طلا باشد.

خوش‌بینی محتاطانه لاگارد

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا معتقد است که جهان اکنون، نقطه ماکسیمم و پیک بحران کرونا را پشت سر گذاشته است اما در عین حال یادآور شده است که بازگشت به شرایط نرمال قبل از بحران، فعلا نامحتمل است. لاگارد که روز جمعه در یک کنفرانس آنلاین سخن می‌گفت اذعان کرد که ما احتمالا بدترین نقطه بحران را پشت سر گذاشته‌ایم، اما من این موضوع را با احتیاط مطرح می‌کنم زیرا، احتمالا موج دومی از همه‌گیری این ویروس جلو روی ما قرار دارد.  بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی کرده است که تولید ناخالص حوزه یورو در دو فصل اول سال ۲۰۲۰، به اندازه ۱۶ درصد کاهش پیدا کند. در ادامه بانک مرکزی اروپا تصریح کرده است که انتظار دارد که رشد اقتصادی به علت بازگشایی مجدد اقتصادهای این حوزه در ماه‌های آینده افزایش پیدا کند. در بخشی دیگر از پیش‌بینی‌های بانک مرکزی اروپا آمده است که بعد از انقباض ۷/ ۸ درصدی اقتصاد قاره سبز در سال ۲۰۲۰، در سال بعدی رشد اقتصادی به محدوده مثبت بازگردد و ۲/ ۵ درصد افزایش در خروجی را تجربه کند و در سال ۲۰۲۲ نیز این روند با رشد ۳/ ۳ درصدی ادامه پیدا کند.  لاگارد در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد که ریکاوری اقتصاد ممکن است فرآیندی ناکامل و انتقالی باشد به این معنا که جهان پس از پاندمی ممکن است دچار تغییرات بزرگی شده باشد. او در این مورد گفت برخی از مدل‌های کسب‌وکار در حال تلاش برای ادامه حیات خود و تطبیق با دنیای جدید هستند، در حالی که برخی دیگر از شرکت‌ها در قلب واقعیتی تغییریافته به‌وجود خواهند آمد و تبدیل به پدیده‌ای نو خواهند شد. لاگارد پیش‌بینی کرد که در دنیای پساکرونا، احتمال این وجود دارد که تجارت در حجم قابل توجهی کاهش پیدا کند.  رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول در بخشی از صحبت‌های خود گفت نیاز است به اشخاص و کسب‌وکارهایی که آسیب‌پذیرتر هستند، توجه و کمک بیشتری شود.

اطمینان لاگارد از ادامه اقدامات حمایتی

بانک مرکزی اروپا ابتدای ماه ژوئن اعلام کرد که حجم و دوره برنامه اضطراری خرید اوراق خود را در راستای حمایت از کسب‌وکارها و اقتصاد افزایش خواهد داد. این نهاد اروپایی متعهد شده است که حداقل تا ماه ژوئن ۲۰۲۱ به مقدار ۱۳۵۰ میلیارد یورو از بدهی‌های دولتی را خریداری کند. صورت جلسه آخرین نشست بانک مرکزی اروپا که در روز پنج‌شنبه منتشر شد نشان می‌دهد که مقامات این بانک درباره اثربخشی سیاست‌های پولی این نهاد به مباحثه پرداخته‌اند. اخیرا دادگاه قانون اساسی فدرال آلمان اعلام کرده بود که برخی از اقدامات بانک مرکزی اروپا قانونی نیست. اما سیاست‌گذاران این نهاد در این جلسه مطرح کرده‌اند که شواهد کافی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر اقتصاد ناحیه یورو بدون سیاست‌های محرک پولی از طریق خرید دارایی‌ها رها شود، وضعیت بسیار بدی پیدا خواهد کرد. لاگارد نیز در صحبت‌های روز جمعه خود در این باره گفت که بانک‌های مرکزی واکنش بسیار گسترده‌ای به چالش‌های رخ داده داشته‌اند و هیچ تردیدی در ذهن من وجود ندارد که ما نیاز داریم از تمام ابزارهای در دسترس برای حمایت از اقتصاد استفاده کنیم.  همچنین رهبران اروپایی در حال مذاکره برای بسته محرک جدید هستند که توسط کمیسیون اروپا پیشنهاد شده است. اما اتفاقی که در واقعیت افتاده است اختلاف شدید بین اعضا و مقامات اروپایی درباره این برنامه است. رهبران اتحادیه اروپا قرار است در یک نشست حضوری در ۱۷ جولای درباره این بسته به گفت‌وگو بنشینند. اما لاگارد در گفت‌وگوی روز جمعه خود گفت که فکر نمی‌کند در این نشست هم مقامات اروپایی به یک توافق نهایی دست پیدا کنند و گفت‌وگوها در این مورد به درازا خواهد کشید.

p13-01