در حوزه جنگ تجاری ترامپ گفته است که فاز نخست توافق تجاری روز پانزدهم ژانویه امضا خواهد شد. قرار است نخست‌وزیر چین به‌زودی راهی واشنگتن شود تا فاز نخست توافق را امضا کند. علاوه بر آن آمریکا با کانادا و مکزیک نیز پیمان جدید تجارت آزاد آمریکای‌شمالی موسوم به «نفتا» را امضا کرده است که این پیمان آزاد تجاری رای موافق کنگره را نیز کسب کرد. از سوی دیگر اما اختلافات تجاری آمریکا با اروپا مجددا شعله‌ور شده است و پس از جریمه سنگین گوگل در فرانسه و «تحریم پروژه نورد استریم ۲» توسط آمریکا که قرار است گاز روسیه را به آلمان برساند، تنش‌های بین اروپا و آمریکا شدت گرفته است.

در وال‌استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح کمتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۸۱/ ۰ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۸۸/ ۶۳۴ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند‌پی ۵۰۰» با ۷۱/ ۰درصد کاهش تا سطح ۳۲۳۴.۸۵۸ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ریزش ۷۹۰ درصدی در سطح ۷۷/ ۹۰۲۰ واحدی بسته شد. جان کانل، مدیر سبد دارایی در موسسه «یونایتد ادوایزرز» گفت: بازار نیاز به مدتی زمان دارد تا بتواند خود را بازیابد. در ماه‌های گذشته شاهد رکوردشکنی‌های پی‌در‌پی بودیم و اکنون معامله‌گران بخشی از سود خود را از بازار خارج کرده و در حال ارزیابی این مساله هستند که کدام نمادها برای سرمایه‌گذاری جدید مناسب‌اند.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت‌تاثیر تداوم اعتصابات گسترده در فرانسه در اعتراض به لایحه پیشنهادی دولت برای اصلاح نظام بازنشستگی، رشد ضعیف اقتصادی انگلیس و آلمان و همچنین بحران بدهی ایتالیا، عملکرد بدی داشتند تا جایی که شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۲۴/ ۰ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۴۰/ ۷۶۲۲ واحد بسته شد. شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با ریزش ۰۴/ ۰ درصدی در سطح ۱۶/ ۶۰۴۴ واحد بسته شد و شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۲۵/ ۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۱۴/ ۲۱۹ واحدی به‌کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۴۶/ ۰ درصد پایین رفت و به ۶۰/ ۹۶۴۶ واحد رسید. در بین نمادهای مختلف بورسی اروپا، نماد خطوط هوایی لوفت‌هانزا ۵/ ۶ درصد و نماد ایرفرانس ۶/ ۱ درصد سقوط کردند. از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد کاملا مشابهی داشتند تا جایی که شاخص «نیک‌کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با ریزش ۷۶/ ۰ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۶۲/ ۶۵۶ واحدی پایین رفت و شاخص «هانگ‌سنگ» بورس هنگ‌کنگ با ریزش ۳۲/ ۰ درصدی به ۲۸ هزار و ۵۰/ ۴۵۱ واحد رسید. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» با کاهش ۱۸/ ۰ درصدی در سطح ۹۶/ ۴۱۴۴ واحد بسته شد.