شکست مرز 5 میلیونی سکه تمام

با این حال، روز شنبه، زمان مناسبی برای سکه‌بازان بود که از حرکت افزایشی دلار در خیابان فردوسی و بالا رفتن بهای طلای جهانی به سود خود استفاده کنند و یک بار دیگر مرز ۵ میلیونی را آزمون کنند. سکه آخرین بار شنبه گذشته در کانال ۵ میلیونی قرار داشت و بسیاری از معامله‌گران باور دارند،‌ زمانی که سکه بالای مرز یاد شده قرار می‌گیرد، ‌فروش‌های معامله‌گران فنی و افراد عادی بیشتر می‌شود. در مقابل، همانطور که در گزارش پیشین اشاره شد، گروهی دیگر از معامله‌گران باور دارند، افزایش سکه ادامه‌دار خواهد بود؛‌ این عده به عدم تمایل سکه برای افت بیشتر در روزهای گذشته اشاره می‌کنند و همزمان باور دارند عوامل بنیادی مانند اونس طلا از رشد بیشتر سکه حمایت می‌کنند. طلا در آخرین روز کاری بازارهای جهانی توانست روی عدد هزار و ۵۷۰ دلار به کار خود پایان دهد. این قیمت کمی نسبت به روزهای قبل بالاتر بود و همین عامل موجب شد که انتظارات نسبت به ادامه رشد طلا بیشتر شود. البته در مجموع طلای جهانی در هفته گذشته بازدهی منفی را به ثبت رساند، ولی می‌توان گفت رشد روزهای آخر، معامله‌گران را نسبت به روند هفته جاری امیدوار کرد. گزارش هفتگی کیتکو از سرمایه‌گذاران خرد و کلان نیز انتظارات افزایشی بازار را تا حد زیادی تایید می‌کند. بر اساس گزارش کیتکو ۶۷ درصد سرمایه‌گذاران انتظار دارند که قیمت طلا در هفته جاری افزایش پیدا کند. با این وجود، برخی از معامله‌گران سکه نیز باور دارند، چنین احتمالی به هیچ وجه کافی نیست که انتظارات افزایشی را در بازار فلزات گرانبهای داخلی فعال کند. به گفته آنها، درست یک هفته پیش عنوان می‌شد که ۸۲ درصد سرمایه‌گذاران انتظار رشد طلای جهانی را دارند، ولی در عمل اونس رشد خاصی را تجربه نکرد و در بازار داخلی نیز شاهد کاهش ۳ درصدی بهای سکه بودیم.

به نظر می‌رسد این عده از معامله‌گران همچنان نسبت به روند قیمتی سکه تردید دارند و معتقدند این فلز گرانبها باید چند روز خود را بالای مرز ۵ میلیونی تثبیت کند تا بتوان از نرخ‌های بالاتر سخن گفت. در مقابل افزایشی‌ها هم اعتقاد دارند، سکه کف خود را محکم کرده است و به دنبال حرکت به سوی قیمت‌های بالاتر است.

شروع افزایشی در بازار ارز

هر دو گروه افزایشی و کاهشی در بازار سکه باور دارند که روند قیمت دلار در روزهای آینده اهمیت زیادی بر انتظارات معامله‌گران سکه خواهد داشت. دیروز حداقل روند بازار ارز به سود معامله‌گران افزایشی بازار سکه بود. در واقع، عامل دیگری که دیروز زمینه‌ساز افزایش قیمت سکه شد، رشد ارزش دلار در بازار داخلی بود. روز شنبه،‌ هر دلار آمریکا توانست ۹۰تومان افزایش را تجربه کند و به بهای ۱۳ هزار و ۷۴۰ تومان برسد. دلار در بهمن ماه در چنین سطح قیمتی به کار خود پایان نداده بود.

دیدگاه‌های متفاوتی در مورد افزایش قیمت شاخص ارزی وجود داشت. با این حال، بیشتر فعالان بر این باور بودند که صعود نرخ حواله درهم محرک انتظاری در افزایش خرید معامله‌گران بازار داخلی بوده است. دیروز حواله درهم حدود ۳ هزار و ۷۴۰ تومان قیمت خورد که ۲۰ تومان بیشتر از روز پنج شنبه بود. در این میان، بر اساس گفته‌های برخی از بازیگران ارزی عامل دیگری که موجب شد قیمت‌ها افزایشی شوند، اختلال مقطعی در شبکه اینترنت بود؛ از نظر فعالان، اختلال در شبکه اینترنت می‌تواند جا‌به‌جایی‌های حواله‌ای را دچار مشکل کند و قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، بیشتر فعالان باور داشتند، زمانی می‌توان از تغییر مسیر بازار ارز و سکه سخن گفت که مرزهای جدیدی در بازارها شکسته شوند. آنها اعتقاد دارند در بازار ارز دو نقطه ۱۳ هزار و ۸۰۰ و ۱۴ هزار تومانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. در بازار سکه نیز نقطه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی برای معامله‌گران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع از نظر این گروه تا زمانی که مرز خاصی شکسته نشود، نمی‌توان از تغییر مسیر روند بازارها سخن گفت.

بازگشت تقاضا به بازار؟

در حالی که برخی از معامله‌گران باور داشتند عوامل مقطعی و روزمره زمینه‌ساز رشد قیمت دلار شدند، گروهی دیگر از فعالان باور داشتند، بازار وارد مسیر تازه افزایشی شده است. البته افراد زیادی دیدگاه این گروه را جدی نگرفتند و اعتقاد داشتند که آنها در پی ایجاد جو نوسانی در بازار هستند. گروهی که تاکید داشتند بازار وارد مسیر افزایشی شده است، دو دلیل را برای ادعای خود مطرح می‌کردند؛ اولین دلیل آنها این بود که با نزدیک شدن به پایان دهه فجر به‌طور سنتی تقاضایی که از بازار خارج شده بود، به آرامی به بازار بازمی‌گردد. قبلا نیز برخی از بازیگران بازار ادعا کرده بودند که با آغاز دهه فجر به‌طور سنتی تقاضا در بازار تا حدی افت می‌کند و علت آن را نیز به تصوری نسبت می‌دادند که در میان معامله‌گران سنتی وجود نداشت. آنها باور داشتند، بازارساز در این مقطع زمانی معمولا عرضه خود را افزایش می‌دهد. البته بسیاری از فعالان نیز باور داشتند، چنین دیدگاهی تایید شده نیست و بیشتر حاصل شایعاتی است که در بازار پیچیده می‌شود. از نظر آنها علت افزایش عرضه در این مقاطع زمانی افزایش فروش ارز توسط شرکت‌های تجاری است.

گروه دیگری از فعالان باور داشتند پایان تعطیلات چینی نیز می‌تواند سیگنال افزایشی به معامله‌گران ارزی داشته باشد. با این حال،‌ می‌توان گفت در مورد دلیل افزایش قیمت دلار در روز گذشته توافق خاصی میان معامله‌گران وجود نداشت. هرچندکه بیشتر آنها هم‌عقیده بودند که تا زمانی که دلار از مرزهای حساسی عبور نکند،‌ باید با احتیاط موقعیت فروش و خرید گرفت.

امید طلا به کرونا؟

بازار سهام در هفته گذشته صعودهای متعددی را تجربه کرد و طلا با کاسته شدن از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران نسبت به صدمات اپیدمی کرونا بر اقتصاد جهانی، کاهش پیدا کرد. با این حال این بحران هنوز رفع نشده است و همین عامل می‌تواند زمینه‌ساز رشد طلای جهانی شود. به گزارش ایسنا،‌ اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در شرکت ساکسو بانک گفت: تاثیر این ویروس را نمی‌توان نادیده گرفت. وی که به افزایش قیمت طلا خوش‌بین بود، گفت: تاثیر کامل هرگونه کندی اقتصادی در چین و خارج از آن هنوز به‌طور کامل در بازارها به حساب نیامده است. در مقابل برخی باور دارند، این ویروس می‌تواند موجب کاهش تقاضای طلا در خود چین شود و از این طریق به‌عنوان یک متغیرکاهشی عمل کند.