به گزارش خبرگزاری فارس، غلامرضا سلیمانی در یک نشست خبری اظهار کرد: هنوز در کشور فرهنگ بیمه ‌جا نیفتاده است‌ و ضریب نفوذ بیمه پایین است. رئیس کل بیمه مرکزی در تشریح عدم انتشار حقوق مدیران عامل و اعضای هیات مدیره صنعت بیمه گفت: با توجه به دولتی بودن و خصوصی بودن شرکت‌های بیمه در شرکت‌های دولتی حقوق و مزایا تعیین شده و در چارچوب پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: حقوق و مزایای مدیران عامل در شرکت‌های بیمه خصوصی، مرتبط با رابطه سهامدار و مدیران است که بر اساس توافق مبالغی را در رابطه با حقوق و مزایای سالانه تعیین می‌شود، بنابراین بیمه مرکزی دخالتی در حقوق و مزایای مدیران بیمه‌های خصوصی ندارد، البته دستوری هم وجود ندارد که مدیران حقوق خود را افشا کنند، بنابراین هیچ اجباری در این رابطه وجود ندارد و بیمه مرکزی نمی‌تواند اجباری در این موضوع داشته باشد. سلیمانی از رسانه‌ها درخواست کرد تا مساله فیش‌های حقوقی مدیران صنعت بیمه را که منجر به عزل وی شود، منتشر نکنند‌، زیرا این پرداخت‌ها مبنای قانونی دارد.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: شخصا از وزیر اقتصاد درخصوص عزل یکی از مدیران صنعت بیمه سوال کردم که وی گفت دلیل عزل آن مدیر، فیش حقوقی و میزان حقوق نبوده است؛ اما رسانه‌ها کمک کنند که همه چیز در مسیر قانونی باشد؛ قطعا اگر در شرکت بیمه‌ای به این نتیجه برسیم که مدیران عامل یا هیات مدیره اقدامی انجام می‌دهند که به ضرر صنعت بیمه، شرکت یا سهامداران است، حتما مستقیما وارد عمل شده و آنها را عزل می‌کنیم. سلیمانی با بیان اینکه دریافت مالیات ارزش افزوده در بخش درمان و عمر و زندگی منتفی شد، گفت: البته این در حالی است که دولت تاکید دارد‌ درآمدهای مالیاتی افزایش یابد و این معافیت مالیاتی در بخش شخص ثالث رخ نخواهد داد‌.

وی درباره بیمه مناطق سیل‌زده اظهار کرد: ‌در سیل نوروز ٩٨، مناطق گسترده‌ای از کشور خسارت دید، وضعیت بیمه واحدهای مسکونی مطلوب بود. رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: در چابهار ‌سطح پوشش بیمه‌ای بالا نبود و در اوایل سال ٩٨ نزدیک ٢٠٠ میلیارد تومان پرداختی خسارت داشتیم‌ اما در چابهار تعداد واحدهای تحت پوشش بیمه محدود بود‌، ضمن اینکه ١٣٠٠ روستا تحت محاصره سیل قرار داشت و ٢٥ درصد واحدهای مسکونی خسارت دید که ۶/ ۱ میلیارد تومان خسارت برآورد می‌شود.

سلیمانی با بیان اینکه دلیلی ندارد که کارگزاران بیمه کارمزد بالایی دریافت کنند، گفت: بیمه مرکزی در مورد برخی کارمزدها نگران است تالی فاسد نشوند این در حالی است که شرکت‌های بیمه باید مبلغ کمتری از بیمه گذاران دریافت کنند نه اینکه کارمزد هم بدهند. رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه آمار سه ماهه بیمه مرکزی از این پس به‌صورت منظم اعلام می‌شود، گفت: مغایرت‌هایی هم که در این رابطه وجود داشت، حتما برطرف خواهد شد یا به حداقل می‌رسد.

وی همچنین درخصوص میزان خسارت‌های اغتشاشات آبان توضیح داد: همه واحدهایی که تحت پوشش خسارت ناشی از آشوب و بلوا بودند را شناسایی و ارزیابی کرده‌ایم، بانک‌ها نیز به موازات در حال جمع‌بندی هستند‌، اما از سوی شرکت‌های بیمه به‌صورت رسمی به بانک‌ها آمادگی پرداخت خسارات اعلام شده است. رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: تا‌کنون ۲۰۰ میلیارد ریال خسارت به واحدهای آسیب دیده در اغتشاشات از سوی صنعت بیمه پرداخت شده است. سلیمانی همچنین درباره سانحه بوئینگ اوکراین اظهار کرد: درخصوص بوئینگ اوکراینی فعلا هیچ میزان خسارتی مشخص نشده است و این مربوط به مکاتباتی است که باید بین دو دولت انجام شود، این مورد به هیچ عنوان به شرکت‌های بیمه‌ای مربوط نمی‌شود و این بیمه مرکزی است که با این موضوع درگیر می‌شود.