به گزارش «ایسنا» بانک جهانی در گزارش جدید خود از اقتصاد ترکیه پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی این کشور در سال جاری معادل ۳ درصد و در سال‌آینده معادل ۴ درصد باشد که به ترتیب ۳ درصد و ۲ درصد بیشتر از رقم پیش بینی شده در گزاش قبلی این نهاد بین‌المللی برای اقتصاد ترکیه بوده است. فرانسیسکا انزورگه، مدیر گروه توسعه بانک جهانی گفت: رشد اقتصادی ترکیه بالاتر از چیزی بوده است که انتظارش را داشتیم. واقعیت این است که عملکرد اقتصاد ترکیه ما را متعجب کرد. در حال حاضر ریسک‌ها بر سر راه اقتصاد ترکیه کاهش یافته و تجارت این کشور با جهان نیز تقویت شده است.

این بانک با اشاره به بهبود تقاضای داخلی در ترکیه اعلام کرده است که رشد اقتصادی ترکیه در سال ۲۰۱۹ به صفر درصد رسیده است، در حالی که در گزارش گذشته، این رشد منفی یک درصد پیش‌بینی شده بود. اقتصاد ترکیه سرانجام پس از ۵/ ۱ سال رشد منفی یا صفر درصد، در سه ماه سوم سال ۲۰۱۹ موفق شد با رشد ۹/ ۰ درصدی از رکود خارج شود. در سه ماه پایانی سال نیز ترکیه رشد مثبت را تجربه کرده بود.

بانک جهانی همچنین در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرد که متوسط رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در سال جاری معادل ۴/ ۲ درصد و در سال ۲۰۲۱ معادل ۸/ ۲ درصد خواهد بود. بانک جهانی کاهش تنش‌های ژئوپلیتیکی را از جمله عوامل تقویت رشد اقتصادی کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دانسته است. در بین دیگر کشورهای منطقه، متوسط رشد اقتصادی عربستان برای امسال ۴/ ۲ درصد و برای سال آینده این رقم ۴/ ۰ درصد خواهد بود. این رقم برای مصر به ترتیب ۳/ ۵درصد و ۶/ ۵ درصد، روسیه ۱/ ۲ درصد و ۲/ ۲ درصد و پاکستان ۵/ ۵ درصد و ۲/ ۳ درصد خواهد بود.